13 август – първи полет на военен самолет над София
На днешния ден 13.08.1912 г. – Провежда се първия полет на български военен самолет над София – пилот е поручик Симеон Петров, със самолет Блерио XI /на снимката/.
На 13 август 1912 г. поручик Симеон Петров става първият български пилот, който лети в небето на България с аероплан – българска собственост.
ПОРУЧИК СИМЕОН ПЕТРОВ – ЕДИН ОТ ПЪРВИТЕ БЪЛГАРСКИ ЛЕТЦИ
Симеон Петров е роден на 1 септември 1888 г. в Русе.Завършва Военното училище и служи в 4-ти артилерийски полк в София.
Като поручик през 1912 г. спечелва конкурс и заедно с Христо Топракчиев и Никифор Богданов е изпратен в Школата за обучение на пилоти на Луи Блерио в Етамп край Париж.
По време на обучението си Симеон Петров придружен от Луи Блерио осъществява първия нощен полет в историята на Франция.
При един от последните си полети над летище Етамп Петров се издига на височина от 1400 м., когато двигателят на самолета му „Блерио XI” се поврежда и спира да работи.
Списание „Л’аеро” – орган на парижкия аероклуб коментира: “Господин Петров, без да губи присъствие на духа, започва да се спуска с планиране спирално надолу и благополучно слиза на земята. Това е единственият случай в авиацията, когато внезапното спиране на мотора не е последвано от катастрофа.” Във Франция излиза и възпоменателна картичка с лика му.
Впоследствие Петров заедно с Топракчиев разработва методика за приземяване на самолети със спрял двигател, която е приета в програмата за обучение на пилоти в школата на Блерио.
Тримата български пилоти завършват курса само за 35 дни и на 25 юли 1912 г. получават своите дипломи след изпит пред специална комисия на френския аероклуб.
На 7 август 1912 г. на гара София пристига първият самолет „Блерио-XI” с двигател „Гном” от 70 hp.
На 13 август 1912 г. Симеон Петров става първият български пилот, който лети в небето на България с аероплан – българска собственост. В следващите дни полети изпълняват и Топракчиев и Богданов.
Единственият български самолет „Блерио XI” взема участие в Шуменските маневри, които са генерална репетиция за предстоящата Балканска война. Самолетът лети за атакуващата страна, но след първия разузнавателен полет се поврежда при кацане на импровизираното летище край Разград.
Симеон Петров е спешно командирован в Русия за закупуване на още самолети. Изпълнил задачата си той се завръща в България към средата на октомври 1912 г.
В началото на Балканската война България има шестима пилоти и трима авиомеханици, включени в състава на Въздухоплавателното отделение. През войната поручик Симеон Петров извършва редица бойни полети. На 14 март 1913г. се отправя със своя самолет „Блерио“ към Цариград, но поради лоша видимост е принуден да се върне на летището. През Първата световна война Симеон Петров е началник на 2-ро аеропланно отделение.
Той конструира авиобомби-тип „Чаталджа“.Впоследствие чертежите са предадени на Германия и бомбата е използвана от Централните сили до края на Първата световна война.
Петров става първият началник на аеропланното училище, основател на летище „Божурище”.Умира през 1950 г. в София.