Представяме ви аргументираните предложения до кмета на Стара Загора г-н Живко Тодоров за присъждане на наградите „Анастасия Тошева“ и „Млад учител“

На основание на Наредбата за наградите и отличията на Община Стара Загора, до определения срок са постъпили следните мотивирани предложения за присъждане на плакет „Анастасия Тошева“ и плакет „Млад учител“ за високи постижения в областта на науката и образованието в Община Стара Загора.

Наградата „Анастасия Тошева“ е ежегодна и се връчва „за високи постижения в образователното дело“.

Отличието се връчва с решение на кмета на Община Стара Загора на тържествена церемония в навечерието на първи ноември – Ден на народните будители.

Както всяка година и тази, сайтът Долап.бг ще публикува номинациите без редакторска намеса.

П Р Е Д Л О Ж Е Н И Е

от ръководството на Гимназия с преподаване на чужди езици

Ромен Ролан“, гр. Стара Загора

за присъждане на наградата “Анастасия Тошева” за 2025 г.

Ръководството на ГПЧЕ „Ромен Ролан“ прави предложение с отличие плакет „Анастасия Тошева“ да бъде удостоено Методическото обединение (МO) по немски език към Гимназия с преподаване на чужди езици „Ромен Ролан“, Стара Загора за особен принос към качеството на образованието и утвърждаването на най-добрите негови традиции – както в гимназията ни, така и в града и в региона.

МО по немски език към ГПЧЕ „Ромен Ролан“ развива дейността си от 1988 г. Програмата за подготовка и полагане на изпит за получаване на Немска езикова диплома от Културното министерство на Германия (DSD) датира от 2004 г. Повечето от преподавателите по немски език са и сертифицирани изпитващи от Централната служба за международен образователен обмен към немското посолство.

Колегията успява да съчетава традиционно добрите с иновативни методи, реализира ефективни урочни практики и има умел педагогически подход към учениците. Всички специалисти по немски език се стремят към търсене на нови пътища и проекти, чрез които да повишават мотивацията и нивото на владеене на немския език. Това включва и самоусъвършенстване чрез „учене през целия живот“, което издига обучението по езика над заложените държавни образователни стандарти.

Методическа работа и иновации

Методическата работа на екипа по немски език се основава на постоянен обмен на опит и обсъждане на ефективни стратегии за преподаване. В центъра стои стремежът към прилагане на съвременни методи, които да стимулират активното участие на учениците и развитието на ключови компетентности. Акцент е поставен върху интегрираното използване на дигитални технологии, проектно-базирано обучение и интердисциплинарни връзки. Активно в практиката се използват дигитални платформи (Kahoot, Quizlet, Padlet) за затвърждаване на лексика и граматика по интерактивен начин, както и групова и проектна работа с цел създаване на презентации, постери и видеоклипове на немски език. Работата с автентични материали – песни, филми, статии и подкасти – стимулира реалната употреба на езика. В методическото обединение по немски език се провеждат редовни вътрешни обучения и се споделят добри практики. Учителите ежегодно участват в обучителните семинари, организирани от Централната служба за международен образователен обмен към Немското посолство, както и в курсове, предлагани от други обучаващи институции в страната и чужбина (Еразъм+ програми, PAD стипендии към Централната служба за международен образователен обмен към Немското посолство, обучения, организирани от издателствата “Клет България” и “Хубер”).

Резултати на ученици от национални и международни състезания и олимпиади

  • DSD II (Немска езикова диплома)

Повод за гордост, професионална и личностна удовлетвореност на учителите в обединението са традиционно високите резултати на учениците, обучавани в програмата за придобиване на Немска езикова диплома на ниво B2-C1 от Общоевропейската езикова рамка. Резултатите от изпита са над средното ниво за страната, като през изминалите пет години всички обучавани ученици са получили диплома, позволяваща им обучение в немскоезични държави.

  • DAAD стипендия

Стипендии от Немската служба за академичен обмен през годините печелят Селен Али, Виктория Маринова, Виктория Кабаиванова, Станислав Минчев, Даниел Любомиров и д.р. Стипендията се връчва на ученици, отличили се с много високи резултати на изпита за Немска езикова диплома, за активна обществена дейност и високи академични постижения.

  • ДЗИ

През изминалата учебна година 24 ученици се явиха на ДЗИ по немски език. 21 са отличните оценки, 3 оценки са “много добър”, средният успех е отличен 5,69. Това нарежда гимназията на 7. място в страната. Повод за гордост е почетното отличие “Национална диплома” за изключителни постижения в образованието, което получи Ивайла Кирилова от випуск 2025 година.

  • Национална олимпиада по немски език

Ежегодно се сформират групи за подготовка за участие на олимпиади по немски език. От 2019 г. до 2025 ученици от гимназията завоюваха две първи и няколко призови места на олимпиадата по НЕ.

През учебната 2023-2024 за националния кръг се класираха 17 ученици. Заетите от явилите се места са, както следва:

Зара Кичукова – 8. Е

5

Ивайла Иванова – 8. Ж

7

Росица Русева – 8. Е

10

Симона Андреева – 8. Е

15

Маргарита Старчева – 8. Ж

18

Никол Калчева – 9. З

8

Дебора Георгиева- 9. Ж

12

Беатрис Паронова – 9. Ж

15

Антония Костова – 11. Е

6

Виктория Славова – 11. Ж

14

Лауреат на олимпиадата беше Виктория Башалова – 12. Ж с оценка Отличен (5.75).

През изминалата учебна 2024-2025 година до национален кръг достигнаха петима.

Ангелина Славилова – 8. Е 67
Цветелина Недялкова – 8. Ж 64
Преслав Димов – 8. Ж 63
Петко Димитров – 9. Ж 54,25
Кристина Димова – 9. Е 54

Проекти и принос към училищния живот

1.Jugend debattiert international е международен проект, който насърчава младежи от Централна, Източна и Югоизточна Европа (включително България) да водят аргументирани дебати по актуални обществено-политически теми на немски език. Програмата дава възможност на учениците да упражняват немския език, да развиват комуникативните си умения, да формират критична преценка и да се учат на толерантна и конструктивна дискусия по демократичен начин. Гимназията ни участва в този проект от учебната 2017/ 18 г. и още през първата година нашият ученик Давид Петров, випуск 2019, достигна до интернационалния кръг. През 2022 г. Селен Али постига същия успех. Във всички останали години гимназията подготвя ученици, които успяват да се класират за националния финал на състезанието- през 2020 – Калина Славова, 2021 – Виктория Кабаиванова, 2023 г. – Розалина Славчева. През 2025 г. участваха 8 ученици от 11. и трима от 10. клас. Рая Добрева достига до националния кръг.

2. Участниците в проекта Schulbrücke “Мост между училищата”, организиран от Германската национална фондация, посетиха Наумбург, Германия и се запознаха с историята и културата на Европа и надградиха междукултурната си компетентност. През 2023-2024 се включиха 16 ученици от 10. клас, а през следващата учебна година шестима единадесетокласници.

3. Проектът Seitenweise (“Страница по страница”), насочен към ученици от 10. клас, има за цел да насърчи четенето на художествена литература. Учениците трябва да представят по креативен начин книга, която са прочели. През учебната 2023-2024 в проекта се включиха петима ученици от 10. клас в два отбора – Фиона Трашлиева, Пресиана Делиева, Магдалена Косева и Рая Добрева с Мартина Тодорова, а филмът, създаден от първия отбор, спечели награда от Службата за педагогически обмен на Германия – PAD стипендия, която се състои в обучителен престой в Германия в рамките на 3 седмици. По проекта през следващата учебна година работиха трима ученици от 10. е клас – Борислав Орлов, Камелия Кънчева и Сияна Якимова, които достигнаха до финала.

4. В Проект ExplorING PLUS  и информационен тур в Офенбург по покана на университета в Офенбург участваха седем ученици от 11. клас в периода между 13. и 17. 06. 24 г. Учениците се запознаха с висшето образование в Германия, с възможностите, които предлага университетът в Офенбург, и разговаряха с известни предприятия, работещи с университета и търсещи активно квалифицирани служители в дългосрочен план. През април 2025 г. учители по немски език от гимназията заведоха ученици от 8. и 9. клас отново в университета в Офенбург, където те имаха възможност да слушат истинска лекция на немски език.

5. Състезание по четене на глас на немски език в 8. клас/ Vorlesewettbewerb – “България чете”/“Balkan liest vor“. Екипът от учители по немски език в 8. клас работи от 2021 г. по подготовката и провеждането на състезанието по четене на глас на немски език, коeто датира от 2014 г. по инициатива на Консултантския отдел по немски език към Централната служба за обучение по немски език в чужбина (ZfA). Името се променя на „Balkan liest vor“, за да отрази участието на ученици и от други балкански държави (като Сърбия и Косово). Разширяването до „Balkan liest vor“ подчертава идеята за регионално сътрудничество и обмяна на опит между ученици от различни балкански страни, които имат общ интерес към немския език и култура. Съревнованието се провежда в 8. клас в училищата с подготовка за Немска езикова диплома в България и има за цел да запознае учениците със съвременни немскоезични автори на младежка литература. Целта е също така учениците да развиват произношението си, лексикалната си култура, умението да говорят пред публика, които са важни за тях и в по- късните етапи на обучение по езика. Три пъти наш ученик достига до националния кръг и има възможност да се срещне и съизмери езиково със своите връстници от другите езикови гимназии, а неговите преподаватели – да обменят опит със свои колеги.

Излъчен победител, достигнал до националния кръг през 2022-2023 г. – Дея Стоева от 8. Ж клас, през 2023-2024 е Виктор Донев от 8. Е клас. На регионалния кръг в Стара Загора той се класира за националния кръг, който се проведе през юни 2024 г. През следващата учебна година Михаел Господинов от 8. З клас се класира за националния кръг, който се проведе през юни 2025 г в гр. Бургас.

6. В двата клуба – “Fit im Lesen”, “Fit im Hören” по програма Занимания по интереси учениците развиват умения за слушане и решаване на задачи по формата на изпита за прием в групите за придобиване на немска езикова диплома, провеждащ се в малко на брой гимназии в страната.

7. Други проекти

Учениците от немските паралелки редовно биват насърчавани и консултирани от учителите си да участват и в проекти, организирани от PASCH (съкращение от немското „Schulen: Partner der Zukunft“, което в превод означава „Училища: Партньори на бъдещето“). През 2022 г. идеята на трима дванадесетокласници за доброволческа дейност спечели първо място.

През 2019 г. две ученички спечелиха първо място с проекта си “Устойчивост на околната среда”, организиран от Гьоте институт.

С всички тези мотиви ръководството на ГПЧЕ „Ромен Ролан“ застава уверено зад предложението методическото обединение по немски език да бъде удостоено с отличието “Анастасия Тошева“ в навечерието на Деня на българските будители.

С уважение:

Теодора Николова

Директор на ГПЧЕ „Ромен Ролан“

гр. Стара Загора