Основновен фокус за организаторите на инициативата „Вегануари“- любопитно
Януари е покана да започнем на чисто, да опитаме ново начинание, да зарежем ненужен навик. След декември, през който махалото е отишло максимално в посока на презадоволяване на сетивата и тялото, януари е време да се върне в другата посока – на доброволно лишаване от всички излишъци, за да се възстанови балансът за останалата част от годината.
Всеки има вариант на своето ново начало. Някои правят списъци с т.нар. резолюции, други взимат радикални решения, трети решават да опитат нещо ново само за януари, пък бил той и ретрограден.
Като че ли най-стратегически подхождат онези от нас, които се познават достатъчно, за да признаят, че трайната промяната на навиците е трудна задача, но пък са готови да опитат нещо временно – за месец. Модерните традиции дават на януари различни имена – от Dry January (от английски – сух януари, или месецът, в който не се пие алкохол), през Red January (инициатива за насърчаване на физическата активност с цел преборване на зимната депресия), до Veganuary (едномесечно безмесно предизвикателство).
От трите тренда може би най-приятен е „веганският“ януари, защото не е свързан с лишения, а с промяна в подхода. Наличното разнообразие от продукти и рецепти го превръща в добър повод за опитване на алтернативно хранително преживяване. А за всички, които са готови да заклеймят този вид хранене като „скучно“ или „скъпо“, предлагаме да продължим да четат, за да ги убедим в противното.
Дори малките деца знаят, че производството на месо е една от индустриите с най-голям въглероден отпечатък, а в някои части на планетата обезлесяват животоспасяващи гори с цел увеличаването на промишленото земеделие и производството на телешко месо.
Освен че веган храненето е чудесна възможност да се храним с повече и по-разнообразни зеленчуци, може да се превърне в истинска глезотия за феновете на вкусното и разнообразно хранене – веган наденички, веган бургери, веган пастети и веган колбаси не са виц, а перфектно разработени рецепти, които зареждат сетивата ни и лъжат мозъка ни успешно.
Тофу на тиган, хапки с веган пастети, фалафели, приготвени със специалната смес, веган бургер, веган кокосов сладолед – ще впечатлят гостите ви и току-виж са се замислили дали да не се включат във вегануари, макар и за оставащата част от месеца.
Тези редове връщат към началото на текста и началото на всичко – грижата ни за тялото и планетата. Независимо колко сериозно гледаме на себе си и на промяната в навиците си, е важно да осъзнаем, че начинът ни на живот и ежедневните ни решения, включително и за храната, се отразяват пряко на природата.
Така че старото правило, че когато помагаме на себе си, помагаме и на планетата, важи с пълна сила.
Вегануари във Франция
Да издържиш един месец, без да консумираш храни от животински произход: това е предизвикателството на „Вегануари“ (Veganuary) – инициатива от Обединеното кралство, която се опитва да се наложи във Франция, предаде АФП.
Общо 220 стартъп компании за растителна храна, ресторанти и френски търговски гиганти участват в кампания, която събира едва 30 предприятия, когато започва преди четири години.
Инициативата е по подобие на „сухия януари“ – месец без алкохол, и във Франция се ръководи от Асоциацията за защита на животните L214, която разчита на „вегански лов на съкровища“, дегустации и промоции в супермаркетите.
Целта е растителната храна да се извади от нишовия сегмент и да се повиши осведомеността сред широката общественост, обяснява Александра Коше, ръководителка на кампанията „Вегануари“ за L214.
На английски думата „веган“ често се използва във връзка с така наречената „веганска диета“, която изключва храни от животински произход като месо, риба, млечни продукти, яйца и мед.
Във френския смисъл на думата „веганство“ излиза извън рамките на храненето.
„Това е начин на живот, който включва отдалечаване от експлоатацията на животни. По отношение на облеклото, например, ние не носим кожа или вълна. Също и по отношение на практиките ни – ще поставим под въпрос конната езда, зоологическите градини и дори домашните любимци“, казва изследователката Луси Виарт.
Основният фокус за организаторите на „Вегануари“ обаче е върху чинията.
„Избрахме да се съсредоточим върху храната, защото 95 процента от експлоатираните животни се използват за консумация на месо“, казва Александра Коше от L214 пред АФП. „Другите каузи също са важни, но най-прякото въздействие идва от това да не се ядат животни“, допълва тя.
Освен етичните мотиви, „Вегануари“ предоставя на хората и възможността да поставят под въпрос начина си на хранене с цел подобряването му, например чрез увеличаване на приема на фибри, отбелязва диетоложката Ан-Лор Ларат.