Представиха най-бързата кола в света, произведена в България – любопитно

НАЙ-БЪРЗАТА КОЛА В СВЕТА Е БЪЛГАРСКА, ПРОИЗВЕДЕНА В с. ТУХОВИЩА В РОДОПА ПЛАНИНА
Колата е мощна 5221 конски сили,
развива 584 km/h,
от 0 до 100 км/ч прави за по-малко от секунда.
Човекът, който е направил тази кола се казва Ахмед Мерчев и я прави в село Туховища. (Вижте на фабриката на снимката.)
След години на упорит труд една мечта на Ахмед Мерчев е реалност. В неделя – 13 октомври, на площада в гранично село Слащен бе премиерата на първата българска електрическа хиперкола АLІЕNО ЅЕNТІЕRО. Тя е прототип на хиперспортен едноместен болид за писта. Извънземният автомобил, който на картинка изглежда като от бъдещето.
Възможно ли е това? Звучи невероятно!? Затова преди години, когато Мерчев обявява плановете си за създаването на електрически хиперавтомобил, мнозина се питат дали това не е „фалшива новина“
Мястото за премиерата на прототипа на хиперколата не е избрано случайно. Село Слащен е родното място на Ахмед Мерчев. Малкото китно родопско село, с население около 1800 души, се намира на няколко километра от гръцката граница в община Сатовча.
Автомобилът е електрически и е предназначен за писти. Цели 9 години Ахмед е работил по този проект.
„Изцяло българска, разработена и направена от българи, произведена в България. Върховата версия ще струва над 2 милиона евро. Вече имаме запитвания, заявки и поръчки за изработка на няколко хиперавтомобила“, каза Мерчев пред медиите и едва сдържаше сълзите си от радост.
Бегачката ще се произвежда в гоцеделчевското село Туховища, стана ясно от изявление на родопчанина.
Негови учители и съученици разказват как от малък той разглобявал всевъзможни джаджи и радиопредаватели, а в ученическите си години дори създал робот. Мерчев вече е отказал няколко примамливи предложения за работа в чужбина.
Звучи фантастично, но стъпка по стъпка той следва мечтата си. Нещата стават бавно, защото разчита на собствени разработки и влага изцяло лични средства. Казва, че не разчита на европейски фондове и заеми, както и на помощ от държавата. Помагат му и няколко съдружници в начинанието, които вярват, че чудото може да се случи в България, макар страната ни да няма традиции в автомобилостроенето.
Русенският предприемач Росен Даскалов също произвежда мощни бутикови автомобили, развиващи над 300 км/ч , които обаче не са електрически. В началото на октомври пък д-р Антон Стефов, който е от Благоевград, откри първия си завод за бронирани автомобили в Бургас.
Раждането на АLІЕNО на граничната застава
Всичко започва преди десетина години, когато Ахмед Мерчев решава да си купи електрическо „Ламборгини“. Почитател е на италианската марка заради футуристичния дизайн на автомобилите ѝ. Но се оказало, че не произвеждат с мощни коли с електрически двигател. И решава да си направи за себе си.
Ахмед Мерчев има бизнес с електроника и роботика, като произведената продукция е основно за износ. Тъй като сам използва и създава върхови технологии решава да се заеме с производството на бутикови хиперавтомобили през 2015 г.
Нарича проекта си „Алиено“ (АLІЕNО) – извънземно на италиански. Залага на свръх нови технологии с WOW ефект, които ще навлязат в масово производство след години. Колите ще са три вида – спортни, пистови и за републикански пътища. Ще са енергийно ефективни, с вградени иновативни роботизирани системи и елементи на изкуствен интелект. (Параметрите на трите вида електрически свръхколи са качени на сайта АLІЕNО).
За реализацията на автомобила Ахмед Мерчев регистрира фирма „Алиено“ в родното си село Слащен с капитал от 2000 лв. преди 9 години. Казва, че първоначално искал там да построи фабриката, но не намира подходящ терен. Затова купува бившата гранична застава в съседното село Туховища – терен с площ от 15 дка. Вече е построил производствена база от 2500 кв.м, оборудвана с най-съвременна техника, която от началото на годината работи. Именно там е произведен първият прототип на извънземния автомобил „АLІЕNО“.
Предстои фабриката да се разрасне до 15 000 кв. м, казва Ахмед Мерчев. Допълва, че е инвестирал милиони в начинанието си, без да конкретизира колко. Отбелязва, че не е ползвал европейски средства и няма помощ от държавата. Според данните във финансовите отчети на компанията инвестициите досега възлизат на около 5 милиона лева.
В по-дългосрочен план залага изграждане и на тестова писта, на която да се изпробват машините, както и дизайнерско, изследователско и развойно (R&D) звено.
Мерчев казва, че съмишленици за такова голямо начинание не се намират лесно. Много хора са скептици, тъй като България няма традиции в автомобилостроенето. Все пак очевидно има българи, които вярват в начинанието му. През годините съдружниците в „Алиено“ ООД нарастват до осем, като контролния пакет се държи от Ахмед Мерчев (69.4%). Останалите са разпределени между Петър Митев (13.7%), Красимир Манов (3.6%), Иван Киров (1%) и „Денюб Кепитал мениджмънт Българиа“ ЕАД с директор Георги Сиджимков (0.5%) показва справка в Търговския регистър.
Ахмед Мерчев казва, че за производството на първия прототип работи с екип от около 20 души. От тях 12 са инженери, които работят от София, Пловдив и Велико Търново. Останалите работници са от селата в община Сатовча, които е обучил. В момента те правят трите прототипа за производството на хиперколите.
От Интернет