Една незабравима вечер, посветена на „българския славей“ Христина Морфова

Красивата празнична седмица за Националното училище за музикални и сценични изкуства /НУМСИ/”Христина Морфова” започна в понеделник, в последния ден на месец септември с Гала вечер в залата на Операта. Всички присъстващи изгледахме с интерес, /а някои от нас, сякаш за първи път, въпреки че не е за първи/, създаденият през 2008 г. документален филм за легендарната оперна певица Христина Морфова, патрон на училището.

Колко интересно хрумване на автора на сценария д-р Румяна Лечева! Във филма действието се направлява от ученици на НУМСИ”Христина Морфова” , три от тях разказват пред камерата интересни факти от живота на певицата – това са Ани Горова, Диляна Донева и Елица Желева. Особено сладкодумна е Диляна Донева, която заедно с Елица и Денис Иванов, облечени в прекрасни костюми в епохата, изпълняват във филма Терцет на Елизабет, Еболи и маркиз Поза от втора картина на операта „Дон Карлос“ на Дж. Верди. Филмът ни води през живота на Христина Морфова, пътуваме с нея из страните, в които е създавала и раздавала своето изкуство…

И разбира се, всички в залата сърдечно ръкопляскаме след финалните надписи /усеща се по реакциите, че учениците на НУМСИ са силно впечатлени!/

И ето – веднага идва ред на музикалната изненада, която ни беше „обещана” в афиша за събитието. На сцената излизат, пораснали, но още по-талантливи и можещи  Денис Иванов, Диляна Донева, Елица Желева. И отново в съпровод на Полина Влахова на пианото, както е и във филма, изпълняват същия Терцет!

Отново залата избухва в ръкопляскания, защото се усеща дори /за тези, които не знаят/, че и тримата възпитаници на НУМСИ, са поели и вървят по своя път на музиканти съкровено и уверено. Денис пее и твори костюми и сценография във всички оперни театри в България, Диляна работи в Бургаска опера, а Елица –в Националния музикален театър.

След това на сцената по покана на директора на НУМСИ Красимир Къшев се качва д-р Емилия Жунич, познат и ценен автор на книги и статии в полето на историята на музиката. Тя носи, показва и разказва на всички за Националната награда „Христина Морфова” и на кого е била връчвана досега: 1983 г. – на Анна Томова Синтова, на Евдокия Здравкова Хорозова, 1993 г. –на Стефка Минева, 1995 г. – на Веселина Кацарова, а последният носител е Гена Димитрова. Интересна е историята, че през 1993 г. Стефка Минева връчва и паричната съизмеримост на награда на талантлива ученичка-цигуларка в НУМСИ, която е спечелила конкурс в Германия.

Авторът на филма /и на книгата „Истинската история на Христина Морфова/ д-р Румяна Лечева разказва също много интересно и увлекателно за някои моменти от живота на Христина Морфова. „Не съжалявам нито за миг, че посветих седем години, за да подготвя сценарий за документален филм и книга. Открих  интересни лични писма, събрах документи направих близо 70 интервюта, които се оказаха безценен архив. Може би ще се забавлявате като ви кажа, че първата ми папка е със заглавие „Уроците на Христина Морфова”.  Първите премиери и на филма, и на книгата ми „Истинската история на Христина Морфова” бяха в  Прага. И  двете бяха представени пред чешката публика от Дана Хронкова, българист, първата чехкиня с орден „Стара планина”, преподавател в Карловия университет” – разказа д-р Румяна Лечева.

„В началото на 20 век музикалната критика  определя Христина Морфова като най-доброто сопрано в Европа продължение на две десетилетия. Има феноменален глас, чийто регистър достига три октави. Неин съвременник я описва като артист със стихиен темперамент, необикновена и заразителна искреност. Авторитетни музикални критици в английския вестник „Таймс” и френския „Фигаро” след нейните гастроли в Лондон и Париж я сравняват с Карузо и Шаляпин. Определят гласа и като вълшебен и божествен” – припомни пред залата д-р Лечева.

Всички присъстващи се насладихме на новите музикалните изненади, които бяха подбрани в унисон с подтемата на вечерта „200 години от рождението на Бедржих Сметана”. Солистката на Държавна опера-Стара Загора Емилия Джурова изпълни ария на Блаженка от непознатата у нас опера „Тайната” от Бедржих Сметана. А Анастасия Алтухова ни развълнува с ария на Марженка от операта „Продадена невеста” на същия композитор. А каква връзка има Сметана с Христина Морфова? Когато се завръща в родината, Христина  Морфова поставя за първи път на българска сцена „ Продадена невеста” на Сметана и става първата жена оперен режисьор и първата изпълнителка на Марженка у нас. Премиерата е на 7 септември 1912 година.

Всички в залата с радост посрещнахме лъчезарната Радка Рубилина, директор на Чешки културен център в столицата. Много и се зарадвахме, когато тя усмихнато се извини, че още учи български и че нейният български засега е „детски”. Радка Рубилина имаше подготвен специален поздрав към домакините на вечерта: „След няколко дни Чешкият център в София също ще почете преподавателките и изпълнителки Христина Морфова и Людмила Прокопова. Девте се запознават в Прага, където получават музикалната си подготовка, а след това стават авторски дует тук, в България. Преди много години Людмила Прокопова създава дамски хор в България на името на Христина Морфова. Колкото и да е чудно, този хор съществува и до днес. Затова не е изненадващо, че тази година на отбелязването на Националния празник – създаването на Чехословашката държава – точно този хор в сегашния си състав ще има концерт в София, в галерията на Чешкия център. Центърът също има какво да празнува като институция – тази година се отбелязват 75 години от чешко-българските културни отношения. Много се радвам, че мога да участвам във вашите тържества и да добавя „чешки” елемент . Пожелавам на всеки в тази зала да открие своето призвание в живота, своята мисия и работа!” – каза Радка Рубилина.

От името на семейството на Петя Лукаш /наследници на съпруга на Христина Морфова/ бе поднесен уникален подарък за юбилея на НУМСИ“Христина Морфова“ – оригинални фотографии на Морфова в красиви рамки!

Завършваме с още нещо интересно от експозето на д-р Лечева:

„Христина Морфова специализира при проф. Жак Иснардон в Париж, звезда на Гранд опера и прочут за времето си вокален педагог. По време на една от репетициите тя получава името „Българският славей” за изпълнението си на Далила от самият автор на операта „Самсон и Далила” прочутият френски композитор Сен Санс. По-късно има и голям успех на сцената на „Роял Албърт хол” в Лондон. Тя е първата българска оперна певица, която има  частен концерт пред 300 души, отбрано общество от английската аристокрация в зала на Бъкингамския дворец по покана на английския крал Джордж Пети”.

Послепис:

С нетърпение чакаме следващото събитие от Празничната програма на НУМСИ”Христина Морфова” – концерт на преподавателите в училището на сцената на Операта, на 1 ноември!

Дотогава!

Текст: Уляна Кьосева