Балетът „Пепеляшка“ – да догониш Мечтата и я хванеш за ръка
„Пепеляшка” е класическата балетна постановка на балета на Държавна опера-Стара Загора. Класическа в смисъл – по оригиналната приказка на Шарл Перо. Класическа в смисъл – изпълнена с балетната техника „на палци”, сиреч точно както повелява Негово Величество Балетът.
И балетна! О,да! И постановка! Категорично да! Малката балетна трупа на операта направи „Пепеляшка” при перфектна мобилизация и с огромно желание. Представете си,какво е да си балерина, да си танцувала като дете с пачка, да си учила и завършила това, за което си мечтала. Да си танцувала като голяма, да си спряла с години, защото…да кажем, няма такава задача. Но! Да си имаш своя собствена пачка. Ти да си я ушила със собствените си средства. Да отваряш гардероба и да я виждаш, закачена на тънките си, сребърни презрамки. ..Да сънуваш, как я обличаш и танцуваш на сцената. Да сънуваш с години. И този сън да се сбъдне.
…Това е „Пепеляшка” на Старозагорската опера. Тя е сбъднат сън на момичета, които заслужават, всяка една от тях, да танцуват на палци мечтата си. На момчета, чиито лица заслужават да се огряват от прожекторите. Когато се въртят, и вдигат високо момичетата, по-леки и от въздуха. Окрилени. Повярвали в себе си.
След 7 години „пауза” момичетата от балетната трупа на Операта възстановиха с много репетиции техниката да танцуват на палци – за „Пепеляшка”. Алида Бонева, техен ръководител, внимателно разпредели ролите в постановката. Разпредели и тежестта на техническото изпълнение. Разпредели артистизма. Това е прецизна работа, която се върши с вещината на мозъчен хирург. Да познаваш всяка гънка на един сложен орган /мозъка/– да изгладиш неравностите, да почистиш пътеките,за да тръгнат дори…нови мисли и действия. Наистина прецизно свършена работа.
Както и костюмите на Теодора Джамбазова-весели и усмихнати. Стилни и съвременни. Перфектно скроени и ушити в малкото шивашко ателие на Операта под ръководството на Мария Христова. Мултимедия в началото, снимана с много обич и монтирана деликатно от Пламен Асенов.
Нито секунда на сцената нито един от артистите не излиза от образ. Нито секунда и при изчакванията дори. Няма нужда да се вдигат оценки и изтъкват качества и изпълнение. „Пепеляшка” е изключително силна кат екипна работа. Наистина изключителна! Има внушение за творчество, свършено с огромно удоволствие и в хармония и единодействие, в което всеки мисли за всеки. Всички се усещат и с гърба си на сцената и сякаш непрекъснато „си подават ръка” – за да се издърпат взаимно, за да се окуражат, да се подкрепят, да се поздравят.
От премиерата на 20 май досега публиката възнаграждава „Пепеляшка” всеки път – именно защото усеща силата в единението на нейния малък, но талантлив екип. Публиката подкрепя винаги и всякога усилието – да надскочиш ограниченията. Да постигнеш непостижимото, да се докажеш, да се пребориш, да вярваш, силно да вярваш в себе си и в тези, с които заедно твориш.
Публиката обича „Пепеляшка”, защото тя е класическа и същевременно много съвременна приказка – за мечтата и за смелостта да я догониш и хванеш за ръка!
Уляна Кьосева