Творчески работилници очертаха многоизмерната среда на съвременното образование
Днес, 29 юни 2025г. ,Художествената галерия в Стара Загора се превърна в сцена на педагогическото въображение и образователната трансформация. В рамките на двудневния уъркшоп по дисциплината „Продуктивни дейности в техническата и технологичната подготовка в детската градина и в I–IV клас“, студенти от специалностите „Предучилищна и начална училищна педагогика“ и „Предучилищна педагогика“ (ОКС „магистър“) се потопиха в работилниците по визуални изкуства „Превод на образи: Изкуството като дигитален език на ученето“…
Днешните предизвикателства развиват уменията на бъдещите учители да боравят с мултимодални изразни средства, превръщайки визуалните езици в мост между детското възприятие и дигиталното образование.
Галерията – пространство на форми, багри и тишина – днес говори. Образите оживяват, превръщайки се в интерактивни носители на знание, а студентите в преводачи между въображението и технологията.
Работилниците насърчават участниците да експериментират с визуалното като дидактически инструмент – да създават дигитални образователни ресурси, интерактивни картини, да мислят в цветове и символи, чрез които обучението се превръща в преживяване. Това не е просто артистично упражнение, а формиране на нова педагогическа чувствителност, в която всяко дете е творец, а учителят – вдъхновител и медиатор на смисъла.
Тези дейности са част от реализацията на проекта
„Дигитални технологии и изкуствен интелект за мултимодално обучение – трансгресивна образователна перспектива за педагогически специалисти“,
включен в изследователския проект „Развитие на научните изследвания и иновациите в Тракийски университет в услуга на здравето и устойчивото благосъстояние“ (Договор № BG-RRP-2.004-0006-C01 от 31.12.2022 г.),
финансиран по Програмата за ускоряване на икономическото възстановяване и трансформация чрез наука и иновации, стълб 2 „Създаване на мрежа от изследователски висши училища в България“.
Събитието се организира и провежда от преподаватели, млади учени, докторанти, постдокторанти и студенти от Педагогическия факултет на Тракийски университет – Стара Загора.
Вчера, когато науката срещна поезията на педагогиката: Денят преди това предложи на участниците различни творчески работилници, които очертаха многоизмерната среда на съвременното образование: „От вълшебната искра към дигиталното съзнание: Когато роботът среща мисълта и дигиталните светове оживяват“ – посветена на роботиката, дигиталните технологии и изкуствения интелект;
„Оркестър на сетивата: От жеста до звука, от образа до знанието“ – в която музиката и жестовият език се преплетоха като израз на сетивно-мултимодално учене; „Мостове на любопитството“ и „Градината на сетивата“ – работилници в STEAM направление, които отвориха кодовете на чудесата и стимулираха изследователския дух у децата чрез технологии, природа и изкуство.
Днес обаче фокусът е ясен – изкуството като образователна енергия. В художествената галерия не просто се разглеждат произведения – създават се нови образователни реалности. Тук всеки щрих е акт на педагогическо въображение, всяко дигитално изображение – възможност за учене с разбиране, с чувство, с креативност. Тук се ражда нова визия за учителя – като артист, инженер на идеи и водач в света на визуалното мислене.
В това споделено пространство между минало и бъдеще, между традиция и иновация, между образ и смисъл – се изгражда новата педагогика. И тя днес говори с езика на изкуството.