Коя е най-добрата диета за 2024 г.? – любопитно

Коя е най-добрата диета за 2024 г.?

За седма поредна година средиземноморският стил на хранене печели титлата за най-добър цялостен режим според класацията за 2024 г., обявена от U.S. News & World Report, пише Си Ен Ен.

Средиземноморската диета се класира на първо място и в категориите най-лесна за спазване диета, най-добър семеен режим, най-добра диета за здравословно хранене и най-добра диета при диабет, проблеми с костите и ставите и здравословно хранене за сърцето, се казва в доклада.

Диетата DASH (диетични подходи за спиране на хипертонията) спечели второто място, а диетата MIND (средиземноморско-даш интервенция за невродегенеративно забавяне) зае третото място в списъка с 30 диети. Последната е създадена специално да се бори срещу болестта на Алцхаймер и други мозъчни заболявания.

И трите най-добри режима са на растителна основа, с акцент върху плодовете и зеленчуците, пълнозърнестите храни, боба и семената.

Комитетът по награждаването, съставен от 43 експерти по хранене, за първи път оцени веганската диета, която спечели трето място в категорията „Най-добри растителни диети“.

„От утре тръгвам на фитнес и спирам шоколада“: Как да се изпълнят новогодишните амбиции?

Всичко, което виждаме в Инстаграм, е една илюзия. Това е непостижимо за голяма част от хората. За да изглеждат така, животът им трябва да е посветен на това, обясни Страхил Иванов

Сред другите новооценени диети за 2024 г. са диетата на Дюкан, тази на Herbalife Nutrition (29 от 30 диети); HMR (Health Management Resources) (21 от 30 диети) и нейната сестринска марка Profile Plan (19 от 30 диети); и диетата Plantstrong (преди Engine 2), която зае 15-о място в категорията за най-добра обща диета.

„U.S. News върши работа за своите потребители, събирайки информация от национално признати медицински и хранителни експерти, за да определи кои диети се издигат на върха по отношение на пълнотата на хранителните продукти, лекотата на спазване и насърчаването на здравословния начин на живот в дългосрочен план“, добави Гретел Шулер, управляващ редактор на отдел „Здраве“ в U.S. News & World Report.

Какво представлява средиземноморският стил на хранене?

Проучванията показват, че средиземноморската диета може да намали риска от диабет, висок холестерол, деменция, загуба на паметта, депресия и рак на гърдата. Планът за хранене, който е по-скоро стил на хранене, отколкото ограничена диета, е свързан и с по-здрави кости, по-здраво сърце и по-дълъг живот.

Режимът се състои от прости растителни ястия, като по-голямата част от всяко хранене е съсредоточена върху плодове и зеленчуци, пълнозърнести храни, боб и семена, малко ядки и силен акцент върху зехтина. Мазнини, различни от зехтин, като масло, се консумират рядко, ако изобщо се консумират, а захарта и рафинираните храни са запазени за специални случаи.

Червеното месо се използва пестеливо, обикновено само за овкусяване на ястията. Насърчава се консумацията на здравословна мазна риба, която съдържа омега-3 мастни киселини, а яйцата, млечните продукти и птиците се консумират в много по-малки порции, отколкото при традиционната западна диета.

Социалното общуване по време на хранене и физическите упражнения са основни елементи на средиземноморския стил на хранене. Промените в начина на живот, които са част от диетата, включват хранене с приятели и семейството, общуване по време на хранене, съзнателно консумиране на любими храни и съзнателно движение и упражнения.

Класирана на последно място от експертите

Последното място в списъка на 30-те най-добри цялостни диети зае диетата със сурова храна, която препоръчва да се консумира храна, която не е „сготвена, обработена, микровълнова, облъчена, генно модифицирана или изложена на пестициди или хербициди“, се казва в доклада.

Макар че тези качества на храната могат да изглеждат здравословни, режимът е прекалено рестриктивен от гледна точка на храненето и може да е опасен за някои хора, според уебсайта U.S. News & World Report. Всъщност готвенето на някои храни „дава възможност за по-голямо разнообразие и увеличава приема на протеини и други основни хранителни вещества“, казва д-р Ванита Рахман, лекар по вътрешни болести и директор на клиниката в Медицински център „Барнард“ във Вашингтон.

„Най-безопасният и здравословен начин да се наслаждавате на сурови храни е като част от пълноценна растителна диета, богата на сурови плодове и зеленчуци, както и на варени леща, боб, зърнени храни и зеленчуци“, заяви Рахман в оценката на уебсайта.

Според доклада популярната кето диета е на 25-о място в общата класация, но заема първото място в категорията за най-добро бързо отслабване. Експертите обаче твърдят, че диетата, която изисква ограничаване на въглехидратите до около 20 на ден, е твърде строга мярка, за да се спазва дълго време.

„Виждам много хора, които започват да приемат кето, когато искат да отслабнат, и след това се отказват от него, когато вече не могат да го правят. Тази диета е трудна за спазване и много хора всъщност не спазват кето диета, а диета с ниско съдържание на въглехидрати“, казва регистрираният диетолог и участник в дискусията Аманда Сауседа в оценка на сайта U.S. News & World Report.

Хората със сърдечни, чернодробни и бъбречни заболявания и някои видове рак не трябва да се подлагат на диетата, се отбелязва още в доклада . Децата, на които лекарят не е казал да отслабнат, бременните и спортистите с висока физическа активност също не трябва да се подлагат на кето диета.

Преглед на изследванията от 2023 г. установи опасения, че оставането на кето диета за повече от две години може да доведе до влошаване на когнитивните способности, хранителни дефицити, камъни в бъбреците, сърдечни заболявания и загуба на мускулна маса.