МОН ще прави модел на изкуствен интелект, специално за работа в училище
Министерството на образованието и науката (МОН) ще прави модел на изкуствен интелект, специално предназначен за работа в училищата. Така учениците ще имат достъп до информация, която не е засегната от типичните за изкуствения интелект прояви на „измислени или халюценирани“ насадки. Данните за обучението ще са от електронните учебници, подсказа зам.министърът на образованието Наталия Митева, пред БНР.
“В много начални етапи сме на тази идея. Важно ни е обаче да направим продукт, който може да се ползва най-вече защитено и качествено от българската образователна система. /…/ Искаме да оптимизираме времето на учителя, да оптимизираме административната част, така че да освободим време на учителя за реална педагогическа работа, а на учениците да им дадем достъп до качествена и проверена информация. Наред с това имаме голямата отговорност да им покажем как етично да се ползва, за да няма плагиатство, да няма преписване. Тук вече работата е с учителя – за да може да се използва изкуственият интелект творчески при задание, но не на всяка цена и не по всяко време“, обясни тя.
По думите ѝ работата ще започне в следващите 6 месеца и се очаква до година да „имаме нещо“.
През февруари миналата година МОН дори пусна насоки за прилагане на изкуствения интелект (ИИ) в образованието. Насоките дават обяснение на различните видове ИИ. Дава и примери как учителите да подхождат. Основните насоки обаче са насочени към това учителите да го използват за подобряване на качеството на образованието, насърчаване на креативността, привличане на родителите в дебата за оценката на въздействието му в придобиването на знанията. В насоките е посочено, че с използването му не трябва да се прекалява, че той е поддържащ, а не основен инструмент за работа. Документът предлага и примерни 5 стратегии, които директорите на училища могат да прилагат, за да развият успешна култура на изкуствения интелект в своите училища.
Директорът на 119-о училище в София и председател на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета Диян Стаматов обаче подчерта каква е реалността днес:
„След седмица пускаме обяви за хартиени учебници, които ще бъдат доставени безплатно за всички ученици. Към тях има безплатни електронни PDF формати – PDF, а не дигитални структури. Всичко, за което стана въпрос, най-вероятно в България ще се забави чувствително по различни причини – не защото изкуственият интелект ще ни заобиколи, а по-скоро нашата образователна система е далеч по-консервативна и тромава и отвореността към новите технологии се приема с риск. Няма опасност нито директор, нито учител да бъде заменен, според мен в близките поне 5-6 години в България от подобно приложение“.
В тази връзка Стаматов отбеляза, че сме на път и да въведем мярка за забрана на всички мобилни устройства в училище. Според него това обаче е необходимо заради различни причини.
По думите му въпреки голямото популяризиране на изкуствения интелект, опасенията на учителите са големи и те ще продължат да съществуват.
У нас образованието върви на забавен каданс“, смята столичният училищен директор и подчерта:
„Това е държавната политика в момента в нашата страна – безплатните хартиени учебници“.
Стаматов бе категоричен, че въвеждането на изкуствения интелект като образователен продукт у нас е сериозно изоставащо. „Все още сме аматьорски прохождащи – по учебен план, учебна програма и съдържание такова чудо не съществува“, изказа мнението си той.