Да си грамотен е модерно! Честит Ден на грамотността!

Международният ден на грамотността се отбелязва на 8-ми септември. Обявен e от ООН на 17 -ти октомври 1965  и честван за пръв път през 1966 г. Призван е да усили действията на обществото към разпространение на грамотността. 

По повод на днешния ден ето няколко любопитни факта:

– Според ЮНЕСКО броят на неграмотните хора сред възрастното население на света е 757 милиона души. 

– Най-голямо процентно несъответствие между грамотните мъже и жени има в Йемен. В страната грамотните мъже са 85,1 %, а грамотните жени – едва 55 процента. 

– Същевременно в Лесото 88,3 процента от жените и 70,1 % от мъжете могат да четат и пишат

– Според Книгата с факти за света на ЦРУ Нигер е с най-нисък процент на грамотност сред възрастното население. Едва 19,1 % от мъжете и жените в страната могат да четат и пишат. 

 Грамотност е способността за четене и писане. Неспособността за писане се нарича дисграфия или аграфия. 

– Проучване, направено във Великобритания, показва, че хората в страната отделят средно 5,3 часа седмично за четене и 18 часа на седмица за гледане на телевизия. 

– През 2013 г. във Великобритания са издадени 184 000 книги или по една на всеки три минути

– „Четенето прави човека знаещ, беседата – находчив, а навикът да записва – точен“, е казал философът Франсис Бейкън. 

41% от учениците в България не са грамотни, което е рекорд в целия ЕС, сочат данни на Евростат. Наблюдения във форуми и социални мрежи пък затвърждават мнението, че неграмотността не е само сред подрастващите. За съжаление.

Затова днес ви предлагаме да си припомним прости правила по правопис, които се изучават в началното училище в това видео:

От Образователен сайт №1 на България – Уча.се, вярват, че с малко усилие и внимание можем да обърнем негативните статистики на Европейската комисия, според които нашите ученици са най-неграмотни в Европа.

За целта Уча.се ни предлага да преговорим някои правила и да се отървем от паразитните правописни грешки, с които гарантирано да помогнем както на себе си, така и на децата в стремежа за повече грамотност.

Не знам, а не „незнам“

Една от най-масовите грешки в българския език е изписването на отрицателната частица НЕ слято с глагола. Проверката е елементарна – имаме ли налице действие, то НЕ се пише отделно.

Пълен член в мъжки род

Кога използваме пълен и кога кратък член? Идентифицираме подлога в изречението, като задаваме въпроса „Кой извършва действието?“ и готово – подлогът винаги е в пълен член.

В или във, С или със

Правилото е всеизвестно. Ако думата след предлога започва с В или Ф, използваме ВЪВ, ако започва със С или З, използваме СЪС. По невнимание обаче и тези грешки са често допускани – особено в онлайн пространството.

Краткото притежателно местоимение Й

И-то с ударение или както го пишем Й в ролята си на кратко притежателно местоимение от женски род често бива забравяно и изписвано като обикновено И в изреченията. При такъв пропуск обаче смисълът на изречението може тотално да е измени или напълно да изчезне.

Множествено число завършващо с двойно ИИ

По невнимание и тук често се намесва Й в края на думи в множествено число. Проблемът настъпва при съществителни, които в единствено число завършват на ИЯ, като „магия“, „ютия“, „сергия“. В множествено число те преминават в „магии“, „ютии“, „сергии“ без и помен за Й.

Тире при сравнителни частици

Въпреки че правилото за употреба на тире при сравнителните частици е много лесно, все повече хора забравят да го спазват при писмена комуникация. Разликата е видна в примери като: „Вървях по хубавия тротоар“ и „Избрах по-хубавия тротоар“.

Ако темата ви е интересна и искате да си припомните още важни правила, за да не допускате грешки при писане и да давате добрия пример на децата да се стремят към повече грамотност, не пропускайте възможността да гледате видео уроците по български език на Уча.се.


Според ЮНЕСКО грамотността допринася за мира, като подпомага постигането на индивидуални свободи, по-добро разбиране на света, предотвратяване и решаване на конфликтите.

Според данни на ООН около 780 милиона души, или всеки пети по света, няма дори минимална грамотност, 75 милиона деца не посещават училище, а много повече не присъстват постоянно в часовете или отпадат от образователната система. В 35 държави пък грамотните са под 50% от населението.

Най-тревожно е положението в страните Бенин, Буркина Фасо, Етиопия, Гамбия, Гвинея, Хаити, Мали, Нигер, Сенегал, Сиера Леоне и Чад. Там повече от половината възрастни хора са неграмотни.