Над 150 артисти създадоха суперпродукцията „Аида“

На 10 юли 2021 г. на старион „Берое“ в Стара Загора се представи безсмъртното произведение на Джузепе Верди „Аида“. С нея съставът на Държавна опера Стара Загора се присъединява към световното честване на 150 години от първата премиера на творбата на 24 декември 1871 г. в Кайро. Заедно с това се отбелязва и 5 години от откриването на оперна сцена на стадиона.

Преди началото на спектакъла директорът Огнян Драганов застана пред публиката, която според организаторите е била над 1000 души и каза:

Нарекохме летния ни сезон „ Отново заедно“. Първата ми благодарност е към Вас уважаемата публика. Благодаря Ви, че и тази вечер отново сме заедно. Благодаря Ви, че заедно можем да се насладим на една изключителна опера, която е на повече от 150 години.

Историята на „Аида“ е за една любов, която Верди и неговите либретисти превръщат във вечна песен за любовта.

Благодаря на целия екип на Старозагорската опера в това число и на техническия й състав, който от 35 тона желязо, дърво и пластмаси, с най-различни материали и техника, успя за пет дни да направи тази сцена, на която артистите можем да изразим своя талант.

Опера на стадиона вече е един от символите на Стара Загора. В продължение на пет години, тук се представиха четири спектакъла. Това място помни енергията на битките, енергията на представленията. Ние сме тук всяка година.

Започнахме със „Аида“ послучай 100 години организиран футбол „Берое“; последваха „Кармен“ с Веселина Кацарова; „Набуко“ с Мария Голегина; „Трубадур“ с баритона Кирил Манолов и сръбския тенор Зоран Тодорович. Днес отново се връщаме с „Аида“, за да я покажем в пълния й блясък, а не както първия път само първите четири картини.

Благодаря на Община Стара Загора, която винаги стои зад нашия оперен театър и особено през последните години ни подкрепя.

Искам да се извиня за причиненото неудобство на всички спортни клубове, на които през тези дни взехме част от тяхната писта. Извинявам се! Но това, което правим тази вечер, е част от историята на нашия град. Надявам се, да продължим напред!“- каза г-н Драганов.

Вече 150 години операта „Аида“, се изпълнява по целия свят. Нейното създаване е резултат от поръчка, която прави египетският вицекрал Исмаил паша на великия композитор, изразявайки по този начин амбицията си на владетел, страната му да се превърне в мост между Европа и Африканския континент.

Първоначално Исмаил паша предлага на Верди да напише химн в чест на откриването на Суецкия канал – събитие, което е отбелязано и с откриването на нов оперен театър в Кайро, но композиторът не проявява особен интерес към предложението му. След като на 1 ноември 1869 г. новата опера е открита с постановката на „Риголето“, египетският владетел е решен да поръча ново оперно произведение, чиято световна премиера да открои блясъка на новооткрития оперен театър. Така се появява „Аида“.

Действието се развива в Мемфис и Тива по време на царуването на фараоните. Либретото е от четирима автори – Едуард Мариет, френски историк – египтолог, подготвил сценария по легенда, разшифрована от папирус. Вторият, Камий дю Локл, написва оперния текст в проза. Третият, Антонио Гисланцони– журналист, певец и поет – написва италианското либрето в стихове. Четвъртият е самият Верди.

Два воюващи народа – Египет и Етиопия – изграждат контекста на любовната история между предводителя на египетските войски Радамес и Аида – дъщеря на врага му – етиопския владетел. Помагайки на Аида и баща й да избягат от египетски плен, Радамес изменя на народа си и на бъдещата си съпруга Амнерис, дъщеря на фараона.

Коя любов е по-силна и по-истинска – към Родината или към любимия човек? Това е въпросът, на който и Верди не дава точен отговор. Но за любовта към родините си и двамата влюбени заплащат с живота си.

Успешният творчески тандем на режисьора Огнян Драганов и диригента Ивайло Кринчев поднесе на публиката едно класическо произведение, запазило докрай линията на Верди, но поднесено съвременно, с ясно изведени линии и послания, които изпълнителите защитиха по възможно най-добрия начин. Солистичните роли бяха поверени на изключителни певци и артисти: Аида, етиопска принцеса – Йоана Железчева ; Радамес, капитан от стражата– Дарио ди Виетри; Амнерис , дъщеря на царя на Египет– Даниела Дякова; Амонасро, цар на Етиопия – Нико Исаков, Рамфис, висш жрец – Ивайло Джуров; Жрица – Емилия Иванова; Фараонът на Египет – Александър Марулев; Вестоносец – Стоян Буюклиев.

По мнение на специалисти в момента Йоана Железчева е най-доброто сопрано в България, което може да покрие блестящо трудната партия на етиопската принцеса. И наистина, дамата се справи безукорно с „до-тата“ и с низините. Изгради вълнуващ образ на горда робиня, влюбена в героя на Египет, но готова да пренесе в жертва любовта на живота си в името на Родината си.

Стабилна, многопланова певица Даниела Дякова и този път разгърна талант и създаде интересен образ на силната принцеса, на която нищо не може да се откаже с изключение на любовта на човека, когото обича. Много ясно тя представи осъзнаването на героинята си, чиято ревност всъщност предава на смърт Радамес.

Прекрасен Радамес – гостуване на италианеца Дарио ди Виетри – гласовит, млад, красив. Притежава мек, топъл глас, без никакъв проблем с височините. „Школувал“ на големите световни сцени той беше завладяващ войн и предан любим, който с достойнство и чест приема смъртта в името на любовта.

Опитният Нико Исаков и всички останали солисти създадоха динамичен внушителен, запомнящ се спектакъл. Към тях със суперлативи трябва да се подчертае приноса на разширения хор с хормайстор Младен Станев, разширения оркестър с концертмайстор Паулина Захариева, участието на балета на операта и на балеринките от Детско-юношеската студия за опера и балет „Маргаритки” при операта с хореографията на Ромина Славова и Зорница Петрова, на Прабългарска школа за оцеляване „Бага-Тур“, на техническите служби и ателиета на операта. Няма да бъде пълен списъкът, ако не прибавим костюмите на Салваторе Русо и Теодора Джамбазова, изчистената и функционална сценография на Венцислав Петров и Иван Господинов.

Публиката дълго аплодира поредния творчески връх на Държавна опера Стара Загора. В 96-тия си творчески сезон най-голямата културна институция в региона показва зрелост, но и модерност и висока естетика. Благодарим за усилията!

Росица Ранчева
Снимки Рад Димитров