Директорът на ДКТ Дарин Петков пред Долап.бг:“Стара Загора и Кукленият театър ще имат ново сценично пространство, нов духовен център“

Господин Петков, каква беше отминалата вече 2023 година на Държавен куклен театър (ДКТ) -Стара Загора?

Беше много динамична, наситена с много събития, с много голямо разнообразие, богат репертоар, гостувания, конкурси…

Имаме двама нови млади, талантливи актьори в театъра – Антония Кундакова и Илияз  Иляз.

Припомнете новите заглавия в афиша на театъра.

Новите заглавия, които продуцирахме, са все големи и на много високо ниво. Пред мене е списъкът с тях и констатирам, че сме работили изключително динамично и много.

Първата ни премиера беше в края на януари – „Завод“ по стихове на Никола Йонков Вапцаров. Беше ангажиран почти целия ни актьорски състав. Това беше поглед към личността на Вапцаров и неговото творчество, поглед от гледна точка на човеколюбието, което е буквално във всеки стих. Това е спектакъл за възрастни, посещаван от много ученици, студенти, млади хора, учители и т.н, който продължава да задържа интереса на публиката.

На 11 март „разкрихме“ „Тайната на Лендхен“. Това е пиеса за деца на съвременния немски писател Михаел Енде. Наложи се да се сменят трима актьори. В момента го възстановяваме с нови колеги и ще го представяме отново на малките ни почитатели.

Авторската пиеса „Парченце от Луната“ на актрисата и режисьор на постановката от нашия театър Анна-Валерия Гостанян показахме за първи път на 10 май. Чудесна постановка за малко по-големи деца. С нея се представихме на фестивала в Пловдив и получихме чудесни отзиви и благодарности на всички колеги, които ни гледаха. Горд съм, че имаме и този спектакъл в нашия репертоар.

След това започнахме много интересна работа с „неизвестния“ режисьор Теди Москов – – „Банкови кризи и наказания“ . Пиесата е за възрастни от френския драматург Жан Пиер Мартинес . Премиерата беше на 12 юли. Много сме щастливи, че го имаме и продължаваме да го играем с препълнен салон. Това е специална стилистика, с каквато не всички български актьори могат да работят. Теди е очарован от трупата, с която работи. Заяви, че няма други такива актьори в България и има желание да работи и занапред с нас.

Следващата постановка, чиято премиера беше един ден преди началото на „Пиеро“ – американската пиеса „Честен кръст“ от Робърт Аскинс, превод на Любов Костова. За първи път този текст се постави в България. Режисьорът ни Цвети Пеняшки го откри, предложи го и го приехме. Щастлив съм, че това се случи, защото стана невероятна пиеса, отново за по-големи ученици и възрастни.

Естествено имахме и нова пиеса за Коледа- „Изгубеният подарък“ с автор Калоян Патерков- през м. декември. Освен това успяхме да възстановим и култовия спектакъл „Прегаряне“ през м. октомври.

Така че сме продуцирали 6 нови заглавия през 2023 г., което никак не е малко като се има предвид, че Държавен куклен театър Стара Загора поддържа репертоар от 40 заглавия, които могат да се изиграят във всеки момент.

2023 г. беше годината на „Пиеро“ – Международният куклено-театрален фестивал за възрастни. С какво той беше по-различен от предишните 12 издания?

Освен пряката ни работа, между другото, от 24 до 30 септември 2023 г. проведохме 13 Международен куклено-театрален фестивал за възрастни „Пиеро“. Беше невероятно издание. Беше следКОВИДно избухване. Имаше над 60 желаещи трупи за селекция. Успяхме да селектираме 14 спектакъла в конкурсната програма . Общо имахме над 35 прояви. За първи път го направихме 7 дни, защото не ни стигат пространствата и сцените, тъй като Драматичният театър е в основен ремонт. За кой ли път искрено благодаря за предоставените ни сцени на Операта, на Културен център „Стара Загора“, Художествената галерия, НЧ „Св. Климент Охридски -1858“, Къщата на Архитекта , Регионална библиотека „Захарий Княжески“…Както винаги, всички старозагорски културни институти работеха за фестивала. Който и гост за дойде в Стара Загора по това време споделя, че целият град е „Пиеро“. Това прави особено силно впечатление, особено на гостите от чужбина, че толкова много културни институции си взаимодействат . Изключително доволен съм от това, което се случи. Беше един от най-мощните ни фестивали, само с три български участия в конкурсната програма, останалите 11 бяха на чуждестранни театри.

Г-н Петков, докъде стигна обявеният Международен идеен архитектурен конкурс за новия Център за експериментално изкуство?

Факт е, че за никой творчески колектив в областния ни град, не стигат сценичните пространства. Това особено много касае нашия театър да показваме този богат репертоар и то с такова голямо разнообразие и да покриваме вкуса на публиката от най-най-малките ни зрители от детските ясли, до хора на преклонна възраст. Не ни стигат сценичните пространства и затова , след 2-3 години сериозна работа успяхме да организираме и да проведем, за първи път в Стара Загора Международен идеен архитектурен конкурс за проект на новия Център за експериментално изкуство. Така сме нарекли усвояването на новото пространство в двора на театъра .

Конкурсът мина през месец юли. Пред девет членно жури се явиха 98 архитектурни проекта от цял свят. След 6-месечно жалене, продължаваме следващите стъпки по процедурите, така че скоро ще подпишем и договор със спечелилия първо място за създаване на инвестиционен и работен проект. Това са тежки процедури, изискват много усилия и на хора, извън състава на театъра, но съм сигурен, че щом сме го започнали, Стара Загора и нашият театър ще имаме ново сценично пространство, нов духовен център.

Колко души сте в Държавен куклен театър Стара Загора?

Актьорите ни са 16 човека, плюс един режисьор – Цвети Пеняшки. Останалите до 45 са технически персонал – сценични работници, осветители, озвучители, художници, ателиета и много малко администрация. Още те са готови окончателните резултати за годината – брой спектакли, посетители и пр., но имаме рекорден брой постъпления от продадени билети – над 230 000 лв. Досега рекордът ни беше през 2019 г.- 177 000 лв.

Какво да очакваме през новата творческа година от театъра?

Като се проследи развитието на Кукления театър през последните 25 години, е ясно, че театърът върви уверено в своя собствен път – уникален, единствен. Това е правилният път, по който се развиваме. Усещаме навреме, дори изпреварващо, индикациите на процесите, които стават и се развиваме в правилна посока с амбицията да бъдем максимално полезни на общността, в която живеем. Да сме стожер и инкубатор за развитието на сценичните изкуства в България.

Съвсем нормално е, нашите актьори да бъдат поканени в други по-големи театри и те да приемат. Освен това, актрисите ни са млади и много от тях станаха майки на по едно – две дечица, да са ни живи и здрави, но това налага да възстановим спектаклите на „Тайната на Ледхен“, „Парченце от Луната“, за да влязат други колеги в тези роли и да играем спектаклите.

Очаква ни в края на март са покажем премиерата за деца „Умници юнаци“ по приказките на Елин Пелин за „Умник Гюро“ и „Умници юнаци“. В началото на лятото се очаква да сме готови с руската класика „Рибарят и златната рибка“. Текстът е по Пушкин и по стари народни приказки.

През септември ще осъществим заглавието „Хензел и Гретел“ .

От 16 юли до 5 август ще се проведе традиционната творческа лаборатория с Веселка Кунчева и Мариета Голомехова на тема „Без корени“. Решихме тази година да създаваме по- малоформатни заглавия, които да могат да пътуват извън сцена, както и за възстановим големите детски заглавия, от които имаме много и не са изиграни пред старозагорската публика.

За възрастни не предвиждаме да правим нов спектакъл, тъй като в афиша ни са „Завод“, „Банкови кризи“, „Хотел“, „Последният човек“, „Прегаряне“, „Честен кръст“ , които имат дълъг живот и не сме ги изиграли пред нашата публика. Но, нищо не се знае. Условията се променят, животът тече динамично, така че ако настъпят промени, най-напред ще бъдат информирани читателите на уважавания Долап.бг.

Интервю на Росица Ранчева