Над 300 човека са замесени в новия проект „Красива птичка с цвят зелен“ на Драматичен театър „Гео Милев“ в колаборация с Държавна опера Стара Загора

Така отговори на въпрос на Долап.бг на пресконференция Огнян Драганов – директор на Старозагорската опера. Заедно с камерния оркестър, хор, театрални артисти и оперни солисти на сцената ще се представят над 70 артисти, но заедно с техническите служби, сценични работилници, осветители, озвучители, децата от Детско-юношеската школа при операта и пр. , замесените в това чрезвичайно, единствено в България събитие, са над 300 човека.

За директора на ДТ „Гео Милев“ Светла Тодорова , „Красивата птичка“ е реализирано дългоочаквано сътрудничество между трупата на театъра и оперета. Според нея на 1 и 3 февруари 2024 г. на публиката ще бъде представен “необикновен, фантазен, изключителен, любопитен спектакъл, нещо което досега не е присъствало в културната карта на България“

Това е проект отпреди година време, когато започнахме конкретните разговори с директорите на двата театъра, – съобщи режисьорът Анастасия Събева.- Споделихме с композитора Асен Аврамов нашето желание да направим представление, което да съчетава по максимално плътен и устойчив начин трите изкуства театър,опера, балет. Това е моя мечта от много време. Идеята беше условно да разделим действащите лица, защото в света, който създава Карло Гоци , половината персонажи са магически – птички, портокали, статуи, които говорят и всевъзможни магии.., а другите персонажи са реалистични хора…Главната цел на постановъчния екип е спектакълът да носи ренесансовия дух от онази епоха. Това е пиеса писана малко по-късно в просвещението, но все още се усеща желанието на човек да гледа света с детските очи, да го опознава, да го вижда красив, поетичен, романтичен, приказен. Мисля, че това е много важно. За жалост в нашето съвремие по много причини, това сме загубили или забравяме. Мисля, че сцената е основно място за този дух. Мисля, че го постигаме. Особено вълнуващо е, и за артистите и за зрителите, когато всички тези изкуства сработят на сцената“-каза режисьорът Анастасия Събева.

В днешно време нямаме такъв хибриден жанр между оперния, балетния и драматичния театъра, както това постигаме в „Красива птичка с цвят зелен“, каза композиторът Асен Аврамов. – През ХVІІ-ХІХ век това е жанр, който е развит като протооперата, т.е. „dramma per musica” от времето на Монтеверди. Опитваме се не да възстановим стила на онзи театър, нито в буквален смисъл да направим възстановка на комедия деларте, какъвто е езикът на театралната работа на певци и актьори, а по-скоро, за пореден път да си припомним, че сценичните изкуства имат една и съща рожба и тя не може да бъде разделяна на двата вида изкуства. Това са живи изкуства на артисти – едните пеят, другите свирят, танцуват …За нас живото сценично изкуство, а не мултимедията, не модернистичните подходи към сцената истински ни захранват с въображение, истински ни захранва с въображение и емоция. Мисля, че това все повече и повече липсва на зрителя в епоха, в която всичко става толкова опосредствено, не директно, на стрииминга и т.н. Мисля, че това е в основата си субстанцията на творческата ни емоция. Към нашите идеи се присъединиха и диригентите – Виктор Крумов като диригент на цялата постановка и Младен Станев – диригент на хора, както и актьорите на театъра и операта.

Духът, който сме се опитвали да въведем в цялата постановка е духът на истинското артистично присъствие на всички артисти.

Особено в днешно време, с появата на изкуствения интелект, на роботизираните територии на нашия живот, наш дълг е да поддържаме истинската връзка между хората с живото изкуство“- каза композиторът.

За диригента Виктор Крумов работата по заглавието е предизвикателство, защото показва „дали като диригент-интерпретатор при жив автор на музиката ще издържа теста. Т.е. това, което аз съм видял в партитурата, отговаря на авторовия замисъл. За мене това е много интересно, както и спецификите на работа в този различен жанр. Наборът от инструменти е по-нестандартен – духов оркестър, разширено присъствие на ударната група, пиано, арфа, акордеон . Този нестандартен избор на инструменти дава своето отражение в диригентската работа . Работата с хор и солисти винаги е интересна. Когато на сцената се получи тази многопластовост, това дава отражение на темпа и пр. подробности в този проект“.

За хормайстора Младен Станев „работата по „Красивата птичка“ е една крачка напред за хора и частност за камерния, с който участваме в нещо интересно, в нещо по-различно от това, което правим, най-вече участваме в „жива музика с жив автор в живо единство. От момента, в който започнахме да работим досега, нещата все повече се обединяват в своята идентичност…Ще си позволя да коментирам музиката на г-н Аврамов. Това е много дълбока музика, която влиза дълбоко в душата, която провокира, която предсказва това, което ще се случи, която е част от драматургията, а в някои моменти е водеща драматургия. Във всеки случай дава много дълбока емоционална база за размишления. Това, което би следвало да се случи след представлението“, – сподели Младен Станев.

Съвместната продукция на Драматичен театър „Гео Милев” и Държавна опера-Стара Загора – спектакълът „Красива птичка с цвят зелен” е ново начало, иновативна тенденция, път към бъдещето. Така го назова директорът на Операта Огнян Драганов на пресконференцията на творческия екип на спектакъла

В Стара Загора има културни институти, които си колаборират творчески-това е уникално за България. Правим го, не за да сме интересни, а защото публиката има нужда от нова енергия, от много енергия. И я получава от сцената, и този път” – сподели пред медиите Огнян Драганов.

Красива птичка с цвят зелен“ е магична алегория на живота -изпълнен с любов, омраза, красота, падение и вечната борба на човека да се справи с личните си страсти. В приказния свят на Карло Гоци може да се потопи всеки, който иска да повярва, че фантазията е великата любовница на живота, а с реалността далеч не се изчерпва всичко.

Обезумелите крале и кралици, завистливите слуги и придворни, красивите принц и принцеса са инструментите на група улични разказвачи, те отварят малък пътуващ театър и приказката започва…

Разказват я (действаши лица и изпълнители ) Крал Тарталя – ИВАН КАЛОШЕВ; Ренцо – ГЕОРГИ ГЕОРГИЕВ; Барбарина – ЯНА БОЖАНИН; Труфалдино – ЦВЕТОМИР ЧЕРКЕЗОВ; Смералдина – БОРЧЕ МАНЕВ; Тартальона – ЕЛЕНА АЗАЛОВА; Бригела – БОРИСЛАВ ВЕЖЕНОВ; Нинета – ВАНИНА ЙОРДАНОВА; Панталоне – КРАСИМИР НЕНКОВ; Помпея – СИМОНА ТОДОРОВА; Разказвачи – ДИМИТЪР МИТЕВ и ТОНИ ТОНЧЕВА

Солисти на Държавна опера Стара Загора: Майка певица – ЕМИЛИЯ ДЖУРОВА (сопран; ) Калмон – ИВАН КАБАМИТОВ (баритон); Красива птичка с цвят зелен – БОРИС ТАСКОВ (тенор) и ИВАЙЛО ЯНЕВ (балет)

Творчески екип: Режисьор Анастасия Събева; Композитор – АСЕН АВРАМОВ; Сценограф – ТЕОДОРА ЛАЗАРОВА; Хореограф – АЛЕКСАНДЪР МАНДЖУКОВ; Текст песни – АВГУСТИНА-КАЛИНА ПЕТКОВА; Художник – ИЛИНА ГРОЗЕВА; Диригент – ВИКТОР КРУМОВ; Хормайстор – МЛАДЕН СТАНЕВ; Превод – ДРАГОМИР ПЕТРОВ; Асистент режисьори – МАРИСТЕЛА КОЛЕВА, ДАНИЕЛА МИНЕВА И АННА СМИЛКОВА

Действието се развива в малко италианско градче, в което се съчетават античните руини, колони и статуи със съвременните строителни скелета, кафенета, масички, пране, прозорци…Т.е. как едновременно съществува и се съчетава този свят. Това първо е много симпатично, и забавно как едновременно се съчетават античният стил и съвременният. Но в тази атмосфера хората обитават едновременно света на миналото и на настоящото, защото тази връзка винаги е много важна.

А ето и посланията:“Вдигни, о скоте мръсен, зурлата си от земята и погледни звездите“!

Така, без път в световните пустини, отчаяни ще гинат всички люде..!“

Премиерните спектакли са на 1 и 3 февруари 2024 г. от 19.00 часа на сцената на Държавна опера-Стара Загора.

Росица РАНЧЕВА