ОУ „Кирил Христов“ посрещна гости по НП „Иновации в действие“
От 19 до 21 май 2025 г. Основно училище „Кирил Христов“ бе домакин в Стара Загора на мобилност по Национална програма „Иновации в действие“ и посрещна като гости педагогически специалисти и ученици от ОУ „Пейо Яворов“ – град Бургас, ХIII ОУ „Св. Паисий Хилендарски“ – град Стара Загора, и НУ „Св. Климент Охридски“ – село Войсил, област Пловдив. На събитието присъстваха също председателят на училищното настоятелство г-жа Галина Николова и г-жа Пламена Стаматова. Ръководството на ОУ „Кирил Христов“ приветства партньорите от трите учебни заведения по стара българска традиция – с пита и мед.
В арт зоната на училището домакините поднесоха приятна изненада – кратка музикално-танцова програма. Гостите бяха сърдечно поздравени от заместник-директора по учебната дейност г-жа Марияна Йотова и от г-жа Галина Николова. „Нека тези дни бъдат изпълнен с ползотворни срещи, обмен на ценен опит и вдъхновение за бъдещи съвместни инициативи“, пожела в словото си г-жа Йотова. След това всички се насладиха на прекрасните изпълнения на мажоретния състав и на групата по народни танци „Радост“ по НП „Заедно в изкуствата и спорта“ – и двете формации с ръководител г-жа Нела Караманова. Гостите останаха очаровани от отправения към тях музикален поздрав от третокласниците Полина Тодорова – с песен, и Виктор Славов – с изпълнение на гайда.
След това в конферентната зала на ОУ „Кирил Христов“ се проведе представянето на участниците в събитието, на което представители на всяко от четирите училища презентираха историята на своето учебно заведение, успехите на учениците и педагозите, иновациите и идеите, с които участват в програмата.
ОУ „Кирил Христов“ бе представено от г-жа Йотова, която разказа на гостите, че училището домакин е едно от първите иновативни в областта и е включено в списъка на иновативните училища още през учебната 2017/2018 година. През настоящата учебна 2024/2025 година в него се обучават 870 ученици в 33 паралелки, пет от които са иновативни – четири в начален етап и една в прогимназиален етап, като иновацията се състои във въвеждането на нови методи на преподаване. Училището домакин е и единственото училище в България, което носи името на старозагорския поет и писател Кирил Христов. През 2025 г. се навършват 150 години от рождението на патрона. Мобилността по програмата съвпада с Дните на Кирил Христов, които тази година ще завършат с празничен концерт. Срещата продължи с представяне на филм за историята на ОУ „Кирил Христов“, подготвен от г-жа Екатерина Йовчева, по изследване на г-жа Марияна Тодорова.
След това гостите разгледаха материалната база на училището, от която останаха силно впечатлени. Г-жа Екатерина Йовчева ги въведе в съвременно обзаведения кабинет по математика. Училищната музейна сбирка, посветена на поета Кирил Христов, която включва ценни експонати като неговата лична пишеща машина, стенния му часовник от Германия и книги от личната му библиотека, им беше представена от учителите Марияна Тодорова и Здравко Мочев. Зад витрините гостите видяха и интересен снимков материал от различни събития, включително от посещението на Кирил Христов в Стара Загора през 1938 г., откогато училището започва да носи неговото име. Партньорите по проекта останаха възхитени и от уникалната по рода си „Галерия на българските владетели“ от стенописи, нарисувани от учителя по изобразително изкуство Пламен Михалев, както и от алеите „България“ и „Европа“ в интериорните пространства на учебното заведение.
Специални акценти в програмата на втория ден от мобилността бяха откритите иновативни уроци на учители от ОУ „Кирил Христов“, които партньорите им по програмата имаха възможността лично да наблюдават.
Първо имаха удоволствието да се потопят във вълшебната и забавна атмосфера на превърналия се в истински спектакъл STEAM урок „Баба Цоцолана парижанка стана“ с участието на II „а“ и IV „а“ клас, поднесен с изключителна артистичност от класните ръководители Дарина Делчева и Юлия Пенчева. Под звуците на френски шансони учениците се впуснаха в едно невероятно приключение, за да помогнат на баба Цоцолана да сбъдне мечтата си – да посети Париж. Участие взе и дете със специални образователни потребности. Урокът започна с появата на баба Цоцолана. С хумор и ентусиазъм, тя сподели пред учениците своите цели – да се подготви за пътуването, да стане слаба, красива и богата. След като разкри своята мечта, популярната героиня постави предизвикателства, които учениците трябваше да решат. Атмосферата се допълваше от френски шансони и специално създадени задачи, които свързваха учебния материал с реални житейски умения. Чрез изкуствен интелект баба Цоцолана получи ценни съвети от известен диетолог. Учениците също и помогнаха, като използваха платформата Wordwall, за да подредят здравословни храни и напитки, подходящи за любимата им героиня. В LearningApps те решаваха задачи, свързани с хранителни групи и калории. След това чрез добавена реалност разглеждаха забележителностите на Париж с помощта на Bee-Bot. После изобретиха машина за чудодейна напитка, от чиято продажба баба Цоцолана забогатя. Децата използваха LEGO комплекти, за да построят за нея специален екоавтомобил, като интегрират основи на инженерните науки. След успешното преминаване през всички предизвикателства, учениците помогнаха на баба Цоцолана да тръгне за Париж, като я изпратиха със зумба танц, водени от инструктора Галина Николова. STEAM урокът „Пътешествието на баба Цоцолана“ беше не просто учебно занимание, а вдъхновяващо преживяване. Учениците не само учеха, но и развиваха умения за сътрудничество, критично мислене и креативност, докато помагаха на баба Цоцолана да сбъдне своята мечта. Накрая гостите бяха възхитени и емоционално поздравиха за положения труд двете учителки – г-жа Дарина Делчева и г-жа Юлия Пенчева, като им пожелаха да продължават и занапред със същия дух да мотивират децата и колегите си.
Вторият иновативен урок на тема „Ние знаем, ние можем“ беше представен в конферентната зала от учителя по български език и литература г-н Здравко Мочев с участието на V „а“ клас. Той беше урок за обобщение и систематизиране на знанията за изучените части на речта – глагол и местоимения. Протече като увлекателна състезателна игра по формата на популярното телевизионно предаване „Стани богат“, а учениците печелеха точки при всеки верен отговор. Бяха използвани мултимедийна презентация, платформата Google Forms, интерактивна дъска и преносими компютри. Децата участваха с интерес и се справиха отлично със задачите, като достигнаха до максималния резултат от 100 000 точки.
Третият иновативен интерактивен урок „Стая, пълна със загадки“ бе поднесен от началната учителка г-жа Яна Иванова в I „а“ клас. Математиката оживя за най-малките ученици, изпълнена със загадки и предизвикателства. Първокласниците решаваха задачи с огледални числа, конструираха фигури с магнитни плочи итанграм, съставяха думи и моделираха текстови задачи. Чрез игри и съвместна работа ученето се превърна в забавно и смислено преживяване за малките първолачета.
Четвъртият иновативен урок, който гостите наблюдаваха, бе проведен от началната учителка г-жа Мариета Янакиева на тема „Нещо сладко – фабрика за сладкиши“ – образователна ескейп стая във II „б“ клас. С помощта на магическия си часовник учениците попаднаха във „Фабриката за сладкиши“ на Уили Уонка. Посрещна ги Чарли, който беше загубил продуктите за най-вкусния сладкиш, а шеф-сладкарят му бе поставил задача – да е готов преди завръщането му. В рамките на определено време децата трябваше да разрешат редица загадки, за да помогнат на момчето да изпълни възложеното, а те да успеят да излязат преди завръщането на Уонка. Разделиха се на три отбора, като всеки от тях получи пликове с улики и се заеха с търсенето. Решавайки логическа задача, всеки отбор трябваше да открие по една специална торта сред море от такива. Нова улика отведе децата до поточната линия. Тя не спираше да „бълва“ бонбонени задачи. След като учениците успяха да се справят със сметките за определеното време и да украсят мъфините, получиха поредните съставки и указания как да продължат. Край шоколадовата река ги очакваха Умпа-лумпите с песни и още трудни задачи. Накрая отборите се озоваваха в цеха с изобретенията – най-специалното място. След като решиха няколко текстови задачи, успяха да съберат всички продукти за сладкиша. В оставащото време забъркаха сместа за блата и крема. Всички успяха да завършат и да излязат, преди да се върне г-н Уонка. В знак на благодарност Чарли им изпрати мъфини, които беше приготвил със забърканите от тях блат и крем.
Петият иновативен мултидисциплинарен урок, наблюдаван по време на мобилността, беше с V „а“ клас на тема „Да опазим ледниците, да съхраним надеждата“, представен от трима учители: г-жа Екатерина Йовчева – по математика, г-жа Венета Кирковска – по човекът и природата, г-жа Ивелина Иванова – по география и икономика. Присъства също г-жа Диана Ганева, директор на РИОСВ – Стара Загора. Урокът беше съставен от няколко етапа. В първия от тях – разпознаване на ледниците, учениците бяха разпределени на три работни групи и определяха процентното съдържание на водата и сушата на Земята чрез математически задачи, отговаряха на въпросите какво е ледник, къде има ледници и кои са обитателите на Северния и Южния полюс. Втората част представляваше игрово разпознаване на животните от двата полюса – чрез викторина, математически ребус и забавна задача по география и икономика. Третата част беше посветена на топенето на ледниците и последствията от това – екстремни температури и покачване нивото на световния океан. В четвъртата част бяха поставени и решавани проблеми чрез малки проекти, разработени предварително от учениците по групи. Петокласниците разкриваха връзката между топенето на ледниците и глобалните климатични промени, като предлагаха идеи как да спасят ледниците, техните обитатели и човечеството. Урокът завърши със стихотворение, написано от г-н Борис Петков, експерт от РИОСВ – Стара Загора.
Домакините от ОУ „Кирил Христов“ се бяха постарали да подготвят и културна програма за гостите под мотото „Стара Загора – древна и млада“, която включваше посещение на Художествената галерия, Регионалния исторически музей и Античния форум „Августа Траяна“.
Дейностите по мобилността продължиха и на третия ден, когато се проведе кръгла маса с обмяна на опит и иновативни идеи от всички участници в мобилността. Г-жа Екатерина Йовчева представи презентация „Пътят към иновативното преподаване в ОУ “Кирил Христов““, а началните учителки Дарина Делчева и Юлия Пенчева представиха богатия си опит си в STEAM подхода. Трите преподавателки споделиха добри практики от учебно-възпитателната си дейност. Партньорите по програмата се обединиха около идеята, че традиционните модели на преподаване трябва да се разчупят и да се даде път на съвременните иновативните методи, на STEAM подхода и на ученето чрез преживяване, които не само са по-интересни за самите ученици, но и формират у тях интегрирани и комплексни интердисциплинарни знания, съответстващи на потребностите в реалния живот.
Срещата закри като директор на училището домакин г-жа Катя Георгиева, която благодари на участниците и подчерта своето удовлетворение от изключително ползотворните дейности, осъществени по време на проведената първа мобилност по НП „Иновации в действие“ тази година. В заключение г-жа Георгиева изрази надежда, че те ще са основата на едно бъдещо още по-добро и успешно сътрудничество между участниците, които ще продължат да прилагат иновативните методи и подходи като модерен и ефективен начин на работа в съвременното образование.
АВТОР: Таня Николова
СНИМКИ: Галина Николова, Екатерина Йовчева, Здравко Мочев