Представяме ви аргументираните предложения до кмета на Стара Загора г-н Живко Тодоров за присъждане на наградите „Анастасия Тошева“ и „Млад учител“.
На основание на Наредбата за наградите и отличията на Община Стара Загора, до определения срок са постъпили следните мотивирани предложения за присъждане на плакет „Анастасия Тошева“ и плакет „Млад учител“ за високи постижения в областта на науката и образованието в Община Стара Загора.
Наградата „Анастасия Тошева“ е ежегодна и се връчва „за високи постижения в образователното дело“.
Отличието се връчва с решение на кмета на Община Стара Загора на тържествена церемония в навечерието на първи ноември – Ден на народните будители.
Както всяка година и тази, сайтът Долап.бг ще публикува номинациите без редакторска намеса.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ
ЗА ПРИСЪЖДАНЕ НА НАГРАДАТА НА ОБЩИНА СТАРА ЗАГОРА
ЗА „МЛАД УЧИТЕЛ“
НА ДОРОТЕЯ ДОНЧЕВА ДОНЧЕВА –
УЧИТЕЛ ПО ИНФОРМАТИКА И ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ
В СУ „МАКСИМ ГОРКИ“
Доротея Дончева Дончева е учител по информатика и информационни технологии в СУ „Максим Горки“ от 2023 година. Има 2 години и 10 месеца стаж по специалността.
Професионалният й път е свързан с преподаването и вдъхновението, което носи работата с ученици. Завършила е бакалавър по специалност „Бизнес икономика“ в Тракийски университет – Стара Загора, а впоследствие развива своите компетенции в областта на педагогиката и информационните технологии чрез следдипломна квалификация по „Математика, информатика и информационни технологии“, както и „Педагогика“. В момента надгражда знанията и уменията си в магистърската програма „Технологии на обучението по информатика и информационни технологии“.
Преподава на ученици от 5. до 12. клас, като се стреми не просто да преподава учебния материал, а да изгражда у учениците любопитство, увереност и разбиране за съвременните технологии. В часовете по ИИТ работи активно с реални приложения и дигитални инструменти, развива практически умения за работа с текстообработка, електронни таблици, презентации, интернет безопасност, визуално програмиране (Scratch), създаване на мултимедийни проекти, както и основи на уебдизайн в горните класове. Госпожица Дончева се стреми да насърчава самостоятелността на учениците, като поставя задачи, свързани с ежедневието им и личните им интереси. Една от важните теми, на които отделя специално внимание в часовете, са заплахите в интернет и онлайн безопасността. Счита за изключително важно учениците да бъдат информирани за рисковете, свързани с личната информация, фалшивите новини, онлайн тормоза и дигиталните измами. Стреми се да ги изгради като отговорни дигитални граждани, които разпознават опасностите и вземат информирани решения в дигиталната среда.
Използва интерактивни платформи като Google Classroom, MS Teams, Canva, LearningApps и Scratch и много други програми, които улесняват процеса на учене, правят го визуален, достъпен и ангажиращ. Счита, че ученето чрез правене, както и работата по проекти, са най-ефективните подходи за развитие на дигиталните и социални компетентности на учениците.
Всяка година води клубове по интереси, насочени към деца от различни класове – според техните възрастови особености и интереси. В клубовете учениците създават собствени презентации, колажи, постери, анимации и кратки видеа, работят върху екипни проекти, изследват различни области на ИТ, включително графичен дизайн, дигитална сигурност, изкуствен интелект и работа с данни. Целта на тези занимания е не само да се задълбочат знанията им, но и да се изгради мотивация, самочувствие и умения за работа в екип.
С настоящата учебна година пое и преподаването на Информатика в 8. клас, във връзка с откриването на нова паралелка с профил „Природни науки“. Това е нов и вълнуващ етап в преподавателската дейност на Доротея Дончева. Учениците се запознават с основите на програмирането и те първа с алгоритмичното мислене, ще могат да усвояват работа със среда за програмиране, създават прости програми, работят с променливи, условни оператори, цикли, структури от данни, както и основи на визуално и текстово програмиране.
Желанието на госпожица Дончева е да ги мотивира учениците не просто да учат, а да се вдъхновят да творят, експериментират и да открият своето място в света на технологиите. За нея преподаването е кауза. Вярва, че ролята на учителя днес е не само да предаде знания, а да вдъхнови, да напътства и да подготви учениците за живота в един динамично развиващ се дигитален свят. Стреми се да създава среда на уважение, ангажираност и личностно израстване, в която всеки ученик има възможност да открие силните си страни и да ги развива.
Интересува се активно от новостите в света на технологиите и следи развитието на съвременните дигитални решения, платформи и образователни инструменти. Стреми се постоянно да обогатява знанията си в областта на програмирането, изкуствения интелект, дигиталната грамотност и иновациите в обучението, за да може да ги прилага ефективно в работата си с ученици.
Решение на ПС, отразено в протокол № 1/ 07.10.2025г.
Директор на СУ „Максим Горки“
Мариана Пенчева
Тоня Туртурикова
За директор на СУ „Максим Горки“

