РИГОЛЕТО – първата оперна премиера в юбилейната 2025 за Старозагорската опера
На 28 и 29 март от 19.00 часа на сцената на Старозагорската опера ще се състои премиерата на операта “Риголето” от Джузепе Верди. „Риголето” е първата оперна премиера в юбилейната 2025 за най-старата извънстолична опера в България – Старозагорската, която през целия творчески сезон празнува с поредица от специални събития, спектакли и концерти своята забележителна стотна годишнина.
Новата сценична реализация на “Риголето” събира в елитен международен творчески екип световно признатия оперен певец и диригент Хосе Кура, оперния режисьор Огнян Драганов и румънския художник Каталин Йонеску-Арборе, който е автор на впечатляващите костюми и оригиналната сценография. Съзвездие от оперни гласове ще блеснат в главните роли в двете премиерни вечери: Кирил Манолов и италианският баритон Елия Фабиан ще бъдат в ролята на Риголето, Емилия Иванова и Симона Кодева /Джилда/, Матео Фалчер и Борис Тасков /Херцогът на Мантуа/, Даниела Дякова и Тереза Бракалова /Мадалена/, Александър Марулев в ролята на Спарафучиле, Момчил Караиванов и Стоян Буюклиев /Борса/, Живко Добрев /Монтероне/. Участват хор и оркестър на Държавна опера-Стара Загора. Хормайстори Младен Станев и Стефания Русева, концертмайстор Паулина Захариева.
Режисьорът Огнян Драганов и художникът Каталин Йонеску-Арборе – доказан творчески тандем в годините, отново търсят различен поглед към познатата разтърсваща драма на придворния шут в безсмъртната творба на Верди, като използват изненадващ и в същото време логичен ракурс в своята концепция. Сценографията е изчистена и семпла, но достатъчно изразителна платформа на действието. Решенията са модерни, както по отношение на сценографията, така и в костюмите, но изразните средства са класически. Художникът, който за трети път в своята творческа биография поставя „Риголето”, на базата на натрупания опит основно залага на цветовете – бяло, червено, черно, златно като ярък символ, който разкрива настроенията в разказа, подчертава контрастите и подсилва внушенията.
„За пети път работя тук, в Държавна опера-Стара Загора. И този път мога да използвам всички технически възможности на сцената, което е чудесно за мен, за да разгърна своето въображение. Играя си с цветовете, за да покажа борбата между живота и смъртта, кое е добро, кое е зло. Кое е онова, към което трябва да се стремим и кое е онова, което в днешни дни не можем да постигнем?!
Аз мисля, че публиката ще разбере това, което искаме да кажем с режисьора Огнян Драганов в „Риголето”. Тя ще разбере историята първо чрез музиката, която казва много! Тази драма и тези характери изразявам чрез цветовете на сцената – например червеното, което е разпръснато навсякъде на сцената – носи силен драматизъм!” – споделя художникът Каталин Йонеску-Арборе
„Въпреки че операта се казва „Риголето” за мен важната фигура е Джилда, женското лице на любовта. И именно затова във визията на плаката на спектакъла сме използвали загадъчен женски силует…” – разкрива режисьорът Огнян Драганов и допълва: „Има една фраза в операта, която беше крайъгълен камък за мен и художника Каталин Йонеску-Арборе, за да измислим този декор и костюми и в тях да вложим цялата „пресилена красота” на властта. Проклятието е върху „расата”, която управлява – Cortigiani vil razza dannata „Придворни, подла раса, прокълната…”
„Риголето” завършва с трагедия – не само Джилда умира, но и Любовта е лишена от смисъл, Любовта е консумирана и най-хубавото в нея е отрязано – Крилете.”
За Огнян Драганов новата продукция на операта „Риголето” е също трета постановка /поставял е в Сараево, Босна и Херцеговина и Маастрихт, Нидерландия/. Верен на своя творчески размах и подход към партитурата, режисьорът задълбочено работи върху всеки детайл с артистите без да пропуска нито една важна дума от текста. Разбира се, съобразено с музиката и заложената драматургия от автора-композитор. За Огнян Драганов Верди води посоката на разказа и това е основното в работата на оперния режисьор.
„Риголето” не е репертоарно заглавие за световния тенор Хосе Кура, но за диригента е пожелано предизвикателство. Когато по време на последното издание на конкурса за млади тенори „Гласът на Камен” Огнян Драганов предлага на световната звезда да режисира новата продукция на „Риголето” Хосе Кура избира да дирижира. Припомняме, че Маестрото преди да стане оперен певец завършва дирижиране и композиция, като дори в най-активната си певческа кариера не спира да дирижира концерти със сериозни симфонични програми. Хосе Кура е със забележителни многостранни интереси, вече и с големи постижения като режисьор, сценограф и костюмограф, като продължава да добавя към собственото си усъвършенстване и необходимите на днешния ден познания в областта на аудиовизуалните изкуства. Очакваме неговата музикална трактовка на гениалната вердиева творба, която със сигурност ще носи своя неповторима вибрация.
Оперите “Риголето”, “Трубадур” и “Травиата”, наричани още “трите големи”, са смятани за най-популярните и обичани от публиката оперни произведения.
Джузепе Верди създава операта “Риголето” по поръчка на венецианския Театър “Ла фениче” в творчески тандем с либретиста Франческо Мария Пиаве, върху чиито либрета композиторът е написал музиката на своите ранни творби “Ернани, “Двамата фоскари”, “Атила”, “Корсарят” и “Стифелио”. Драматургията на Виктор Юго е привличала Верди главно поради своите ярки романтични контрасти, бурни стълкновения на чувствата, напрегнато и динамично развитие на действието. Композиторът смята сюжета на драмата на Виктор Юго “Кралят се забавлява” за най-хубавия от всички, върху които е писал музика. Драмата на Юго е посрещана със скандал през 1832 година. 18 години по-късно Операта на Верди е атакувана от цензурата още преди да бъде създадена – музиката била вече наполовина написана, когато на Верди и Пиаве се налага да преработят коренно либретото. Премахнати са всички исторически действащи лица и преди всичко кралят, чийто прототип в драмата на Юго е Франциск I. Верди променя имената на героите, премества действието от Париж в Мантуа, Италия, кралят се превръща в анонимния Херцог на Мантуа, а грозният шут Трибуле – в Риголето. И не на последно място композиторът не желае главният герой да бъде кралят, а избира придворния шут. Операта получава по-неутрално заглавие по новото име на шута – “Риголето” заменя окончателно временното заглавие “Проклятието”.
Вечерта на 11 март 1851 година се е състояла премиерата на операта “Риголето” в театро “Ла Фениче” на Венеция с триумфален успех. Още на следващата година “Риголето” тръгва по света – представя се в Австрия и Унгария, а през 1855 година вече е в Ню Йорк и Буенос Айрес. В България “Риголето” е на сцена за първи път на 13 декември 1920 година в София.
В Стара Загора „Риголето” е поставена за първи път през юни 1934. Постановките на това Вердиево произведение в историята на Старозагорска опера са 9 плюс една – с един-единствен спектакъл в спортната зала на ЗЗУ през 2000 година, когато постановъчният екип и голяма част от солистите са италианци, а постановката се работи по поръчка за Тиволи, Италия. Последната реализация (октомври 2010) също е дело на постановъчен екип от чужбина и е доста авангардна. С нея трупата гостува по сцените на Нидерландия и Белгия.
Гл.ас. Д-р Ема Жунич
*Справка от материала„Верди в Старозагорска опера” е представен на юбилейната конференция „Viva Verdi“, проведена на 9.10.2013 в голямата зала на БАН и публикуван в сп. History, бр. 6, 2013. https://zhunich.blogspot.com/2013/12/86.html