Историк твърди, че е открил мястото на първото чудо на Иисус
Нови археологически доказателства сочат към село Хирбет Кана като истинската Кана от Библията
Историкът Том Макколъу вярва, че е открил мястото на първото чудо на Иисус Христос – превръщането на водата във вино – в древното село Хирбет Кана в Галилея. Според него, това място съвпада с описанията от Библията и историческите източници, като представя най-убедителните доказателства до момента.
Библейският разказ в Евангелието на Йоан описва как Иисус превръща вода във вино по време на сватба в Кана. Досега преобладаващата теория беше, че чудото се е случило в днешния град Кафр-Кана. Но според Макколъу, истинската Кана се е намирала на пет мили северно – в Хирбет Кана.
В района са открити тунели, използвани за поклонение от ранни християни, със стенописи и символи, свързани с Христос, датирани от V век. Екипът на Макколъу е намерил и олтар, както и място за шест каменни съда – в съответствие с библейския текст.
„Разкопките показаха, че това е било еврейско село, процъфтявало в периода около живота на Иисус“, казва историкът. Според него и други източници, като Йосиф Флавий и равински текстове, също подкрепят това местоположение.
Макколъу твърди, че почитането на Кафр-Кана като Кана започва едва през XVIII век, когато францисканците насочват поклонническия маршрут, без да се основават на археологически доказателства.
Според него откритията в Хирбет Кана оправдават преоценка на историческата достоверност на евангелския разказ. Той подчертава, че Кана е била важно място в служението на Иисус – своеобразна база, където той и учениците му се оттегляли в моменти на напрежение.
Откритието се нарежда сред редица археологически находки в региона, които целят да свържат библейските разкази с реални места и събития.
Чудото, за което става дума, е първото записано в Евангелието на Йоан – превръщането на вода във вино по време на сватба в селото Кана. Когато виното свършва, Иисус нарежда да се напълнят шест каменни съда с вода, която по чудодеен начин се превръща във вино. Това събитие се тълкува като първото публично проявление на божествената му сила.