Проф. д-р Светозар Иванов:“Гордея се, че съм възпитаник на българската клавирна школа“
С авторския си спектакъл „Мистерията на тишината“ проф. д-р Светозар Иванов гостува на родния си град Стара Загора по време на 52. Фестивал на оперното и балетното изкуство (ФОБИ) . Концертът представя колекция от мултимедийни миниатюри, вдъхновени от поезията на различни автори, творили през минали векове.
Проф. Светозар Иванов е преподавател по пиано в Южноамериканския университет в Тампа, Флорида, вече 23 години. Артистичен директор е на концертния цикъл „Steinway Piano“, който се провежда ежегодно в същото учебно заведение. Съпругата му е професор по цигулка, а 13 годишният му син също е пленен от сцената, но от театъра.
Пианистът концертира като солист и камерен музикант на престижни световни сцени. Отзиви за неговите дискове „Naked Tango“, „Vers la flamme“, „Echo“, „Dream Images“, “Intermissions” са публикувани в „All Music Guide“, „Fanfare Magazine“ и „American Record Guide“. В тях е описан като „невероятно оригинален, трогателен, личен и музикално поглъщащ“. За диска „Echo“един критик писа: „Най-отличителната черта на Иванов като пианист е неговото умение да ни привлича душевно навътре, което създава у нас чувството, че наближаваме неизвестността“.
Заедно с традиционни рецитали проф. Светозар Иванов създава и представя концерти, в които се смесват различни изкуства – документални и експериментални филми, анимация, поезия, танц, стрийминг.
Последните му филмови проекти включват DVD “Perpetual Tango”, “Music of Shadows” и “Poetry Series” (поредица от 12 филма, вдъхновени от поезия).
Гордее се, че е възпитаник на ГПЧЕ „Ромен Ролан“ и на българската клавирна школа. Той е е космополит, който винаги подчертава, че е българин.
Маестро, след колко години отново свирите на родна сцена ?
В София имах концерт през 2005 г. Имахме поръчка към Виктор Чучков, мой приятел, за концерт на цигулка, пиано, чело и оркестър. Съпругата ми е професор по цигулка, която участва в премиерата. Изпълнихме концерта със Софийската филхармония с диригент Найден Тодоров. Един от най-талантливите съвременни български музиканти, многостранно изявяващ се с ярки интерпретации в различни жанрове. Продукцията беше много успешна и направихме запис с оркестъра на БНР.
И в Стара Загора през 2017 г. гостувах със спектакъла „Безкрайно танго“ заедно с балерината Йоана Вакули. И тогава, и сега, беше по покана на директора на Държавна опера Стара Загора Огнян Драганов, мой съученик и приятел от времето, когато учих в Езиковата гимназия „Ромен Ролан“.
Каква е историята на „Мистерия от тишината“, с която гостувахте на сцената на ФОБИ?
Имам студио в дома си и по време на пандемията създадох 10 мултимедийни миниатюри, които са между 4 и 7 минути, вдъхновени от поезия. Работих на моето пиано „ Steinway“. Първо създадох спектакъла само за пиано, по-късно включих балет и солово пеене. На мен като пианист винаги ми е било много интересно да работя с певци и балетисти. Премиерата беше в края на 2020 г. на платформата в Лондон True Art +Tv. Имаше много добри отзиви в списание Fanfare Magazine. С американския вариант ще гостувам този петък (25 ноември 2022 г.)в Париж, в залата на Асоциация Philomuses. Това е галерия и концертна зала, много интерeсно място в центъра на френската столица между Лувъра и Нотр Дам. При последното ми гостуване там сред зрителите беше и проф. Минко Балкански. За спектакъла от САЩ ще пристигне и певицата, с която работя.
Имам покана от Берлин, която още не съм приел, защото немският език пред мен е едно голямо предизвикателство.
Какви са впечатленията Ви от българския вариант на спектакъла, който представихте на ФОБИ?
Изключително съм впечатлен от гъркинята Елени Марку, която е част от балетната трупа на Старозагорската опера. Дадох й пълна свобода и тя се представи перфектно. Както и от Симона Кодева – много чувствена певица. Записите бяха направени от Милен Ботев в Стара Загора и аз подготвих мултимедията в дома си в Тампа.
Вие присъствахте на откриването на ФОБИ. Как един американски професор по музика прие постановката на „Фауст“ като опера с кукли ?
– Изключително добър експеримент на Огнян Драганов като оперен режисьор. Балетът беше на световно ниво, мисля че Силвия Томова е изградила страхотна международна трупа. Много модерна сценография. Режисьорът на куклите също беше създал много добър контакт с трупата. И изключително бях впечатлен от изложбата с кукли, създадена от д-р Ема Жунич. Лично й се обадих, за да я поздравя. Снимах и веднага разпратих фотосите на мои американски приятели. Това е стара европейска традиция, която не е популярна в САЩ.
Колко лесно или трудно се създава един музикален проект ?
Това е най-вълнуващият момент. Първо слушам музика, после чета поезия, или обратно. Имам много богата колекция от поезия. Това е моята голяма страст. Не винаги става успешно, понякога съм разочарован и пробвам отново. Много разчитам на съпругата си, професор по цигулка, която е първият ми зрител. Тя е моят барометър. Все по-често напоследък и на 13 годишния ми син, изкушен от сцената, но от театъра.
Каква музиката слушате у дома ?
Запленен съм от артистичния дух от началото на XX в. Това време на промени и нови търсения бележи началото на съвременността – любимите ми автори са Клод Дебюси, Арнолд Шьонберг и Александър Скрябин.
Това беше и музиката, която прозвуча в спектакъла „ Мистерията на тишината“ на старозагорска сцена.
Моите предпочитания са от барока до Бетовен и след Брамс. Това е твърде личен избор.
Пишете ли стихове ? Кога открихте, че поезията е Вашата голяма страст ? Кои са Вашите любими поети ?
– Да, пиша още от ученик. В Езиковата гимназия „Ромен Ролан“ имах много вдъхновяващ преподавател – Ваня Сотирова. Имахме и преподаватели, французи, много ентусиазирани, с които беседвахме върху френската литература и френската поезия. По това време си купих първите поетични сборници.
В библиотеката си имам и Борхес, и руските поети от началото на XX век – Марина Цветаева, Есенин, Блок. Изключително харесвам американския поет Е. Къмингс и тази седмица в Стара Загора установих, че има превод на български език. Поетичният сборник е със заглавие „Сърцето ти нося“. Аз самият съм го превеждал на български език. Искам да отбележа още един поет, мексикански, носител на Нобелова награда за литература – Октавио Пас, едно от най-ярките имена в южноамериканската литература за XX век.
С какво бихте се занимавали, ако музиката не съществуваше в живота Ви?
С кино, документални филми, изкушен съм от камерата, както и от пианото, харесва ми да експериментирам при монтажа.
Как започна музикалният Ви път ?
В музикалната школа на Дома на транспортните работници в Стара Загора. Преподавател по пиано ми беше другарката Тонка Сукманова. В езиковата гимназия от 10 клас започнах да вземам уроци при Бисерка Андрекова, тогава беше корепетитор в Старозагорската опера. На нея дължа успеха си да бъда студент в Музикалната академия в София в класа на проф. Снежана Барова. След дипломирането си точно една година работих като преподавател в НУМСИ „Христина Морфова“ и през 1991 г. спечелих конкурс в САЩ, защитих докторат на тема „ Скрябин и руският символизъм“ в Мичиганския университет. Спечелих конкурс за преподавател в Южноамериканския университет в Тампа, Флорида. Вече 23 години съм професор по пиано. Основател и артистичен директор съм на Фестивала за камерна музика Green Mountain във Вермонт, Пражкия пиано фестивал в Чехия и Фестивала Brancaleoni в Италия.
Казват, че фестивалите са срещи на приятели ?
Особено фестивалите, които са посветени на камерната музика. Там откриваш прекрасни музиканти, с които не само да работиш, но в много случаи се полага началото и на приятелство, което е едно от най-хубавите неща, с което се помнят.
На какво, според Вас, се дължат успехите Ви?
Работа, работа, работа…
Разкажете за предизвикателството на един пианист да свири с оркестър в различни страни ?
Това настина е голямо предизвикателство. Аз лично трудно се отпускам в зала. За всеки музикант е важно да се абстрахира от другите хора, но това не е лесно. Моята цел винаги е била да давам много повече от наслада за публиката.
Когато имам концерт, най–много ме интересува роялът, който ме чака по средата на сцената, публиката, която е дошла и иска да ме чуе и магията, която очаквам да се получи. След аплодисментите настъпва миг на тишина, който показва, че магията съществува.
Колко време отделяте на ден за да сте във форма ?
– Всеки ден свиря по час.
Имате дългогодишен опит като концентриращ пианист и преподавател по света. Пътувате много. Какви са предизвикателствата, които срещнахте по пътя си на творец и професор по пиано?
За един преподавател е много важен опитът. Това мнение споделят и много мои колеги. С края на всяка учебна година чувствам как нараства опитът ми с моите студенти. Тази година имам студенти от Иран, Венецуела, Перу, Китай, Корея, Холандия, Италия. Най-важното е да се научат да дават всичко от себе си и да формират свой собствен специфичен стил. Важно е да подчертая, че всеки човек е различен и към всеки трябва различен подход. Един пианист трябва да задълбочи усещанията си, за да утвърди личността си.
Сред студентите ми имаше и мои сънародници, които днес са също преподаватели в американски университети.
За един концертиращ пианист е важно вътрешното усещане. Има музиканти, за които сцената е начин на живот, а за други страх. Всеки има свои лични правила преди концерт пред публика и те са различни.
Както и всяка публика е едно ново предизвикателство.
В университетските среди коментират ли се разликите още между Източната или Западната школа ?
– Това не е актуална тема днес. Границите са отворени.
Какво търсите в музиката на нашето време? Какви са новите тенденции в клавирното изкуство ?
Не само музика, необходимо е нестандартно мислене и нови търсения. Музика, която търси поезия, песен, която търси изпълнител…
Глен Гулд е сред най-ярките класически пианисти на XX век. Заради неговите техничност и ексцентричен характер мнозина го смятат за най-добрия изпълнител на пиесите на Йохан Себастиан Бах. Страхотно изпълнение, но то не може да ме шокира днес. Вече нищо не може да ни изненада като интерпретация.
Днес в един клавирен концерт не се търси само музика, необходимо е нестандартно мислене и нови идеи. Когато музиката е в контекста на друг сюжет, тя провокира зрителя. Така може да бъде открит един композитор и усещането да бъде по-дълбоко.
В кои случаи сте готови на експеримент ?
Готов съм за експеримент, затова свързвам музика, кино, балет. Доказателство е моята колекция от мултимедийни миниатюри.
Не се ли чувствате разпънат между един и друг вид изкуство ?
По отношение на музиката – не. Трудно е да се смесват различни форми на изкуство, но си струва.
Къде виждате днешното място в българската клавирна школа ?
Аз се гордея, че съм възпитаник на българската клавирна школа. Имаме страхотни пианисти по света. Всяка година вече се организират „Българските концертни вечери в Ню Йорк“ в прочутия концертен комплекс „Карнеги Хол“ в Манхатън. Днес това е традиция да прозвучават на тази най-престижна сцена в САЩ – мечта за всеки музикант.
Последният концерт, на който участвах, беше посветен на 150 години на Скрябин и аз с гордост посочих, че съм българин.
Д-р Румяна Лечева/БТА