120 години трамваи в София – любопитно
На 14 януари отбелязахме 120 години от пускането на първия трамвай в София. Навремето са внесени първите 25 мотриси от Белгия, а днес по улиците на София всеки ден се движат над 800 градски автобуса, трамвая, тролея и метровлака. За няколко години бяха подменени с нови 90% от автобусите, бяха пуснати първите 35 електробуса и очакваме още 85 да бъдат доставени.
От Столичната община обещават, че тази година ще има 100% обновяване на тролеите в градския транспорт. На финала е и процедура за закупуване на още 25 трамвая, които се добавят към 38-те нови, купени през последните години.
За първия трамвай
Преди 120 години София е електрифицирана. Не отнема дълго преди по улиците на столицата да тръгне и първият електрически трамвай. Макар в случая думата „електрически“ да е излишна, поради това че т.нар. „конски трамвай“ е представлявал нищо повече от омнибус, теглен от коне по пътното платно.
За първия трамвай е писано много. Тук ще споделим с вас някои от по-интересните факти, свързани с него.
На първи януари (по стар стил) от депо „Клокотница“ пет трамвайни коли тръгват по бул. „Мария Луиза“, прекосяват Лъвов мост и стигат чак до пл. „Славейков“. По-късно започват да се използват и другите трамвайни маршрути.
➡️ През първия и втория ден пътуването в трамвая било безплатно. Но софиянци трудно се престрашили да се качат на новото превозно средство. Според една от легендите, столичаните проверявали безопасността на трамвая като първо изпращали децата си или някое циганче.
➡️ В началото спирките били малко – първа и последна. Пътниците имали право да дадат знак на ватмана със звънец, вързан на връв, когато искат да слязат от трамвая на избран от тях кръстопът. „Неопитните пътници искаха спирка и извън кръстовище и ватманите им я отказваха.“ казва Димо Казасов.
Първоначално местата във вагоните били разделени на първа и втора класа. Разликата била наличието на плюшени възглавници върху дървените пейки в първа класа. Това разделение било наложено от белгийските акционери, които се заели със създаване на електротранспорт в София. Но напук на тях столичани винаги избирали втора класа, а спестените стотинки, при цени 15 ст. за първа и 10 ст. за втора класа, отивали за кифла, кебапче, кафе или цяла паста. По-късно класовете са премахнати.
Иван Вазов е от малкото жители, които ползвали първа класа преди нейното премахване. За нея той разказва в разказа си „В електрическия трамвай“, написан на 07.02.1901 г. https://www.slovo.bg/old/vazov/p_svyat/veltramv.htm
За наша радост това не е единственият разказ на Иван Вазов, в който се говори за софийските трамваи. В „Урок“ https://www.slovo.bg/old/vazov/p_svyat/urok.htm
действието се развива в Княжевския трамвай, за който той пише едноименен разказ.
На снимките виждате първия софийски трамвай, както и автомобил, поправящ повреди по трамвайните жици.
За оцветяването е използван изкуствен интелект. Кадрите нямат претенции за достоверност на цвета. Добавени са за удоволствие на зрителя.
Източник https://www.facebook.com/102034571320104/posts/130405135149714/