Тревненската шашарма на Уста Дарин Божков – любопитно
Да възродим българския дух, да предадем българските традиции, съхранени през вековете, на младите семейства, призова в лекцията си Уста Дарин Божков, която представи в рамките на Седмото издание на фестивала „Здравей здраве”.
Той е единственият титулован „Уста” –майстор и учител в България. Обявен е за пръв сред майсторите след облог през 1992 г. заради изключителните му дърворезбарски умения. Наследник е на тревненската резбарска школа и възпитаник на Националната художествена академия.
„Дървото е топлина. Дървото не само облагородява. Ние си мислим, че управляваме инструмента, учим се как да го управляваме, за да го режем правилно. А всъщност дървото ни води”, разказа пред старозагорци Уста Дарин Божков. Дърворезбата е неговият живот, неговата любов, негова страст, но и негова мъка.
Той сподели, че историята на рода му започва през 1777 година. „Аз съм пазител на познанието и на традицията на единствения жив род в България, който се занимава с архитектура и строителство”, изтъкна тревненицът. Дедите на уста Дарин са най-големите имена в дърворезбарството – прочутият учител Цаньо Антонов, докторът на изкуствознанието проф. Цаньо Иванов, Кънчо Пейчев. Баща му е дългогодишен директор на Тревненска школа.
Уста Дарин пази ревностно традициите и те могат да се видят във всяка една форма в произведенията му като спомен от миналото и уважение към предците.
„Във всички тревненски къщи, когато се разходите, ще намерите 2 символа, които аз от дете познавам като „тревненските шашарми”. „Шашарма” в образността на майсторите означава „заиграване”. Защото тук има едни гонещи се таблички, които си ги представете как играят на огъня от огнището”, обясни изкустният майстор.
Тревненските шашарми представляват гонещи се правоъгълници в квадратна композиция или иначе казано – квадрат, който се “върти”. Когато квадратът се “върти” по посока на часовниковата стрелка, се свързва със Слънцето и архетипа на мъжката същност. Когато се “върти” обратно на часовниковата стрелка, се свързва с Луната и архетипа на женската същност. Заедно двата символа изразяват баланса между женското и мъжкото начало. Символите не са умозрителни, а създават поле на хармония и, както казват в древността:
“Когато Мъдростта (женското начало) и Силата (мъжкото начало) са в хармония, тогава се ражда Красотата (Синът Божи)”, обясни Уста Дарин. Това са са символите “сувастика” (Слънце) и “свастика” (Луна), уточни майсторът.
Според тревненеца, който е бил и в Непал, не е важно да се покланяш само в църква, независимо чие учение почиташ на Христо или Буда, дали правиш йога или четеш молитви, трябва да следващ своя духовен път.
Уста Дарин Божков изтъкна, че най-важна е енергията в една къща и като добър пример, който следва, посочи старите тревненски къщи от епохата на Възраждането. Новият дом трябва да се гради от строители и дърводелци заедно и стопаните да получат накрая завършен продукт, в който има хармония, баланс и топлина.
„Когато започвам да работя забравям за делника, искам да оставя в дървото душата си, и сърцето си. И когато хората пипнат не промишлена продукция, а нещо направено с душа и със сърце, те го усещат. Те го чувстват”, изтъкна тревненецът.
По думите му в един дом винаги трябва да се пази по един стар скрин или други мебели от дедите ни. Домашният иконостас трябва да е поставен в долап. А в скрина в спалнята да има по едно плетено одеяло, с което да се завиват залюти чушки заедно в зимните нощи мъжът и жената.
Не се забравяйте за доброто вино и ракия, които всяка фамилия сама трябва да прави, каза още тревненският майстор. Той си спомни за дядо си, живял до 106 години, който играел хоро с гердан от люти чушки и баба си, която не лягала без да гаврътне една или две чашки „ скоросмъртница”.
Майсторлъкът на Уста Дарин е оценен в цял свят. В ателието му са изработени 24 иконостаса за православни храмове. Но където и да ходи по света винаги се връща в Трявна – градът, което му носи спокойствие и топлина.
Екип на Долап.бг