Министърът на транспорта Росен Желязков:“Ревитализирането на Гара Стара Загора ще даде ново усещане за модерност на града и на пътуващите“
На 28 юли 2020 г. се състоя символична първа копка по стартиране на реновирането на Железопътна гара Стара Загора. На церемонията присъстваха министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Росен Желязков, генералният директор на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) инж. Красимир Папукчийски, областният управител Гергана Микова, председателят на управителния съвет на НКЖИ Христо Алексиев ,ръководителят на проекта арх. Ивайло Мишев, зам.-кметовете на Община Стара Загора Йордан Николов и инж. Янчо Калоянов, главният архитект Виктория Грозева, секретарят на Общината Делян Иванов, общински съветници, възложители, контролни органи, изпълнители, общественост, граждани и медии .
„Сградата на старозагорската гара е емблематична, кава във встъпителното си слово кметът на Стара Загора Живко Тодоров. – Това реално е входно-изходна точка на града ни. С нейния ремонт ще се повиши и статутът на града, и качеството на обслужване на пътниците. Аз съм оптимист, че ще бъде реализиран един хубав проект, който ще бъде извършен в срок и качествено“.
Той припомни, че само преди дни започна реализацията и на проекта за реновиране на Станционната градина, която е се намира в непосредствена близост до жп гарата.
„Щастлив съм да Ви приветствам с добре дошли на днешното събитие. Благодаря че се отзовахте на поканата ни и уважихте стартирането на дейностите по реконструкцията на така емблематичната сграда за Стара Загора – „Гаров комплекс Стара Загора“ – каза генералният директор на НКЖИ инж. Красимир Папукчийски.-
Ж.п. гарата е разположена в югозападната част на града, а приемното здание е проектирано и построено през 70-те години на ХХ в.
В обхвата на проекта е включен ремонт и възстановяване на съществуващата железопътна инфраструктура с цел гарантиране сигурността на пътниците, както и привеждане на гаровия комплекс в съответствие с европейските стандарти в железопътния транспорт.
След две години, Гара Стара Загора ще има изцяло обновена и модерна железопътна гара, която ще подобри организацията и обслужването на пътниците и ще осигури комфорт, както за пътуващите, така и за преминаващите през гаровия комплекс. Една европейска гара, каквато заслужават всички жители на град Стара Загора и пътниците, които преминават през нея.
Изпълнител на проекта е сдружение „Европейска гара -Стара Загора“, в което влизат четири фирми . Стойността на проекта е 9 726 944 лв. Срокът за изпълнение е 24 месеца“.
Инж. Папукчийски връчи строителното разрешение на изпълнителя и пожела спазване на срока и качествен ремонт, от който всички да са доволни. Той даде дума надзорът да контролира стриктно изпълнението.
Ръководителят на проекта арх. Ивайло Мишев заяви: „ Като представител на консорциума ДЗЗД „Европейска гара-Стара Загора“ заявявам, че за нас е чест и голяма отговорност да реализираме такъв проект, който ще бъде част от Националната пътна инфраструктура и в същото време да се превърне в емблематично място за град Стара Загора.
Постарали сме се проектът да бъде разработен в съответствие с всички съвременни норми, които важат за обекти от подобен род в Европа. Вложили сме много сили и енергия и се надявам, че крайната реализация да покаже всичко това. С местни усилия на всички участници се надявам хората пристигащи на тази гара, да идват с усмивка и да си тръгват със желание да се върнат още веднъж“.
„Този проект, който навярно е очакван от десетилетия, ще вдъхне нов живот на гарата, на пътуващите и нова ревитализация на целия район, защо не и на Стара Загора, каза министър Росен Желязков. – Той ще даде нов облик на Стара Загора, ново усещане за модерност на града и на пътуващите, които тръгвайки от София към Бургас, ще преминават край обновените гари, които вече се изпълняват – Подуене, Казичене, Искър, Стара Загора, Нова Загора, скоро Ямбол, после – Разград, после Айтос, Шумен… Но сега сме в Стара Загора.
Видяхме ритуалното даване на разрешителното за строеж и ритуалното поемане на ангажимента от изпълнителя, че след 24 месеца Вие ще се наслаждавате на откриването на обновения гаров комплекс с всички удобства за пътуващите и всички красоти, които Стара Загора ще предлага на пристигащите.
Бъдете здрави и успех!
Генералният директор на НКЖИ, заедно с ръководителя на проекта направиха символичната първа копка.
Преди финализиране на проекта , ще му бъде направено обществено обсъждане.
По време на ремонта, гарата ще продължи да работи пълноценно. Ще се работи поетапно, което безпроблемно осигурява преминаването от пътниците и обслужването на гаровия комплекс.
Проектът включва съществуващата инфраструктура да бъде модернизирана, като ще се подобри организацията на обслужване. Ще бъдат създадени необходимите удобства и комфорт за пътниците. Ще бъдат въведени мерки за енергийна ефективност, ще се подменят всички инсталации, стенни, подови и таванни покрития, нови фасади и ще бъде изградена нова климатизация. Гарата ще разполага с четири асансьора, за да бъде осигурен достъп до всички нива на хора с намалена подвижност.
На 5.09.1900 г. пусната е в експлоатация първата жп линия през Стара Загора „Чирпан – Нова Загора”. Гара Стара Загора е построена едновременно с линията. Откриването на гарата, превръща южната част на града в емблематично място. Изградените алеи са озеленени с липи. През 1908 г. градината е преименувана на Цар Фердинанд, по повод обявяване на Независимостта на България. Поставени са 30 скамейки, 100 маси, 500 стола и 100 канапета. В началото на ХХ в. Станционната градина е определена като най-хубавото място в Стара Загора.
Проектът е типов за гарови постройки във Франция. Разширена е през 20-те години на XX в. Ж.п-линията се строи от чужда компания и след това се експлоатира от нея до 1908 г. От август 1908 г. експлоатацията й поема БДЖ. Тогава гарата в Стара Загора е имала 7 човека по щат. През 1913 г. с началото на Балканската война се оформя и жп възел Стара Загора и се създава първата маневрена бригада. Щатът нараства на 49 служители.
През 1977 г. започва преустройство на гарата. На 24 юни 1977 г. е направена първа копка на новата пътническа гара Стара Загора. На 16 юни 1982 г. тържествено е открита новата жп-гара от Петър Дюлгеров, кандидат- член на Политбюро на ЦК на БКП. На откриването присъстват и министърът на транспорта Васил Цанов. Главен проектант на гарата е арх. Милко Бечев, главен конструктор е Младен Петров.
Един от големите ж.п-центрове в Южна България, гара Стара Загора е играла и продължава да играе важна роля в обществено-политическия, стопанския, административния и културния живот.
Интересът към реновиране на Гара Стара Загора е общ, а резултатът ще бъде събран в една дума:Бъдеще. Бъдеще за нас и за идните поколения. Гара Стара Загора продължава пътя си към вечността.
Росица Ранчева