STEM центърът при СУ “Иван Вазов“- Стара Згора е класиран в четири категории в 7-я Национален конкурс за STEM науки в България
STEM центърът при СУ “Иван Вазов“ е класиран в четири категории в 7-я Национален конкурс за STEM науки в България. Целта на конкурса е да се поощрят талантливи ученици в областта на STEM науките в училища, които са инициативни и любопитни да създават идеи, да творят и да експериментират. Конкурсът се провежда от 2017 година. Част е от 4-та Национална конференция с международно участие „SMART STEM Образование и иновации“ 2024. Организацията и провеждането на състезанието се осъществява от EduTechFlag с подкрепата на организации партньори. Тази година партньор е и Scientix, най-голямата и номер едно STEM общност в Европа, чиято контактна точка в България е Института по математика в информатика към БАН.
Класирани са два от проектите на центъра свързани с изследване на климатичните промени и намаляване на въглеродните емисии.
Иван Милчев и Ивон Иванова от 4.д клас с Проект „Рециклиране“ са класирани в категория „Победители ученици SUPER STEM“ , а техният класен ръководител г-жа Виктория Милкова е класирана в категория „DIGITAL EXCELLENCE“ – за учители, които насърчават учениците да се интересуват и любопитстват в областта на информационно-комуникационните технологии.
Победители SUPER STEAM (Art) в групата 8 – 12 клас са Лиляна Панайотова-10.б клас и Кристина Цветанова-11.а клас с проекта „Ефекта на киселинния океан“. Техните ръководители старши учители по БЗО и ХООС г-жа Стилияна Казълова и г-жа Нина Йорданова са класирани в категория „STEM AMBASSADOR“.
Учениците SUPER STEM в училище получават ГОЛЯМАТА НАГРАДА на конкурса да споделят за своите STEM проекти и да бъдат автори в първата дигитална ВИДЕО флипинг книга в България STEM УЧЕНИЧЕСКИ ПРОЕКТИ.
STEM науките и задълбоченото им изучаване в училище имат водеща роля за бъдещите постижения на учениците и тяхното образователно и професионално развитие, и косвено върху всички области на обществото. Учениците показват по-висок интерес и са по- ефективнои когато учат помежду си и от своите връстници, и когато самите ученици споделят за собствените си постижения. Доказателство за това са отличените проекти, които вече втора година се доразвиват надграждат и представят пред местната общност. Те включват дейности за популяризиране на синергията между дигиталните и зелени науки и как екологичното образование помага на младите хора за създаване на гъвкави природосъобразни модели. Начало за създаване на еко логика на личностно ниво, която да се надгради с участието на възрастните в практики намаляващи въглеродния отпечатък.
Проектът „Ефекта на киселинния океан“ изследва едно от слабо познатите въздействия на въглеродния диоксид, отделен от човешката дейност и обяснява опасения феномен на повишаване на киселинността на океана като резултат от затоплянето му в съчетание с повишените емисиите на парникови газове. Той е от поредицата „От малките СТЕМ стъпки към големите зелени решения“ на училищния СТЕМ център, в който се търсят множество решения на всеки проблем, като всяко изхожда от различните гледни точки на природните науки. Това позволява използването на разнообразен инструментариум и е паралел на реалния живот – каквито са и климатичните промени.
Темата дава възможност за нов прочит на лабораторните уроци, чрез които не само могат да се изработват опитните модели по атрактивен начин пред публика, чрез представителни щандове и популяризирането им чрез дигитални материали. Проектът спечели специалната награда на Община Бургас на VIII-та НАЦИОНАЛНА КОНФЕРЕНЦИЯ за ученици и студенти „ДА МИСЛИМ ЕКОЛОГИЧНО ЗА БЪДЕЩЕТО“, 2024 г.
Под ръководството на класния ръководител на 4.д клас г-жа Виктория Милкова, в продължение на 4 години учениците участваха в различни извънкласни дейности, прилагайки методите на СТЕМ обучението. Чрез виртуална библиотека, редица образователни платформи, кодиране на програмируеми и Лего роботи, децата получиха насоки за технологичния свят и науката. Използвайки училищните СТЕМ лаборатория и компютърен кабинет, те подобриха уменията си за изследване на поставени проблеми и генериране на идеи за разрешаването им. Доказателство за това е проектът „Дигитализация в рециклирането“, демонстриран от Ивон и Иван които представиха симулация и програмираха робот, който може да открива различни материали от хартия, пластмаса или стъкло и да ги изпраща към съответния контейнер. Основната идея на учениците е да се възползват от новите технологии и след време на база техните прототипи да се създадат истински машини, които да са в полза на опазване на околната среда.
Използваме възможности на СТЕМ центъра за симулиране на реални процеси и презентиране на проекта пред местната общност. Проектът бе включен в цветния и полезен детски еко празник „Промая“. Акцентът в събитието тази годена бе насочен към еко инициативи, рециклирането, нулевия отпадък и опазването на планетата Земя. Организатори са Община Стара Загора, НЧ „Родина-1860“.
Екипната работата на ученици от различни етапи на обучение в училищния STEM център и неформалното обучение, извън училище може да имат значителен принос за образователните резултати и интереса към STEM науките.
Динко Цвятков
директор на СУ „Иван Вазов“ Стара Загора






