Преди да отидете на опера или театър, припомнете си моля някои задължителни правила

Операта и театърът са специално място за любителите на изкуството. Любовта към тях е не само често посещение на представления, но и спазване на някои задължителни правила в съответствие с етикета.

Преди да отидете в храма на изкуството, не трябва да ядете продукти с остър мирис. Например, ястия с лук или чесън, да миришете силно на алкохол, на пот и пр..

Освен това е важно да запомните: използването на парфюм непосредствено преди началото на театралния акт не се препоръчва. Дори и най-скъпите и висококачествени парфюми могат да причинят главоболие или алергии на хората около тях.

Въпрос на уважение към събитието и към себе си е облеклото. Не е задължително дамите да бъдат с дълги рокли, а кавалерите – с фракове, но се изискват официални тоалети.

Недопустимо е да се влиза в салона с палта и шуби, чадъри и пазарски чанти, както и със спортно облекло. Навсякъде има безплатни гардероби, на които се оставят връхните дрехи, големи чанти и пр.

Достъпът до културното събитие отнема поне четвърт час преди началото на представлението. Ако закъснеете, трябва да изчакате антракт или прекъсване на концертната програма и след това да заемете мястото си.

Когато човек отива на опера, концерт или театър, трябва да помни няколко важни правила.

Във входа първо влиза дамата, зад нея кавалерът представя билетите или поканите за контрол. След проверка билетите се съхраняват до края на представлението.

Не е тайна, че театърът винаги започва с закачалка. Спазвайки правилата на етикета, кавалерът трябва да помогне на спътницата си да свали горното облекло. Номерата, получени от гардероба, обикновено се държат в джоба на сакото му.

Преди да влезете в залата, телефоните трябва да бъдат изключени и да не се цъкат по време на действието. Не се правят снимки и селфета. Ако се наложи да кажеш нещо на съседа си по време на представлението, това трябва да стане шепнешком и буквално за секунди, за да не пречиш на тези, които са около тебе.

Ако избраните места са в центъра на салона, трябва да се опитате да ги вземете предварително, за да не притесняване зрителите, които са на същия ред. Има ситуации, при които човек открива, че столът му е погрешно зает. В този случай трябва да представи своя билет и интелигентно да поискате място или да се консултира с разпоредителите в салона.

Не е позволено категорично да се седи неприлично, да се простират краката, да се облягате на гърба на стола отпред и да заемате двата подлакътника. На последната премиера на която присъствах, за да стигне по- бързо до приятелката си, една девойка прескочи няколко реда, стъпвайки по празните седалки. Това е не само недопустимо, но говори и за липса на най-елементарно възпитание.

Ако сте закъснели да заемете навреме местата си, придвижвайки се до тях, се извинявате за неудобството на седналите и минавате с лице, а не с гръб край тях.

По време на представлението не се водят разговори, не се коментира това, което става на сцената, не се шумоли в торби за бонбони, ядки и пр. Не забравяйте, че поддържането на реда и забележката към шумните зрители е задължение на театралните служители.

Ако не се чувствате добре, по-добре е да отложите посещението на представлението за друг ден ,защото кашлица и хрема предизвикват голям дискомфорт на другите зрители.

На е позволено да се излиза по време на спектакъла. Опитайте се да изчакате антракта.

Не забравяйте за аплодисментите. В крайна сметка, това е най-добрата награда и благодарност за артистите. Необходимо е да ги аплодираме след като завесата се спусне, а също и след приключване на всяко действие. Често, след впечатляващо изпълнение на ария , ентусиазираната публика аплодира артиста или артистите – при дуети, квартети и пр. Но това трябва да бъде в мярка, защото действието продължава. При концерт, накрая може да се бисира изпълнението на солиста и той са отговори на желанието на публиката. Тази емоция често е подкрепяна със свиркане, което също е нежелателно.

Тук поставям акцент върху две неща: По време на симфонични концерти, обикновено се изпълняват произведения в няколко части. Недопустимо е да се ръкопляска след приключване на всяка част, а след завършване на цялото произведение. Това става след като диригентът се обърне с лице към публиката. Същото се отнася и при изпълнение на арии в оперни представления, когато има малка пауза между двете части. Най-добре е да не проявявате инициатива с аплаузите, а да изчаквате реакцията на тези, които са добре запознати с произведението.

В последните години, кой знае откъде, се въведе в разрез с установените правила, неприятното поведение на голяма част, особено на младата публика. След спускане на завесата за края на представлението, всички веднага наскачат и започват да аплодират прави. Това не е нито желателно, нито необходимо, а е и неприятно за останалата част от публиката.

Всяко представление има задължителна финална част с поклон на участниците и постановъчния екип. Например при опера, най-напред де покланя мимансът, след това хорът с хормайстора, балета – с балетмайстора, второстепенните действащи лица и най-накрая – главните действащи лица. Примадоната кани на сцената диригента. Той поздравява всички, в т.ч. и оркестъра. Друга актриса или актьор канят на сцената режисьора, художника, сценографа и пр. Всички те се покланят. Тогава вече може да се стане на крака и да се аплодират. Следва обявяване и поднасяне на цветя. И отново аплодисменти, докато светне осветлението в залата.

Изразяване на благодарност към артистите може да стане с поднасяне на цветя след края на спектакъла. Към букета е позволено да добавите поздравителна картичка с желания. Букет от цветя се връчва на служител на театъра, който го предава на артиста на сцената или го отнася в гримьорната.

Не , бива да се тича към гардероба, който за минути обслужва всички. Вместо да се натискате на опашката, отстъпете на няколко крачки във фоайето, коментирайте събитието и пр.

На гардероба кавалерът се облича най-напред и държи на дамата палтото й. Ако не живеят заедно е редно да я съпроводи до дома й.

Моля, съобразявайте се с етичните правила, когато посещавате оперни и театрални представления или концерти. Научете и децата си на тях.

Росица Ранчева