Велик водосвет ще отслужи митрополит Киприан
На 5 януари 2020 г. (неделя), от 9:30 ч. Утреня, св. Златоустова литургия и Велик водосвет ще отслужи Негово Високо Преосвещенство Старозагорският митрополит Киприан в Катедралния храм „Св. Николай” в Стара Загора.
Същина на водоосвещенията
Водата е материален елемент с широка употреба и богата символика. Тя е свързана с живота и без нея няма живот. Тя унищожава, но и оживотворява; погубва старото и създава новото; тя чисти, затова се ползва от всички очистителни ритуали за очистване и освещаване на човеци и предмети.
Светата Библия е изпъстрена със събития, където тайната на човешкото спасение е свързано с водата, например Всемирният потоп, преминаването през Червено море, канарата с вода в Синайската пустиня, реката Йордан, къпалните Витезда, Силоам и други. Господ Иисус Христос чрез кръщението Си в Йордан освети природата на водите и заповяда на последователите Си да ползват водата за кръщение. Поради богатата естествена символика на водата и връзката й с тайната на нашето спасение, св. Църква я употребява от най-ранни времена не само в своите тайнства (Кръщение и Евхаристия), но и в някои обреди от очистителен и осветителен характер – като символ на живота, на възраждането, на очищението и освещението и като сила, която възражда, очиства, освещава човека и околната му среда, за да съдейства при създаването на новото небе и новата земя (2Петр. 3:5-7, Откр. 21:1) и за личното спасение на човека.
Освещаването на водата, която се ползва при осветителните и очистителните обреди, наричаме водосвет. Водосвет е обред, при който чрез молитви, призоваване на Светия Дух и кръстообразно благославяне на водата посредством ръката на свещеника, тя се освещава и става „лечителна за душите и телата и прогонваща всяка съпротива сила“.
Богослужебният типик на Православната църква в съвременния си обем съдържа пет обреда за освещаване на вода:
- освещаване на водата при св. Кръщение,
- освещаване на водата при обновление на храм
- велик водосвет
- малък водосвет
- Тайната на светената вода
Нейната сила не може да се обясни от “чистата наука“
Всеки българин поне веднъж в живота си е присъствал на водосвет, бил е поръсван със светена вода или е виждал това да се прави.
Какво представлява светената вода и защо е толкова голям интересът към нея и на вярващи, и на невярващи.
Водата заема важно място в повестта на Свещеното писание, най-вече в Новия завет. На сватбата в Кана Галилейска свършило виното и Господ Исус Христос заповядал да напълнят делвите в двора с вода. После да налеят и да поднесат… Това, което занесли на стария сват, било чисто и прекрасно вино… (Иоан 2:1-11).
Водата се подчинява на Сина Божий, когато се извива буря в морето и учениците са уплашени за земния си живот. По водата ходи Той, за да ни покаже, че тя е Негово творение и е в Негова власт.
За освещаване на водата в Новия завет се говори два пъти: по време на кръщението на Иисус Христос от св. Йоан Кръстител и там, където се разказва за чудото в къпалнята Витезда. Затова и тези два новозаветни епизода са в основата на водосвета, който Църквата извършва от древност. Има две последования на водосвета:
Велик водосвет, се извършва два пъти в годината – в навечерието на празника Богоявление, известен и като Кръщение Господне и Просвещение, и на следващия ден след литургията.
Великият водосвет възпроизвежда освещаването на водата на река Йордан, когато Бог се явява и в трите си лица: чува се гласът на Бог Отец от небесата, който казва: „Този е Моят възлюбен син, в когото е Моето благоволение“, докато синът се кръщава от св. Йоан, а от небето като гълъб слиза Светият дух (Мат. 3-17).
С кръщението си Синът Божий освещава водите… Затова вярваме, че богоявленската вода има по-голяма сила. Нея християните взимат вместо светото причащение след края на светата литургия, когато имат за това сериозна причина и благословение от своя духовен наставник.
Малък водосвет се извършва на храмовия празник, на Господски и Богородични празници, но и когато миряните имат нужда или светената вода свърши. Той възпроизвежда водата в къпалнята при Овчи порти в Йерусалим, която се наричала Витезда. Там веднъж годишно ангел небесен раздвижвал водата и който пръв влезел, се очиствал от каквото и заболяване да страдал. Но в деня, описан в Евангелието, при Витездата дошъл Сам Бог!
Положителното действие на светената вода се проявява, когато към нея се пристъпва с вяра. Когато вярата се замества от суеверие, маловерие, инерция, кривоверие или зловерие, се случва Бог да отнеме действието на светостта.
Богоявленската вода трябва да се приема винаги на гладно и винаги прединафората. До отдание на празника Богоявление може да се приема всеки ден. Тя се отнася в домовете и се съхранява през цялата година на специално място в дома, в близост до икона, кандило, иконостас. При телесни и духовни нужди (болест, душевни терзания и др.) тя се приема след еднодневен пост.
На 6 януари 2020 г. – Богоявление – от 9:30 ч., Утреня и св. Василиева литургия в Катедрален храм „Св. Николай“ ще отслужи митрополит Киприан. От 11:40 часа в градинката, северно от храма, архиереят ще извърши Богоявленски водосвет на бойните знамена на всички формирования от Старозагорския гарнизон. По традиция от 12:15 часа в парк „Йордан Капсамунов“, до комплекс „Езерото“, владиката ще извърши Великия Богоявленски водосвет и ще хвърли във водите на езерото Богоявленския кръст.
Dolap.bg