Деца играят деца в пиесата „Следобедни игри“ на старозагорска сцена

Деца играят деца в пиесата „Следобедни игри“ на старозагорска сцена „Това е пиеса, в която децата играят играта на възрастните“, коментира пред БТА режисьорът на постановката Светла Тодорова, директор на Драматичен театър „Гео Милев“ в Стара Загора, броени дни преди премиерата на 3 юни. Тя заяви, че си е поставила много амбициозна задача, защото спектакълът е игран и в България, и в Стара Загора, но от възрастни.

Актьорите – пет момчета и три момичета, са част от театралната трупа „Жест“  на Центъра за подкрепа и личностно развитие. Повечето от тях са запленени от Мелпомена още от първи клас.

„Репетираме от октомври, това е трудна пиеса, защото изпълнителите, които са на възраст от 15 до 18 години сега трябва да си спомнят 5-10 години назад, отново да станат деца“, каза Светла Тодорова. По нейните думи това са младежи, които вече искат да живеят живота на възрастните. Тодорова е избрала сюжета на тази пиеса като един своеобразен опит за борба с агресията. „Проблемите са изключително сложни, необходим е дебат между поколенията“, посочи тя. Като режисьор разчита и на двама експерти в адаптацията на младите актьори – Илчо Димитров от трупата на Драматичен театър „Гео Милев“ и Елизабет Тодорова, студент в НАТФИЗ.

„Децата копират родителите си, подражават на тях и когато са лишени от внимание, топлина и споделени усмивки, пренасят конфликтите на улицата, и това се повтаря по цял свят“, коментира Светла Тодорова. Според нея това е актуална винаги тема, която поражда размисъл и дава уроци, необходими за възпитанието на тийнейджърите.

Сюжетът на „Следобедни игри“ е поучителен, защото както и в реалния живот няколко деца, очевидно от семейства с различен социален статус, играят обичайните за всяка детска площадка игри. Бързо се разкриват не само техните взаимоотношения, но и взаимоотношенията на техните семейства. Филмите, които гледат, разговорите на родителите, които децата повече или по-малко превратно са разбрали, това е техния свят, в който като калейдоскоп се завъртат образите от медиите, имитирането поведението на възрастните, играта на герои и борбата за лидерство, обясни режисьорът. В постановката тя е търсила отговор на въпроса как една невинна в началото игра се превръща в спонтанна и жестока саморазправа. И защо търсенето на разнообразие, на нови начини да си прекарат забавно следобеда несъзнателно ги превежда през повечето важни моменти от живота, които ги “очакват като възрастни”.

Спектакълът продължава час, няма антракт.

„Познаваме ли децата си? Този въпрос неизменно се задава след поредицата от забавни игри, комични ситуации, невинни спречквания, които ескалират в неочаквана жестокост“на финала, подчерта режисьорът.

Премиерата  на „Следобедни игри“ е през 1976 г. в Испания. Това е първата реализирана постановка на сцена на Рома Майо, аржентинска писателка, която произхожда от полско еврейско семейство, емигрирало в Южна Америка по време на Втората световна война.

Д-р Румяна Лечева, кор.на БТА