Интернационален творчески екип на Старозагорската опера за първи път в България представи сарсуелата „Сесилия Валдес“

На 16 октомври 2024г., във фоайето на Старозагорската опера, за първи път в България интернационален творчески екип представи част от кубинската сарсуела „Сесилия Валдес“.

Не знаех значението на думата сарсуела и прочетох в Речника за чужди думи в българския език: испански музикален драматичен жанр.

Сарсуела се заражда в Испания през 17 век. Това е жанр, близък до оперетета, но с повече балет и характерните испански танци. Актьорите разиграват история на сцената, но я и разказват с пеене и декламиране.
Има два основни вида: едните са едноактни и в тях преобладава диалогът, а в другите има повече арии и хорови изпълнения, танци и интермедии.
Текстът на първото музикално-сценично произведение, наречено сарсуела, е написан от най-големия испански драматург на 17 век Калдерон де ла Барка. Той дава и името „сарсуела“ на целия жанр. Сарсуела, в превод от испански, означава „къпинак“ (от „сарса“ – „къпина“). Вероятно, поетът избира това наименование заради оплетените в интриги отношения на героите, които приличат на преплетените пълзящи клони на къпиновия храст и заради хапливите шеги, присъщи на жанра и подобни на бодлите на къпината. Заглавието на първата сарсуела е „Заливът на сирените“. Тя е поставена на сцена през 1657 г.
Сарсуела достига своя разцвет около средата на 19 век. Зрителите често запомнят мелодичните песни и ги пеят навсякъде. В представленията вече присъстват много местни обичаи, които се срещат само в определения град, където се играе представлението, а героите понякога дори говорят на местния диалект.
Идеята за представяне на спектакъла на кубинската сарсуела „Сесилия Валдес“ на старозагорска сцена е на очарователната кубинка Сарай Диас, която е хористка в операта. Като широко скроен творец и изключителен мениджър, човек, който винаги поема разумни рискове, директорът Огнян Драганов приема предизвикателството. Поради претовареност на сцената, той разкрива ново, много уютно, но и взискателно пространство за представлението – голямото фоайе. Площадката на стълбището стана естествена сцена, в дъното на която се представят кадри от ландшафта и атмосферата на Куба. От ляво и дясно имаше по шест стола, а местата за публиката (до последно разпродадени) бяха по протежението на салона до срещуположното стълбище.

Тъй като нямаше възможност за титри, Огнян Драганов, който е режисьор на постановката разказа съдържанието на сарсуелата:

Всички обичаме много латинските сериали. И тук става въпрос за горещи страсти, любов и смърт.

Сисилия Валдес е мулатка, която обича бял знатен младеж – Леонардо Гамбоя. Бащата на този младеж е имал похождение с една от слугините си. В един момент се оказва, че двамата влюбени са брат и сестра от един баща и две различни майки. Осъзнавайки това, младежът се жени за друга знатна девойка – Исабела, но междувременно е направил дете на Сесилия Валдес. Така триъгълникът се завързва. Сесилия наема човек, който да убие съпругата на бащата на детето си и тя да заеме нейното място. Но, както се случва във всички латино сериали, по погрешка, той убива младежът. Финалът е с молба към всички, които изпитван омраза и ненавист към човека“.

Композиторът Годзало Руиг е написал много красива, мелодична и запомняща се музика. Аранжиментът за камерен оркестър е на младата Марта Месарош,, която акомпанира на рояла заедно с Кейко Танака-флейта /Япония/, Роберто Мендес-кларинет /Испания/ и Обeд Кортес – ударни /Мексико/. Всички те са музиканти в оркестъра на Държавна опера-Стара Загора. Участваха солистите:  Сесилия Валдес – Сарай Диас; Леонардо Гамбоа – Борис Тасков; Исабела Илинчета -Емилия Джурова; Менесес – Живко Добрев; Солфа – Иван Кабамитов; Роб – Стоян Буюклиев; Хосе Долорес – Иван Кабамитов; Стефан Дончев и Християна Ботева- латинотанци; Хорът на операта с хормайстор Младен Станев.

Уважаеми читателю, това, което изпитахме по време на представлението не може да се опише, а само да се преживее. Най-напред бяха изпълнени две песни от Ернесто Лесиона и една от Родриго Пратс от Сарай Диас, Емилия Джурова и Стоян Буюклиев, наситени с толкова лирика, енергия, отдаденост на певците. Според мене, песните бяха класически, сантиментални, емоционални. Може би за това допринесе и фактът, че солистите пяха без микрофони , на крачка от нас…Те просто „разказваха“ истории за далечната земя, за океана и слънцето, за любовта…

В сарсуелата „Сесилия Валдес“ имаше арии , дуети, квартети, речитативи…Участието на уникалния хор допринесе максимално за силата на внушението. Мелодиите бяха толкова „прости“ и запомнящи се, че вече втори ден си ги тананикам.
Спектакълът се реализира под патронажа на Нейно Превъзходителство МАРИЕТА ХОРДАН – посланик на Куба в България.

За Посолството на Куба в България е голяма чест и удовлетворение да участва в това представяне на фрагменти от сарсуелата „Сесилия Валдес“ като част от честванията на Дните на кубинската култура, каза г-жа Хордан.- Изборът на тази творба е с високо художествено и културно ниво и на тази значима дата е особено подходящо…

Сарсуелата „Сесилия Валдес“ е символ на кубинския дух и емблематично произведение на националното ни изкуство. На 26 март 1932г. в театър „Маркес“ е премиерата, посрещната с голям интерес от публиката. Създадена е по романа „Сисилия Валдес“ или „Хълмът на ангела“ – основно произведение на кубинския писател Серило Виляверди, чието първо издание е публикувано през 1882г. Това е най-значимият роман срещу робството през XIX век в Латинска Америка…

По време на Дните на кубинската култура отбелязваме едно от най-важните събития в историята на нашата страна – 1560-та годишнина от първото изпълнение на кубинския национален химн „Ла байонеза“ на 20 октомври 1968 г. – в разгара на борбата за независимост на Куба…Дните на кубинската култура символизират историята и националната ни идентичност.

Поздравявам колектива на Старозагорската опера за неговата работа и оценяваме уважението, което изразява към кубинската култура. Специално бих искала да изтъкна инициативата, всеотдайността и професионалната работа на кубинската певица Сарай Диас, която носи престиж за Куба в Държавна опера Стара Загора.

Благодаря на директора г-н Драганов и на всички, които допринесоха за успешното реализиране на тази творба и за бъдещите проекти през следващите години“ – каза Нейно Превъзходителство.

Благодаря на посланика на Република Куба Н.Пр. Мариета Хордан, която направи така че, част от тази сарсуела да стигне до нашия оперен театър. Посвещаваме я на оперна Куба в Дните на кубинската култура, каза директорът на операта“.
В знак на благодарност Огнян Драганов връчи на посланика Почетния знак на Държавна опера Стара Загора, заедно с голям красив букет.

Огнян Драганов сподели „ходенето по мъките“, докато се доберат до фрагмент от нотния текст. С уверението на посланичката и личен негов контакт с директора на Националната опера на Куба, за новия творчески сезон, „Сесилия Валдес“ ще бъде представена в целия си блясък – солисти, хор, оркестър и балет на сцената на операта.

Росица Ранчева

Снимки:Рад Димитров