Дискусия на тема „Личностно развитие” в рамките на „Лаборатория за иновации“


Проф. Стаматов говори за същността на позитивното образование. Екипът дискутира въпросите за силните страни на характера и тяхното позитивно влияние върху добрия живот, щастието, търсенето на смисъл, отношенията с другите, справянето с предизвикателствата и резилиънса. Силите на характера и добродетелите са с основополагащо значение за позитивните траектории на личностното развитие. Развитието на силните страни може да се представи като процес, който преминава през определени стадии: осъзнаване, изследване, прилагане, поддържане. На работната среща Димитър Татарски говори за 24 сили на характера, обединени в шест категории добродетели: мъдрост, смелост, човечност, справедливост, умереност, трансцедентност. сподели практики за изграждане на благополучие и характер в училище. Обсъдиха се методи и техники за ефективно прилагане на процеса за развитието на силните страни: съвместно споделяне на преживяванията, обратни връзки, обсъждане, дискусия, въпросници, карта за оценка и самооценка.

Проф. Румяна Неминска презентира пътя на иновациите, опорните точки на позитивната образователна среда, ролята на учителя – подредител на информация. Представи методи за управление на средата, която да стимулира личностното развитие на всеки един в системата – ученици, родители, училищен екип. Даде примери за изграждане на позитивна образователна среда, в която са осигурени условия на учениците да разгърнат целия си потенциал. Представителите на училищата партньори дискутираха практическите умения и начини за формиране и управление на позитивна образователна среда. Постави се въпросът за сугестопедията като инструмент в обучението.

Доц. д-р Дончо Донев представи пред екипа модел за създаване на позитивна и мотивираща образователна среда чрез социално и емоционално учене. Този педагого-психологически подход има за цел да създаде и подсили неформалните връзки, като по този начин превърне ученическия клас в общност от съмишленици. Така училищната среда може да стане привлекателна за учениците и да ги мотивира за включване, а чрез тях и родителите им. Всеки се чувства добре там, където знае, че е приет и ценен. Учениците, които се чувстват по подобен начин в училище, с удоволствие биха посещавали часовете и биха полагали старание, без да се страхуват от провал или неуспехи. На дискусията се обсъдиха методи и техники за провокиране и поддържане на любопитство, за стимулиране на ученическите интереси, за външна и вътрешна стимулация на усилието.