Ромео и Жулиета: Любовта, Любовта ще победи омразата!

Над 250 артисти на Старозагорска опера сътвориха мюзикъла по шедьовъра на Шекспир

Вероятно след Библията, трагедията на Ромео и Жулиета е най-четената и изучавана драма на гениалния Уйлям Шекспир. Написана преди повече от 400 години, тя е все по-актуална, защото носи послания за човечеството:омразата ражда само омраза и смърт; децата стават такива, каквито са родителите им, т.е. възпитават ги да мразят; омразата може да бъде победена само с любов. Но тази любов се заплаща прескъпо – със загубени животи, с поругани чест и достойнство, с погубени съдби. Всичко това – и още за властолюбието, за страха, за нищите духом, за алчността и войните, за възмездието...

Цялата тази мъдрост- и още, и още, облечена в красивата музика на французина Жерар Пресгюрвик и за първи път  прекрасно аранжирана за оперен оркестър, рок група и хор от Виктор Крумов и Мирослав Георгиев, под диригентската палка на Виктор Крумов, режисурата на проф. Виолета Горчева, хореографията на Марио Пиаца и асистентът му Людовик Партия, забележителната сценография и изключителните костюми на Денис Иванов, хормайстор Младен Станев, концертмайстор Анна Иванова и преводът и адаптацията на Снежина Здравкова (почти същият постановъчен екип на „Есмералда. Парижката Света Богородица“, предизвикаха оправдано любопитството на ценителите на мюзикъла като жанр  Като се прибави и високата класа на Старозагорската опера, призната у нас и по света, очакването още от миналата година растеше с приближаването на всеки ден

Четирите премиерни вечери – 19, 20, 21 и 22 юли 2024г. се състояха от 21:00 ч. на голямата сцена на Античния форум „Августа Траяна“. Вероятно много нерви е коствало на директора на операта Огнян Драганов да пренебрегне риска и да вземе разумното решение – премиерата на първата вечер все пак да се състои. След жестоките жеги и суша най-сетне заваля дъжд – проливен, със светкавици и гръмотевици 2-3 часа преди началото на спектакъла. След това дъждът позатихна, но продължи леко да напомня, че не се е отишъл и отново ще дойде. Мисля си, че Господ –Бог чу молбите и огромното желание на артисти и публика, раздуха облаците и макар на няколко пъти да прикапваше, събитието, за което тепърва ще се говори се случи. От друга страна се знае, че изкуството е Божа работа. Чрез изкуството на артистите, с което ги е дарил, те произнасят на публиката неговите думи и съвети. Божествена беше премиерата. Всички артисти, до един, изживяха ролите си, изкараха най-доброто от себе си, прескочиха рампата и завладяха публиката, изпълнила до последва възможност театъра под звездите.

Който е гледал представления на Античния форум, знае колко голяма е сцената. От трите й страни тя  беше оградена с розариум, само че железен. Единственото природно нещо беше голямо изсъхнало дърво. Двата му големи клона образуваха от една страна балкона на Жулиета, а от друга – два елегантни профила на момче и момиче, които се стремят да се целунат (браво, Денис) и това е. Другото са стъпала, входове и актьорлък от най-висша класа. И една голяма бяла роза – метафора на любовта, която след смъртта на двамата влюбени стара червена.И когато все пак любовта побеждава – сухото дърво пуска корени и се разлиства…

Начало на представлението слага „извънземна гигантска“ фигура на мъж, цялата в бяло. Съдбата. Тя управлява света и човечеството. И, ако не изпълняваш думите й, възмездието ще те споходи. После тази фигура, в сюблимни моменти, се появява многократно, и като принц и като поет и произнася дословни слова от драмата на Шекспир.

Постановката е многоцветна, изящна, с каскади, с много младежки игри и забавления. Тя ту ни въвежда в дворовете на Монтеки и Капулети и съскащите една срещу друга сеньори, ту присъстваме на боя между двата враждуващи клана, ту сме н бала, където е първата среща на Ромео и Жулиета и където пламва тяхната любов, ставаме свидетели на първата и последващи срещи на влюбените и на сватбата им от падре Лоренцо, на тяхната смърт и на „отлитането“ им по-добрия свят при ангелите… Защото те самите са ангели, изпратени на земята, за да докажат на простосмъртните, че само Любовта ще победи омразата. Много поучителна е и сцената, на която любимата дъщеря Жулиета пита баща си защо е тази омраза, защо не се съобразяват с нея, с нейните желания и чувствата, защо, защо, защо…

Любовта и преградите пред нея между Ромео и Жулиета представят на езика на балета примабалерината на операта Анелия Димитрова и партньорът й Марсело Молина. Блестящи.

Уникални са старозагорският оркестър и хорът. Този път, половината от хористите бяха в оркестрината, при инструменталистите, другата половина – на сцената. Изключително звучене. И още нещо – много важно: съвършена артикулация и при пеенето и при говора. Всяка дума и сричка бяха произнесени абсолютно точно и разбрано!

Не се наемам да представя постиженията на артистите, защото не разполагам с толкова заслужени суперлативи. До един изключително талантливи, с прекрасни характерни гласове, пластични, истински, завладяващи. Брави! Брави! Брави!

19 юли 2024г. 21.00ч., сцена Античен форум „Августа Траяна“

ДЕЙСТВАЩИ ЛИЦА И ИЗПЪЛНИТЕЛИ: Жулиета – Михаела Филева; Ромео – Виктор Ибришимов; Дойка -Тереза Бракалова; Синьора- Монтеки Паoлина Малешкова; Синьора Капулети – Анастасия Алтухова; Синьор Капулети -Иван Кабамитов; Падре Лоренцо – Николай Моцов; Съдбата(по автор Принц,Поет) – Богомил Спиров; Парис – Иван Колев; Бенволио – Борислав Веженов; Тебалдо – Ивайло Йовчев; Меркуцио- Борис Тасков; Малката Жулиета- Даная Тарашева; Анелия Димитрова и Марсело Молина;Балет, оркестър и хор на Държавна Опера-Стара Загора Прабългарска школа за оцеляване Бага-Тур

20 юли 2024г. 21.00ч., сцена Античен форум „Августа Траяна“

ДЕЙСТВАЩИ ЛИЦА И ИЗПЪЛНИТЕЛИ: Жулиета – Михаела Филева; Ромео – Александър Панайотов; Дойка – Тереза Бракалова; СиньораМонтеки -Паoлина Малешкова ;Синьора Капулети – Васо Параскева; Синьор Капулети -Иван Кабамитов; Падре Лоренцо – Николай Моцов; Съдбата (по автор Принц,Поет) – Денис Иванов; Парис- Николай Чернев; Бенволио – Димитър Райчев; Тебалдо – Ивайло Йовчев; Меркуцио – Борис Тасков; Малката Жулиета – Магдалена Пейчева; Микела Капраруло и Максим Сиденко; Балет, оркестър и хор на Държавна Опера-Стара Загора Прабългарска школа за оцеляване Бага-Тур.

Така поднесен, мюзикълът „Ромео и Жулиета“ на Държавна опера Стара Загора не е просто и само удоволствие и развлечение. Той е модел за придобиване на висши човешки ценности, на морал, на доброта, на любов…Съотнесена към днешния ни ден, тя дава отговор за крамолите по високите етажи на властта, на необяснимото озлобление между хората, дори между най-близките,  на липса на простичка човешка любов и зачитане на чувствата на другите…

Има още две представления (дано се намерят билети)- тази вечер и утре вечер – 21 и 22 юли. Шанс е да се гледа старозагорският мюзикъл „Ромео и Жулиета“ особено от тийнейджърите. Със сигурност в гимназиална степен драмата на Шекспир се изучава. Сега за 2-3 часа „ще я прочетат“ на разбираем и вълнуващ език и ще я запомнят за цял живот.

Благодарност и поклон до земи за отдадеността на всички артисти на сцената и зад нея!

Росица Ранчева

/Извиняваме се за недоброто качество на снимките/