#Здрави заедно раSTEM!
ЗЕЛЕНО БЪДЕЩЕ: ЕКО- ХРАНА
За пореден път РЗИ Стара Загора гостува на учениците от прогимназиален и гимназиален етап от СУ „Иван Вазов“, във връзка с финалната фаза на проект „ЗЕЛЕНО БЪДЕЩЕ: ПОЧВИ И ЕКО- ХРАНА“, част от националния ученически конкурс към МОН „Посланици на здравето“. Проектът цели повишаване на осведомеността относно здравословния начин на живот сред учениците и е със специален акцент върху здравословното хранене и прилагане на съвременните STEM образователни практики за задълбочено разглеждане на въпроса за здравословния и устойчив начин на хранене.
„ ЗЕЛЕНО БЪДЕЩЕ: ЕКО- ХРАНА“
Извършените проектни дейности запознават учениците с еко-храненето като модел за здравословно хранене и опазване на планетата. В тази връзка г- жа Искра Динева, главен експерт, отдел ЗТЕ, дирекция НЗБ проведе беседа в Час на класа с ученици от 6 до 12 клас в СТЕМ центъра на тема: „Методът на здравословната чиния и планетата“. Целта на беседата е изследване на проблемът за осигуряване на разнообразие от храни, съответстващо на международно признатите препоръки за храненето и опазването на околната храна. И същевременно осигуряването на разнообразие от храни, съобразно нуждата от калории в младежка възраст.
Необходимостта от срещата с г-жа Динева бе свързана с придобиване на компетенции и знания у децата за здравословен хранителен режим и стойностите на въглеродния отпечатък на храните.
В контекста на тези глобални проблеми и инициативите за преодоляването им, сред учениците бе важно да се проведе действена кампания за разясняване на причините за затлъстяването при младите хора, което е в основата на редица заболявания и да се положи научна основа за изграждане на здравословен начин на живот, който включва рационално хранене и двигателна култура.
Беседата за здравословното хранене завърши с дебати по актуалната и обемна тема, а учениците отговаряха на въпроси свързани с дневното меню в ученическа възраст и хранителния режим за спортисти.
В дейностите по двата етапа на проекта се включиха голям брой ученици от различни етапи на образование, които проучвайки въпроса за здравословния и устойчив начин на хранене и значението на физическата активност в училище, създадоха теоретични, практически и експериментални модели, които спомогнаха за рационализиране концепцията за здравословен начин на живот и прилагането й в училищна среда и извън нея. Като на финалната фаза бяха създадени ресурси, интегриращи повечето от учебните дисциплини, които да станат част от материалите за провеждане на здравно образование в училище.
Динко ЦВЯТКОВ
Директор на СУ „Иван Вазов“ Стара Загора








