Преди 75 години на 10 май в Стара Загора е пуснат в движение първият градски автобус

В издадената през 2009 г. книга „На този ден… 130 години от живота на Стара Загора“ съставителите отбелязват, че на 10 май 1950 г. Градският съвет в Стара Загора пуска в движение автобус от източната към западната част на града. Това е първата линия от градския транспорт. Подробности около събитието съобщава и местният вестник „Септември“ в броя си от 13 май. Маршрутът е от фабрика „Кръстьо Добрев“ до кв. „Казански“, сутрин от 5:00 ч. до 7:30 и вечер от 17:30 до 20:00 ч. Цената на билетите е 10 лв. В събота и неделя автобусът няма да пътува. Целта явно е облекчаване на пътуващите за и от работа в отдалечените квартали.

В спомените си Йордан Капсамунов, тогава кмет на града, пише: „Отначало градският транспорт разполагаше само с два автобуса, закупени от Бургас. Те се движеха по улица „Георги Димитров“. Бяха износени и често се повреждаха, поради което пешеходците не желаеха да ги ползват. Шофьорите слизаха от колите и канеха минувачите да се качат, но последните отговаряха, че пеша ще стигнат по-бързо.“

По-нататък в дописката вестникът съобщава, че от 25 май ще бъде пуснат втори автобус по линията Ремиза – Гарата – кв. Колю Ганчев – МТС с дневен график от 5:30 до 21:00 ч. с две прекъсвания от 10:00 до 11:30 ч. и от 14:00 до 15:00 ч. Стойността на билета до кв. Колю Ганчев е 15 лв., а до МТС – 20 лв. В събота – до 14:00 ч. В неделя автобусът не се движи.

Десетина години преди това – през май 1943 г. започват да се движат общински автобуси до Старозагорските минерални бани. През 60-те години на миналия век градският и междуселищният транспорт увеличава броя на обслужваните линии и броя на пътуващите автобуси. С тази дейност тогава се занимава Стопанското предприятие „Комунален транспорт“.

И още няколко любопитни транспортни моменти за Стара Загора! През 1927 г. с цел регулиране на движението на хора и превозни средства в града Околийското полицейско управление нарежда: Всички граждани да се движат по десния тротоар на улиците. Забранява се спирането на групи из улиците с изключение само по улица „Митрополит Методий“. На файтоните е определено място на ул. „Цар Борис“, като само десет от тях ще дежурят на бул. „Цар Симеон“ пред Градската градина. На лица по-млади от 18 години се забранява да карат файтони. Задължават се файтонджиите да бъдат трезви по време на работата си, чисто облечени и вежливи към гражданството. За автомобилите и мотоциклетите е определено движение само в дясната страна на улицата и то с бързина не по-голяма от 5 км в час. От 16:00 до 22:00 ч. абсолютно се забранява движението на каквито и да било коли по улица „Митрополит Методий“, а движението на автомобили по ул. „Цар Освободител“ (днес бул. „Руски“) се забранява през целия ден до 10 часа вечерта. Тази заповед се отнася също и за велосипедистите. Нарушителите ще бъдат подвеждани под отговорност по чл. 745 от Наказателния закон. През същата 1927 г. от Стара Загора за Казанлък и Раднево и обратно започва да пътува автомобил купе „Берлие“, който помества 20 пътника. От 5 април 1929 г. в града ни е открит курс по автомобилно дело за дами и господа любители шофьори. И както съобщава рекламата „кормилните упражнения стават с нов автомобил. Към курса има и отдел трактори с практически упражнения.“

Материалите подготви Снежана Маринова