2 лева месечно повече ще плащаме в Стара Загора за такса смет
На 1.7 промила да се завиши такса смет за гражданите на Стара Загора, а за фирмите – на 4 промила за 2020 г.. Това е предложението на кмета Живко Тодоров, което ще бъде обсъждано и гласувано на предстоящата на 19 декември 2019 г. четвърта сесия на Общински съвет.
Градоначалникът съобщи на брифинга днес, че поради двойното увеличение на такса смет за цялата страна, правителството е решило да разсрочи повишението за следващите 3 години. Предварително обявените 20% ръст падат на 13%. Т.е., ако досега гражданите са плащали по 1,5 промила върху данъчната оценка на имота, за 2020 г. ще плащат 1,7 промила, вместо 1,8, колкото беше първоначалната цифра. Увеличението е с около 2 лева на месец за жилище от 80 кв.м.
„Последното увеличение на данъци и такси в Стара Загора, което направихме беше през 2012 г., каза Живко Тодоров.- От тогава до сега работим по един и същ бюджет, основан на този размер на данъците.“
Предстоящото увеличение се налага, за да се балансират приходите и разходите в общинския бюджет. През 2012 г. минималната работна заплата в България е била 290 лв. От 1 януари 2020 г. ще бъде 610 лв. или над два пъти увеличение на минималната работна заплата.
В звената „Озеленяване“ и „Чистота“ към Общината, всички работници са на минимална работна заплата. Т.е. два пъти ще се увеличи фонд работна заплата за тези звена. Респективно това води до по-високи заплати и в администрацията. Не може работникът, който до вчера е вземал 300 лв., а неговият ръководител е вземал 600 лв., в един момент да се изравнят и работникът да взема колкото началника си. Затова целият фонд като заплати на Община Стара Загора е нараснал.
Общината е изпълнила целите си и плаща -50% от отчисленията на МОСВ, благодарение на това, че е изградена сепарираща инсталация. Ние бяхме от първите общини, които сториха това. Около 55 хил. тона са отпадъците, които генерира общината. Те минават през системата за сепариране –малко над 40%, от тях, а останалия тонаж отива в депото, за което се плаща по 26 лв. на тон отпадък“, уточни още градоначалникът. Той допълни, че нито една община до момента не е изградила завод за преработка на отпадъци, което значително би намалило дължимите суми. Тодоров заяви категорично, че алтернатива, освен тази система – сепариране – депониране, няма към този момент.
„Освен това, когато завишаваме нивото на екологията в общината със сепарираща инсталация, депо за отпадъци, изграждане на нови паркове и зони, а сега предстои да се рекултивира и старото депо, то няма как да се случи без увеличения. Досега издържахме, защото намалихме средствата, които плащаме на фирмите за чистота, при 7,5 млн. лева преди, сега са близо 6,5 млн. лева. Оптимизирали сме възможните дейности. Не е възможно да намалим работниците, заети с чистотата, защото това ще доведе до по-мръсен град. Увеличили сме със стотици броя на контейнерите за смет и в селата“, коментира още Живко Тодоров.
Според него лансираното предложение за създаване на общинска фирма, която да отговаря за чистотата в момента не е ефективно. „Техниката, която е необходима само за поддръжка на парковете, ще е за поне 1,5 лева. Ако се наложи да купуваме и камиони, и цистерни – то това са средства минимум от 4-5 млн. лева само за начална инвестиция“.
Кметът допълни още, че за подобряването на градската среда, създаването на нови паркове и зони, както и подобряването на чистотата в общината също са необходими средства и не бива да се спекулира.
Той призова общинските съветници да бъдат солидарни и да подкрепят единствените засега възможни правилни предложения.
Росица Ранчева