Инспекторът на оркестъра на операта Стилиян Митев пред Долап.бг:“Оркестърът е двигателят на Мерцедеса, наречен Държавна опера Стара Загора“

Само ден ни дели от датата 1 юли 2025г., когато ще е кулминацията на честването на 100- годишнината на Старозагорската опера с голям гала концерт. Всичките над 300 човека, част от трупата на първия извън столичен театър, са в творческа възбуда. Това е и гордост от извървения път през годините, и отговорност да се защити името и честта на най-голямата културна институция в града и региона, и увереност, че и в следващото столетие името на операта ще се произнася с уважение у нас и по света.

В тези натоварени с репетиции денонощия, разговарям с инспектора на оркестъра Стилиян Митев. Той е човекът, който отговаря за логистиката , администрацията и всичко свързано с информация касаеща оркестъра.

Г-н Митев е от Русе. 21 години е бил първи тромбонист в оркестъра на Русенска опера. От 2011 г. досега е в Оркестъра на Старозагорската опера, като първите седем от тях е водач на групата тромбони.

Господин Митев, в навечерието на 100 годишнината на Операта, колко са колегите Ви в оркестъра?

В тази светла годишнина оркестърът наброявя 85 човека. Всички сме с висше образование. Любопитното е ,че за последните две години за места ,обявени с конкурс за инструменталисти, са кандидатствали 78 музиканти от цял свят. От тях са одобрени 23, които вече са част от нас.

На какво според Вас се дължи подчертания интерес към Оркестъра?

Интересът към нашия Оркестър се дължи на голямата популярност на Оперета ни . С назначаването на новите музиканти се вдигна значително нивото на музициране. Последното доказателство за това е концертът с програма на произведения от Гершуин изпълнен в София в зала „България“ под диригентството на Маестро Ивайло Кринчев. Това беше първо гостуване на Оркестъра в тази зала и беше възнаградено с 10 минутни овации, като изсвирихме на „БИС“ част от Симфонични картини„Порги и Бес“.

Какво е най- интересно за Оркестъра на операта?

Мисля, това, че е многонационален. Колегите ни са от 11 страни, почти от всички континенти: Япония, САЩ, Мексико , Италия ,Украйна, Турция,Гърция, Испания ,Русия,Австрия, Полша. Единодушното ни становище е, че те допринасят за голямото му израстване и „цветното “ му звучене .Благодарение на кадровата политика на главния диригент маестро Ивайло Кринчев и на директора на Операта –г-н Огнян Драганов Оркестърът е с много възможности за изпълнение на разнородна по вид музика . Ние свирим от опери и балети, през симфонична музика, църковно-славянска до поп и рок музика.

И тук е мястото от името на колегите, да благодаря за големите грижи, които полага директорът г-н Драганов за обновяването на инструментариума. През последните две години бяха закупени нови музикални инструменти-тимпани , комплект барабани, бонгоси, арфа, тромпети, тромбони, кларинет, фагот.

Каква е структурата в Оркестъра?

На върха е главният диригент-маестро Ивайло Кринчев. Имаме и още двама диригенти маестро Владимир Бошнаков и маестро Виктор Крумов.

Следват концертмайсторите на Оркестъра- Анна Иванова и Паулина Захариева и помощник концерт майстора Красимира Георгиева. Водачи на групите в оркестъра са: втори цигулки – Гинка Ангелова и Виктория Каридова; виоли – Донка Добрева и Юлия Кирова; виолончели – Ана Михайлова и Пламена Пенева; контрабаси – Борислав Филипов и Рени Филипова; флейти – Цветомира Динева и Кейко Танака; кларинети – Маркос Беер и Фьодор Василев; фаготи – Ралица Василева и Киприан Швеух; обои- Димитър Марков и Александър Мурашко; валдхорни – Анхел Йсаи и Мигел Гонзало; тромпети – Юлиан Петков; тромбони – Димитър Димитров; ударни инструменти – Невена Петкова и Ацуфуми Ужийе.

За подредбата на оркестъра и за нотния материал отговаря Уредника – Г-н Емил Чуманов.

Всички се разбираме прекрасно. Говорим си на езика на музиката и английски.

Освен това нашето семейство периодично се увеличава. Нашите млади колеги Димитър Димитров – тромбон и Даниела Димитрова – виола станаха родители на тризнаци – едно момченце и две момиченца, които вече са на 8 месеца. Нашият тубист Нейко Буюклиев също има момиченце. А синът на Ацо /Ацуфуми Ужийе/ вече е на две годинки. Радваме им се като на наши деца и чакаме още попълнения.

Какво друго още се случва в Оркестъра?

Другата голяма хубава новина е ,че в Оркестъра вече има създадени няколко камерни формации, които участват в много събития на града, региона и страната. Това са Квартет Тромбони , Квартет Валдхорни , Дуо пиано и цигулка, Квартет Щрайх, Духов Квинтет, Квартет щрайх и фагот.

Какъв е пътят от първите ноти, които получавате с партитурите до премиерата независимо на какво музикално произведение?

След като получим нотите, започваме разчитане по групи. Назначават се групови репетиции и всяка група си разчита и сверява нотния материал. Следват общите репетиции на Оркестъра с диригента. След репетиционен период от няколко дни, се включват солисти, хор, балет и след още няколко дни, се представя премиерата. По-дългогодишните колеги споделят, че преди 20-30 години репетициите на едно произведение са продължавали 3-4 месеца. Премиерите са били 4-5 на сезон. Сега при нас всичко е на огромни обороти – опера, балет, детски спектакли, концерти. Задължително най-малко два симфонични концерта представяме. Освен това с митрополит Киприан почти всяка година подготвяме ново музикално представление. Репетициите ни са всеки ден. Нямаме пропуск. Ако работните ни дни пред месеца са 22, толкова са и репетициите, много често и двойни. А спектаклите са почти всяка седмица по един, а понякога и повече. Отделно от това са гостуванията. Последният ни концерт за годината е на 31 декември. През лятото – не почиваме. Имаме много участия – на 1-ви юли – тържествената гала на Античния форум „Августа Траяна“, на 5 юли – „Набуко“ на Стадион „Берое“, после пак на форума -премиера на „Цар Калоян“, после сме във Велико Търново на Сцена на вековете… Това ни задължава винаги да бъдем максимално готови, да се представяме без компромиси. Въпреки, че е натоварващо, това ни носи задоволство и удовлетворение.

Какво е за Вас Старозагорската опера?

Лично за мене е голямо откритие. След дългогодишната ми работа в Русенската опера, тук се срещнах с много големи професионалисти и с които е голямо удоволствие да работим. Особено през последните 10 години, екипът на г-н Огнян Драганов направи много сериозни заглавия, концерти, премиери, турнета, което повдигна изключително много реномето на Операта. Затова толкова много са кандидатите, които искат да дойдат при нас като оркестранти, в балета, в хора, като солисти.

Операта е голям „жив организъм“. Всички звена –оркестър, диригенти, режисьори, хор, балет, солисти, технически служби, администрация са взаимно свързани . Но ако сравним операта с автомобил, с ръка на сърцето можем да кажем ,че Оркестърът е двигателят на Мерцедеса – Старозагорската опера!

Росица Ранчева