Проф. Генко Гешев, директор на ОП „Арт сцена Стара Загора“: „Главната ни цел е да обединим добрата енергия на всички, за да превърнем Стара Загора в още по-добро място за живеене“

Проф. Гешев, преди 8 месеца с пълно единодушие на Общински съвет Стара Загора беше създадено Общинско предприятие „Арт сцена Стара Загора“, на което от 1-ви юли 2024г. Вие сте директор, на пряко подчинение на кмета на Общината. Как изглежда към края на януари 2025 г. тази нова институция за култура?

Въпреки, че все още нямаме собствени офиси, които са определени на втория етаж на Салабашевата къща, защото предстои ремонтът на покрива там, но имаме предоставени удобни условия в гримьорните на Културен център „Стара Загора“.

Вече сме структурирани, което е най- важното. Оперативни сме. Имаме работещ уебсайт, телефони на предприятието, нови заявления за базите , които са качени на уебсайта и така лесно можем да бъдем намерени от желаещите да ползват базите, за които отговаряме. Т.е. значително е подобрена комуникацията предимно по електронен път. Оптимизиран е максимално Културният календар. Поддържаме постоянна връзка с културните институти на града, за да има координация. Т.е. да се знае програмата им и когато се отдават под наем салоните на нашата база да няма конфликт на интереси. Т.е. когато операта или театърът са пред нова премиера, да не се допуска по това време гостуване на външни състави. С всички директори на Операта, Театъра и Кукления театър съм в непрекъсната комуникация. Имаме календарите на всички тях и когато отдаваме под наем се съобразяваме с програмите им.

Как е конструиран екипът Ви?

Екипът е напълно конструиран от млади, ентусиазирани хора, пълни с енергия и с идеи. Като администрация сме освен мене, координатор на проекти и събития; маркетинг, PR и реклама; четирима отговорници по базите и координатор на базите; жените, които почистват Културния център; осветител и озвучител, счетоводител – общо 22 човека.

Прекрасен е екипът ми. Всички работят всеотдайно, съвестни са, оперативни и отговорни са. Щастлив съм, че имам такъв екип.

Нека да припомним какви са функциите на „Арт сцена Стара Загора“?

Те са две: Менажирането на четирите бази , на които сме стопани, за които се грижим и отдаваме под наем, по по-различен начин, без да е толкова тромава процедурата – Държавна опера Стара Загора, Драматичен театър „Гео Милев“, базата на който е в ремонт, Летният театър и Културен център „Стара Загора“. Докато се завърти цикълът през настоящата година, всички ще разберат за това предприятие – културните институти в България, импресариите…Следя какво става в другите големи градове и смея да кажа, че сме в много добра позиция по отношение на базите и на видимостта на нашата дейност. По този начин ще успеем да привлечем потребители и да използваме максималния капацитет на сградите.

Очакваме тази година, дай Боже, театърът да се завърне в сградата си. Дано строителите да се справят. След това, в Културния център ще се освободят много дати, които ще напълним с изяви. Има много желаещи да ползват базите. Календарът на Културен център „Стара Загора“ е пълен до месец май т.г. включително. Нямаме нито една свободна дата. Когато театърът се изнесе, ще се повишат приходите ни почти трикратно.

Срещу какви наеми се ползват базите? Зная, че определянето им става с решение на Общинския съвет?

За ползване за 6 часа, наемът на Операта е 3000 лв. , на Културния център е 2 980 лв. Разликата е, че в Културния център имаме наши осветители и озвучители и това влиза в цената. За операта тази услуга се заплаща допълнително, тъй като тя разполага със свои екипи. За Летния театър наемът е 2 980 лв. с наш обслужващ екип.

Сега, с екипите на Общината отстраняваме възникнали проблеми в Летния театър и подготвяме съоръжението за новия сезон, който започва през месец май.

Проф. Гешев, прави впечатление, че в салона на операта има много скъсана дамаска на столовете, повредени или липсващи ръкохватки, теч, повредени брави в тоалетните, липса на огледала в някои кабини и други повреди. Вие ли трябва да ги ремонтирате?

Да, ангажиментът е наш и с поръчка от Общината. Преди дни с главния архитект на Общината Николай Василев и ресорния за култура и туризъм зам.кмет г-жа Милена Желева, разглеждахме каталози за столове. Сега се прави поръчка за столове на театъра. Желанието ни е да се направи поръчка и за операта и за театъра едновременно, за да излезе по-евтино. Ще сменим в операта всички столове, които са в недобро състояние и са неудобни. Имаме такава готовност. С Общината също координираме проблемите. Намираме винаги отзивчивост от зам.кмета по строителство арх. Мартин Паскалев…

Втората Ви функция каква е?

Да организираме общоградски културни събития – малко на брой, но качествени. Тук виждам моята основна роля като директор на това предприятие – да осъществявам в Стара Загора събития на европейско и световно ниво. Имаме план за фестивали, на камерна музика и пр., но чакаме приемането на Бюджета на Община Стара Загора и съобразяване с финансовите възможности.

От първия момент, в който встъпих в длъжност, започнах да правя почти ежедневни срещи с различни организации, сдружения, читалища и пр., който провеждат неголеми събития. Опитвам се да координираме и съберем енергията им, да правим неща заедно.

Много харесвам пространството, което се заформя между Старозагорската гара и Станционната градина. След ремонтите стана прекрасно място. Искам да го осмислим и да го изпълним със събития. Имам идея за фестивал, който обсъждахме с директора на операта Огнян Драганов. Имаме и бранда : „Старозагорската гара“ – линия от песента на Стефан Вълдобрев, която знае цяла България. Имам готовност да поканя много артисти. Просто трябва да намерим правилния формат и да го завъртим и него.

Имам намерение да започнем цикъл от камерна музика, която в града ни не е позната. Това е прекрасна музика, която открих, когато излязох да пея в чужбина. Имам връзки и познати, които ще се отзоват. Мечтата ми е, като се възстанови Салабашевата къща, салонът със стенописите от италиански майстори, които сега са в много лошо състояние, да се превърне в камерен салон. Удобно място е и Музеят на религиите, който е с хубава акустика.

Имаме идея за конкурс между младежи, които рисуват на открито пред публика. Задава им се тема, платно или картон и за определено време, публиката да избере коя картина им е харесала най-много. Когато се продадат, средствата ще бъдат за благотворителни каузи.

Искаме да направим двудневен уличен фестивал на улица „Свети Княз Борис“ със сцена, с програми за всички възрастови групи , куклен театър, млади изпълнители…Улицата ще се затвори и ще се насити със събития…В Пловдив, във Велико Търново, в Габрово се правят такива неща, така че искаме и в нашия град да видим на какво са способни младите хора.

С нетърпение чакаме финансов картбланш, за да се заявим официално на старозагорци и гостите на града ни.

Росица Ранчева