„Цветовете на есента“ оживяха в творбите на малките възпитаници на Детска градина №11 „Загоре“
Днес в ДГ№11″Загоре“се проведе първата игрова ситуация вдъхновена от подхода Реджо Емилия от учител Зорница Делчева. По темата „Цветовете на есента“ малчуганите от трета група изследваха сезонните промени чрез сетивата и изразяваха впечатленията си чрез различни материали.
Целите на игровата ситуация бяха:
Да се провокира детското любопитство към природата и нейните промени.
Да се подпомогне наблюдението и откриването на цветове, нюанси и текстури.
Да се насърчи свободното изразяване чрез експериментиране с различни материали.
Да се развие естетическо чувство, фина моторика и усет за композиция.
Децата твориха с естествени материали, събрани от самите тях: листа, клонки, жълъди, семена, треви, шишарки. Използваха големи листове картон, акварелни и темперни бои в есенни нюанси (жълто, оранжево, кафяво, червено, зелено, златисто). В техните творби имаше и гладки камъчета, гъши пера, отпечатъци с листа.
Пред кошница, пълна с есенни материали, децата отговаряха и на въпросите на своя учител: Какви цветове виждате в листата? Как мирише есента? Как звучи, когато стъпваме по листата? Ако есента беше песен/цвят, каква би била? Имаха и кратка сензорна игра – да познаят листо по допир или звук.
Малките художници в малки групи смесваха бои, за да „открият“ есенни нюанси. Експериментираха с пръсти, гъбички и листа като шаблони. Насочваха ги въпроси като: „Какво ще стане, ако добавим малко червено към жълтото?“„Кой цвят ти напомня на шумолящите листа?“ „Как може да покажем, че листото пада?“
Децата подредиха своите отпечатъци и рисунки в голямо есенно дърво на групата – колективна творба. Добавиха истински листа, треви и други природни елементи. Споделиха какво най-много са харесали, какво ги е изненадало. А учителят им записа техните думи и ги постави до творбите.
Кои принципи от Метода Реджо Емилия бяха използвани в урока за есента:
Детето е активен изследовател, който открива света чрез сетивата.
Средата като трети учител – естетично подредено пространство с природни материали.
Изкуството като език – детето „разказва“ чрез цвят, форма и движение.
Документация – снимки на процеса, детски цитати и наблюдения, поставени на табло.
Подходът, възникнал в италианския град Реджо Емилия след Втората световна война, се основава на разбирането, че всяко дете е носител на безкраен потенциал, любопитство и способност да създава смисъл от света около себе си; философия, която поставя детето в центъра на образователния процес и разглежда ученето като пътешествие на откривателство, творчество и сътрудничество.
Екип на Долап.бг




