Желко Лучич пред Долап.бг – „Операта пострада най-тежко в извънредната ситуация“

Едно от най-очакваните събития  в лятната програма на Старозагорската опера е спектакълът на операта „Тоска“ от Джакомо Пучини на сцената на Античния форум „Августа Траяна“ на 16 юли, от 21.00 часа с  участието на звездата на Метрополитън опера и световните оперни сцени ЖЕЛКО ЛУЧИЧ. Световно признатият баритон идва за първи път в България по покана на директора на Старозагорската опера Огнян Драганов. Желко Лучич, когото меломаните добре познават и от поредицата онлайн излъчвания на оперни спектакли на Метрополитън опера по време на извънредната 2020 година, трябваше да участва в премиерния спектакъл на Старозагорската опера на операта „Бал с маски”, която се отложи няколко пъти миналата година. Българската публика ще може да види и чуе своя любимец на живо в Стара Загора първо в ролята на барон Скарпия от операта „Тоска”, а в обещаната роля на Ренато от „Бал с маски” – на откриването на Фестивала на оперното и балетното изкуство през ноември.

В натоварената си програма с репетиции, снимки и интервю за Българската национална телевизия, Желко Лучич отдели и няколко минути време за нашата медия, което е чест, радост и гордост за нас, от Долап.бг

Как се чувствате в Стара Загора?

Отлично. За първи път съм тук и в България. Харесва ми тази обстановка тук на Античния форум и в града. Хората са приятни, гостолюбиви, приятелски разположени. Нямам изобщо никакви забележки. Всичко е отлично!

Пели ли сте и друг път на открито?

Да, пял съм в Брегенц, в Прованс, така че за мен не е нещо ново. Вълнувам се за предстоящия спектакъл.

Защо обичате Верди?

От самото начало на заниманията си с пеене започнах с Верди. Моята преподавателка проф. Бисерка Цвеич „припозна“ в мен някакъв „вердиев глас“ или „вердиев начин на пеене“ и тя това форсира в уроците си с мен. За „загрявка“ пеех арии от „Дон Карлос“.

А каква е емоцията в Пучини?

В началото не харесвах Пучини. Вероятно защото бях и сега съм много повлиян от Верди, от неговите мелодии. Но вече имам 2- 3 творби от Пучини, които са ми в репертоара и които ще пея докрай.

Кои са най-ценните уроци на Вашата учителка проф.Бисерка Цвеич?

Нека да припомня в началото, че от нейната школа излязоха знаменити певци като Милена Китич, Никола Китановски, Дуня Симич – една генерация добри певци, които направиха кариера на Запад.

Тя много ми е повтаряла – имай търпение, недей прекалено рано да навлизаш в тежък репертоар, имаш време. И пей с глас, и всичко ще дойде на мястото си.

Пели сте заедно с Анна Нетребко? Как се работи с нея, каква е емоцията?

Да, пяли сме в „Тоска“, в „Макбет“, винаги с удоволствие пея с нея.На сцената тя дава всичко от себе си , играе на живот и смърт.

Има ли „вердиеви диригенти“?

Да, има, има специалисти, които знаят най-добре как се изпълнява и как се пее Верди. Най-много съм научил от Маестро Рикардо Мути. Той каза „Пей, както е написано, без никакви интерпретации“.

А от кои  оперни режисьори сте впечатлен?

Какво да Ви кажа. С режисьорите имам проблем. Много от тях се изкушават да бъдат авангардни, да направят нещо ново, а всъщност, струва ми се, че ги интересува само скандала. Да се направи скандал с една постановка, да се пише за това из медиите. ..А дали е приятно за очите, това не ги интересува, за жалост.

Какво е според Вас бъдещето на операта?

Тежко. Операта се крепи трудно, балансира, за да не пропадне. В ситуацията с КОВИД операта пострада най-много, най-тежко, никой не и даде пари да я подпомогне, певците нямахме никаква работа. Трябва нещо да се промени, но какво? Може би да престане операта да бъде бизнес и да се върнем към същността на това изкуство.

Интервю на Уляна Кьосева

Снимки от репетиция на Желко Лучич на сцената на Старозагорска опера

Фото Йова Петкова