„Финес, елегантност, доброта!“ – Хорът на Операта представя класика и джаз от Великобритания
Първият концерт от новия музикален цикъл Музика без граници на Държавна опера Стара Загора бе представен от Хора на Операта. В едночасовата програма прозвучаха „Радвай се на агнеца” от Бенджамин Бритън и Нидарос джаз меса от Боб Чилкот – Класика и джаз от Великобритания. И двете произведения са абсолютно непознати на публиката и бе истинско предизвикателство /уместна в случая, иначе дума-шаблон/ за музикантите.
В тази самостоятелна изява те удоволстваха от музиката и се справиха /съвсем очаквано/ с изпитанието да водят зрителите в залата в едно непознато и за тях пътешествие.
„Ръководителят” на пътешествието, строгият и сладкодумен хормайстор Младен Станев представи всяко едно от произведенията – и професионално, като висок музикант, и човешки, топло и сърдечно. „Музиката няма граници, обединява ни, особено в това сложно време и ни дава надежда. Пролетта е съвсем близо и ние искаме с този концерт да усетите идването и” – каза Маестро Станев.
В първата част „Радвайте се на агнеца” от Бенджамин Бритън се изявиха и солистите Наталия Чехонина, Милен Денев и Ивон Иванова, а съпроводът на орган бе на Мирослав Георгиев. Интересно е включването на солови партии в хоровата творба – гласовете на обикновения човек имат своята сила в прославата на Бога, но когато са в хор и са заедно – посланието им стига директно в небесата. Малкият човек е объркан, търси силата си, търси смисъла, задава си въпроси…А когато се обедини с равните помежду си – енергията се утроява и мнозинството става непобедимо.
За текст на кантатата „Радвайте се на Агнеца” е използвана едноименната поема на Кристофър Смарт, поет от осемнадесети век, дълбоко религиозен, но със странен и неуравновесен ум. Тя е хаотична по форма, но съдържа гениални проблясъци, а Бенджамин Бритън е избрал някои от тях, за да създаде музиката. Основната тема на поемата и тази на кантатата е почитането на Бог от всички създадени същества и предмети, всеки по свой начин. Кантатата се състои от десет кратки части, а първата задава темата – всяко живо същество, с всеки свой дъх, се радва на Бог.
Истинска наслада за всички сетива бе втората част на концерта – Нидарос Джаз Меса от Боб Чилкот. Наслада за самите изпълнители, която те предадоха и на публиката. Музика темпераментна, нежна, лирична, танцувална. Тук освен колективният герой – Хорът на Операта, имаше и трима музиканти, които специално трябва да се споменат – на първо място великолепната Деница Петрова на рояла! Красива дама с изящен стил в този тип музика, пламенна и с нюанси, които даваха още по-силен цвят на изпълнението. Много достойни Станислав Георгиев –контрабас и Александър Тумангелов – ударни.
„Нидарос джаз меса е втора версия на произведението, която съм написал за вокали и джаз формация. Оригиналната композиция е за високи гласове, и е изпълнена за първи път на 3 юни 2012 г. от нейните посветени – Анита Бревик и девическият хор на Нидарос – готическата катедрала от единадесети век в Трондхайм, Норвегия. Версията за смесен хор е създадена специално за Кеичи Асаи и хор „Кото ехо“, Япония – диригент и хор, които направиха много, за да популяризирането на моята Малка джаз меса. Джаз-месата Нидарос може да бъде изпълнена в оригинал както е написана. Бих обаче призовал пианиста да импровизира свободно върху структурата на акорда и бих насърчил добавянето на бас и допълнителни перкусии, към ансамбъла.” – пише самият композитор Боб Чилкот. Е, Деница Петрова със сигурност щеше да получи високата му оценка, ако беше чул своето произведение, изпълнено на сцената на Старозагорска опера.
Като истински професионалисти, Хорът на Операта изпълни за радост на сърдечната публика, три биса, сред които един много специален. „Павана за истински музикален принц“, или „Песента на Дон“ от Милчо Левиев, която той посвещава композицията си на неговия близък приятел Дон Елис, известен джаз изпълнител, тромпетист, композитор, ръководител на бенд. Всъщност Дон Елис е човекът, който е поканил Милчо Левиев в Америка. „Композицията съществува в много версии и често е изпълнявана и интерпретирана в концертите на Милчо Левиев. Композицията за хор е оригинална и вероятно сме единствени в България с оригинални ноти, с платени права за тях. Приятел, диригент от друг американски унивеситет, ги купи за тяхната библиотека, и ми ги прати като подарък.” – пояснява Маестро Младен Станев. Нотите пък за двете основни произведения в концерта идват от Славчо Николов, заместник-директор на Операта, който предоставя дарение от американска университетска библиотека – партитури за хор, някои, от които са непознати у нас.
Малобройна публика, дръзнала да преодолее задръжките си към непознатото и страховете за здравето /а в залата на Операта е по-безопасно от къде ли не другаде!/ бе очарована от концерта, който е безспорен успех за Хора на Операта.
„Финест, елегантност, доброта! Фантастика! Никога не съм мислила, че съществува такава музика.” – написа след края на концерта във Фейсбук верният приятел на Старозагорска опера д-р Рени Колева.
Уляна Кьосева
Снимки Рад Димитров