За особената магия на музикалните фестивали разказва книгата на Ема Жунич

На 14 декември в залата на РБ“Захарий Княжески“ бе премиерата на новата книга на гл.ас.д-р Емилия Жунич „Фестивали за музикалносценични изкуства.Концепции.Метаморфози.Реализации“. Престижното издание е на Института по изкуствата при Българска академия на науките. От страна на издателите на представянето присъстваха проф.Анелия Янева и доц.Андроника Мартонова. Специален гост бе и диригентът Веселин Байчев. В залата сред публиката бе и Примата Стефка Минева.

„Приветствам това прекрасно издание, което на мен като кмет, отговарящ за културата, ми е изключително полезно. Д-р Ема Жунич може да разчита изцяло на подкрепата на Община Стара Загора да подготви подобно сериозно издание и за 100-годишнината на Държавна опера-Стара Загора и сигурно част от тази книга, в която са страниците за Фестивала за оперно и балетно изкуство /ФОБИ/ ще бъдат включени в бъдещото издание“ – каза Милена Желева, заместник-кмет по културата. Община Стара Загора е сред съорганизаторите на представянето на новото издание на д-р Ема Жунич.

„С излизането на тази книга ФОБИ има своята детайлна история. Това се дължи на две причини: първо- на присъствието на д-р Ема Жунич на много от събитията, за които пише и второ – на сериозната и работа като част от изследователската група „Музикален театър“ към БАН, която провежда прецизни и професионални изследвания. Ценното на новата книга е още в: представянето на българските фестивали и съпоставките между тях, съпоставките между нашите и чуждите фестивали – и всички те от гледна точка на концепциите им“ – бяха част от уводните думи на проф.Анелия Янева.

Според доц.Андроника Мартнова има особена магия във фестивалите, те са бляскави, те са и особено ценна среща между професионалисти и на публиката с професионалната общност. „Книгата на д-р Ема Жунич е като фар, който дава светлина в огромното море на музикантската ни общност“ – каза доц.Мартонова.

Емоционално бе изказването и на Огнян Драганов, директор на Държавна опера-Стара Загора. „Преди 6 години нашата концепция за ФОБИ бе да го отворим към света и тук вече гостуваха няколко престижни състава, сред които операта в Гданск например. През 2016 г. в рамките на Фестивала създадохме Балканска оперна мрежа. Искаме в програмата на фестивала да показваме нови и непознати заглавия, защото фестивалът  е и празник, е и експеримент“ – каза Огнян Драганов.

От всички 556 страници на новата книга на д-р Жунич 180 са за Фестивала за оперно и балетно изкуство в Стара Загора. В първата глава на изданието има подробна информация за известните фестивали в Залцбург, Брегенц, Флоренция и др., фестивали с имена на композитори, но и за по-малко известни като тези в Мьорбиш и Глайндборн.  Втората глава е отредена за съпоставки на фестивалите на музикалносценични изкуства. В третата се разглеждат общо българските фестивали, а цялата четвърта глава е отредена за Фестивала за оперно балетно изкуство в Стара Загора.

Изключителна е стойността на тази глава и разказаната история на ФОБИ от зараждането му като Декемврийски музикални седмици до ден днешен. Уникална е таблицата, в която са публикувани всички програми на фестивала през годините. Има и таблица за времето на провеждането му и времетраенето му – от 3 до 74 дни през различните години. Подробно са описани наградите на фестивала, като особено ценна е информацията за Националната награда „Христина Морфова“.

В глава 5 на книгата са разгледани и други фестивали на музикалносценичните изкуства в България – „Сцена на вековете“ във Велико Търново, Вердиеви оперни вечери в Пловдив, „Моцартови празници“ в Правец.

Книгата на гл.ас.д-р Емилия Жунич е част от De Artibus Monographiae – поредица на Института за изследване на изкуствата при Българската академия на науките. Поредицата представя монографични изследвания на сътрудници на Института. Томовете от поредицата илюстрират актуалната проблематика, над която работят учените. Текстовете са реализирани в рамките на научния план, съгласно който се провеждат изследвания, рецензирани са и са одобрени от Научния съвет.

Д-р Емилия Жунич е главен асистен в сектор „Музика“, Институт за изследване на изкуствата-БАН и работи като завеждащ архива на Държавна опера-Стара Загора. През 2014 г. в Института за изследване на изкуствата при БАН защитава дисертация на тема „Ролята на солиста-певец в българския музикален театър (по материали от професионалния музикален театър в СтараЗагора)“. Част от екипа е, който подготвя четвъртия, заключителен том от поредицата „Българския музикален театър.1890-2010. Опера, оперета, балет, мюзикъл. Рецензии, отзиви, коментари“.