Кулинарният спец Евгения Атанасова :“Храната е част от прекрасните преживявания, които животът ни предлага“

На 24 и 25 юли 2021 г. на Кестеновата алея в парк „Пети октомври“ в Стара Загора Туристическият информационен център със съдействието на Община Стара Загора проведоха безплатни кулинарни работилници, като част от програмата „Романтика през юли“. В първия ден мастър шеф беше Евгения Атанасова от Здравословното кулинарно училище – EVIAs Kitchen. Вторият кулинарен блог „Аз готвя с мама“ представи Мира Желева.

Евгения Атанасова е старозагорка. Завършила е ГПЧЕ „Ромен Ролан“ с английски и немски език. В Софийски университет се дипломира по специалностите „Културология“ и „История“. Има специализация в катедра „Културология“ на тема „Мит, религия, изкуство“. От 2012 г. създава ЕVIAs Kitchen – здравословно кулинарно училище. Няколко години е била в отдел „Култура“ на Община Стара Загора. От 2013 г. е секретар на НЧ „Родина“ Стара Загора.

Госпожо Атанасова, от кога се занимавате със здравословно хранене?

От 1992 г., когато бях тийнейджърка, започнах да се интересувам от здравословен начин на живот. Започнах с книги на Лидия Ковачева за лечебния глад, разделно хранене и др. Но сега не съм почитател на нито една от тях. С течение на времето събирах информация. По някакъв начин се оказа, че си е нещо вътре в мене. Във всеки човек има неща, които с течение на живота се проявяват.

Започнах по-сериозно да си купувам продукти и да експериментирам с тях. Беше трудно, защото пазарът беше абсолютно ограничен. Когато отидох студентка в София имаше само един единствен специализиран магазин за здравословни продукти „Радост“ в столицата и страната. Беше ми радост веднъж в седмицата да си купувам там пълнозърнесто брашно, кори за баница …Тогава експериментирах и разбрах кои брашна как работят. Например безглутеновото брашно се различава коренно от бялото. Не можеш автоматично да замениш една чаша пшенично брашно с една чаша оризово, например.

Постепенно така се случи, че се прояви мое наследствено заболяване – астма. Бях официално диспансеризирана с астма на 24 години. Бях в толкова тежко състояние, че ми предложиха да ме пенсионират. Както преодоляването на всяка болест, храната много помогна, но човек трябва да осъзнае състоянието си, да промени някои нагласи, да повярва в силата в себе си. С по-добър начин на живот и уважение към тялото си, се справих с този проблем, слава Богу.

Вие вегетарианка ли сте, веганка ли сте, как се самоопределяте?

Не влизам в тези категории, въпреки че съм била вегетарианка 4-5 години като студентка. След това съм хапвала месо -2-3 пъти в годината. Сега понякога ям риба, избягвам млечните храни. Старая се в ежедневието си 90% да се храня вегански. Вярвам, че човек трябва да следва своя организъм. Пробвала съм, изключвайки различни храни от менюто си как се чувствам и на какво ми влияят. В последствие съм имала и други здравословни оплаквания, но съм проследила как с храната се влияят и променят – изчезват или се минимизират до степен, че не ги забелязваш. По този начин постепенно започвах да изключвам някои продукти от менюто си, за сметка на други. Вярвам в индивидуалния подход. Не вярвам че всички организми са еднакви и има една схема, която да е най-добра за всички. Понеже през годините много хора са се обръщали към мене за хранителни проблеми, хранителни режими, за съвети или мнения, убедила съм се, че абсолютно на всички хора се отразява добре да не употребяват всеки ден животински продукти, а само два-три пъти седмично. Има много старо разбиране за храненето, наречено натурална хигиена. Това означава да се ядат минимум продукти, които замърсяват организма. Трябва да се знае, че в процеса на разграждането на някои продукти се отделят отпадни вещества, които замърсяват организма. Най-много това става при консумацията на месо, месни и млечни продукти и пшеница. От друга страна, абсолютно всички сегашни продукти са коренно различни от произвежданите от преди 60-70 години. Изследвания доказват, че съдържанието на витамин „С“ в зеленчуците – картофи, домати, чушки и др. е намаляло до 40 пъти. Т.е., ако преди от два домата си получавал три пъти дозата си от витамин „С“ , сега това е невъзможно. Вече всичко е различно – почвата, въздухът, водата, газовете и пр. Затова трябва да живеем в настоящето и да правим това, което е актуално за нашия начин на живот. Трябва да се опитаме по някакъв начин за намалим лошите последствия и да повишим добрите варианти.

Кои храни, според Вас, са най-полезни?

Един от най-лесните начини в ежедневието е да се храним с минимално замърсяващи и максимално даващи ни полезни хранителни вещества продукти: да намалим месото, млечните продукти и пшеницата за сметка на растителни белтъчени, каквито са бобовите растения, ядките, други растителни протеини, които се прибавят в супи, в смути, защото белтъчените са градивна част на човешкия организъм.

Въпросът за захарта съществува от много отдавна. Захарта в умерени количества не е фатална. Тя не замърсява организма, но вдига нивото на кръвната захар. При хора, при които има натрупани отпадъчни вещества, като непрестанно се вдига кръвната захар, не може да се нормализира.

Как се роди идеята Ви за кулинарни работилници?

Идеята не е нова. Такива работилници организирам от 2012 г., но и преди това съм събирала малки групи в дома си. Всичко е свързано с моята любов към кулинарията, която развих край баба ми. Мисля, че бабите винаги са причина, внучетата им да започнат да готвят. Много обичах да готвя. Постепенно се насочих към варианти, които заместват класиката и храни, които съм се убедила, че не са най-добрите.

Но баба Ви, сигурно не се е занимавала с вегетарианство и веганство?

Баба си беше класическа баба като всички. Не омаловажавам в никакъв случай традицията. Ако някоя баба ми направи баница, с удоволствие и без угризение ще си я хапна. Трябва да намерим баланса. За съжаление в днешно време се сблъскваме с хора, които мислят крайно и още по-лошо – налагат на другите своето мнение, което не споделям. При други случаи, когато някои чуе за здравословно хранене, веднага реагира, че не иска да гладува, иска да изпита удоволствие от храната. Истината е по средата. Като се храниш здравословно не гладуваш и ти е вкусно, а яденето само на определени продукти няма да те направи щастлив и слаб. За здравето огромна роля играе щастието и вътрешното чувство на удовлетворение и радост.

Семейството Ви приема ли този начин на готвене?

В началото тествах рецептите с моите родители и приятели. Всички са ги опитвали и са изказвали мнението си. Родителите ми и приятелите ми ползват често мои рецепти. Някои са авторски, други са взаимствани и преработени. С моя съпруг сме на едно мнение и нямаме проблеми.

Какво се случва в работилниците, в които Вие готвите ?

На работилниците готвя в реално време. Подготвям неща, които могат да бъдат изнесени на открито, а не в кухня. Не ползвам печка, а уреди, които се използват при приготвяне на здравословни храни – плоча, блендери, които са съвременната печка и гофретници, в които могат да се приготвят безглутенови храни. В реално време значи, че пред хората приготвям всичко от „а“ до „я“ като изпълнявам цялата рецепта. Успоредно с това говоря и давам съвети, как по друг начин биха могли да комбинират различни продукти, което е предпоставка за поне още пет различни варианта.

Какво представихте на безплатната кулинарна работилница, която се проведе на Кестеновата алея в парк „5 октомври“ на 24 юли 2021 г.

Направих безглутенови такоси с бързо крема сирене. Такосите са класическа храна от Южна Америка, която се приготвя оригинално от царевично брашно. От него се прави тесто, което се сплесква в специална машинка, защото на ръка е по-трудно. Пекат се на гореща плоча. Те са с по-малък размер – 10 см в диаметър. Понеже това е много сложно да се направи за много хора, а в България няма този сорт царевично брашно, от което се получава необходимата консистенция тесто, направих вариант с нахутено брашно. Изпекох нещо като малки палачинки, което става много лесно и могат да се ядат с най-различни пълнежи или като хляб към някакво класическо ястие. Могат да се намажат с мазнина и да се запекат на грил тиган и ще стане нещо като мини пърленка. В моя случай ги напълних с плънка и с пресни зеленчуци. Крема сиренето беше от тофу (соево сирене) с кокосово мляко и подправки. Повечето хора, които се интересуват от тази кухня знаят как да правят крема сирене от ядки – най-често накиснато кашу. Показах, че не само от ядки могат да се направят интересни вкусове. Гарнирах ги с нарязани цветни зеленчуци и една-две тайни съставки. Абсолютно всички присъстващи можаха да дегустират индивидуалната им малка порция. И за моя радост всички бяха доволни, усмихнати и питаха за още.

Цялата процедура, с приготвянето и изяждането, беше да около час и половина.

Къде организирате Вашата работилница за здравословно хранене, която се нарича EVIAs Kitchen?

Правила съм в различни училища, в заведения, в другерия, по повод детски кулинарни занимания и рожден ден, кетъринг за партита, в голямата читалищна зала. Един йога клуб подари на членовете си здравословна кулинарна работилница. Досега всички са били безплатни, защото някой ме ангажира и обезпечава финансова.

За да се случат тези две работилници и да са безплатни за посетителите, получих покана от Туристическия информационен център със съдействието на Община Стара Загора.

Росица Ранчева

PS: Евгения Атанасова се съгласи два пъти , от следващия месец нататък, да помества в рубриката „Вкуснотии – Фасул БГ“ на Dolap.bg свои кулинарни рецепти.