|
Голяма част от учениците закъсняват за училище и пропускат часове
В България 65% от 15-годишните ученици са закъснели за училище поне веднъж през двете седмици преди провеждането на изследването, което е над средното за всички участващи държави, региони и градове (48%). 45% от българските ученици са пропускали цели учебни часове (при средно за изследването 29%), а 29% са пропуснали поне един учебен ден през двете седмици преди изследването (при средно 31%).
Българските ученици нямат високи стремежи за своето бъдеще. Малко над 70% от тях очакват да завършат висше образование, а само 45% – да имат ръководна позиция или професионална реализация, когато навършат 30 години. И двете очаквания са под средното ниво за изследването (съответно 84% и 57%).
Амбициите на българските учениците се влияят силно от техните социално-емоционални умения. 15-годишните с по-високи нива на любознателност, упоритост, емпатия, толерантност, креативност, мотивация за постижения, самоконтрол, оптимизъм, енергия, отговорност, устойчивост на стрес, емоционален контрол и общителност имат по-високи очаквания да завършат висше образование и да се реализират професионално. По-уверените ученици също са склонни да имат по-високи очаквания за завършване на висше образование, докато учениците с по-високи нива на енергия и доверие са склонни да имат по-високи очаквания за професионалния си път.
Българските 15-годишни: пушене, пиене и без закуска
Изследването показва тревожни данни по отношение на здравословния начин на живот на 15-годишните в България. Тукашните ученици пушат цигари, пият алкохол и пропускат закуската много по-често отколкото връстниците си в други държави. В България 40% от 15-годишните ученици съобщават, че са пушили цигари или са пили алкохол поне веднъж в живота си, което е повече от два пъти над средното за изследването (17%). 47% от 15-годишните в България не закусват през повечето дни в сравнение с 37% средно за изследването.
Момичетата показват по-ниски нива на всички показатели, свързани със здравето и благополучието (психологическо благополучие, тревожност при изпитване и в клас, здравословно поведение, удовлетвореност от взаимоотношенията, положително възприятие на собственото тяло), отколкото момчетата.
В България 15-годишните ученици с по-високи нива на социално-емоционални умения (особено оптимизъм, устойчивост на стрес, енергия и мотивация за постижения) показват по-добро психологическо благополучие, здравословно поведение, удовлетвореност от взаимоотношенията и положително възприятие на собственото тяло. Учениците с по-високи нива на устойчивост на стрес, емоционален контрол, оптимизъм, енергия, общителност, увереност, креативност и отговорност обикновено имат по-ниска тревожност при изпитване и в клас.
Социално-емоционалните умения влияят пряко на академичните постижения
Изследването на ОИСР доказва пряка връзка между социално-емоционалните умения на учениците и техните академични постижения.
15-годишните български ученици, които имат по-високи нива на мотивация за постижения, постоянство, отговорност, толерантност и емоционален контрол имат по-добри оценки по математика, четене и изкуства. Учениците с по-високи нива на мотивация за постижения, отговорност, любопитство, упоритост, самоконтрол, емоционален контрол, толерантност, емпатия, творчество, оптимизъм, доверие и енергия съобщават, че закъсняват и пропускат училище по-рядко.
Положителната корелация на умението за съпричастност върху оценките по математика и четене е по-силна в България, отколкото в другите държави. За сметка на това постоянството се свързва по-слабо с нивото на оценките на българските ученици.
Момичетата са по-малко уверени, момчетата – по-малко мотивирани
Резултатите за България показват, че 15-годишните момичета имат по-ниски нива на устойчивост на стрес, енергия, емоционален контрол, доверие, увереност, оптимизъм, самоконтрол, отколкото 15-годишните момчета. В сравнение с другите държави различията между половете в България по отношение на увереността са по-големи.
15-годишните български момчета показват по-ниски нива на емпатия, толерантност, мотивация за постижения, творчество и любопитство, отколкото момичетата. Разликите по отношение на емпатията, креативността и любопитството са по-големи в България, отколкото средно за всички държави.
И социално-емоционалните умения на учениците зависят от произхода им
Разликите между ученици от привилегировани и непривилегировани социални слоеве се виждат не само по отношение на академичните резултати, но и по отношение на социално-емоционалните умения.
15-годишните ученици в неравностойно положение в България показват по-ниски нива на толерантност, креативност, емпатия, увереност, любопитство, общителност, упоритост, мотивация за постижения и енергия. Влиянието на социално-икономическия произход е по-голямо в България, отколкото в други населени места.
|