„Виденията на един музикант“ споделя в живописна изложба концертмайсторът на Пловдивската опера

На 17 декември 2022 г., час преди да се вдигне завесата на 52.Фестивал на оперното и балетното изкуство, своята 24-та самостоятелна изложба „Виденията на един музикант“ представи концертмайсторът на Пловдивската опера и музикален педагог проф. Мичо Димитров. Във фоайето на Държавна опера Стара Загора са показани 37 живописни платна, създадени през последните две години.

„Втора година началото на Фестивала на оперното и балетното изкуство поставяме с изложба на творци, които са популярни в друг жанр изкуство. Миналата година това беше изложбата на световно признатия тенор Калуди Калудов. Сега съм безкрайно щастлив, че още един музикант- проф. Мичо Димитров е намерил ключа на своята логаритма, с който да пренесе таланта си от цигулката върху тези прекрасни живописни платна – каза във встъпителното си слово директорът на операта Огнян Драганов.- Ние музикантите се занимаваме с изкуство,  което се реализира в мига на времето. Времето, което го отминава и за него остава само споменът. Като че ли изобразителното изкуство дава  повече на твореца.

Със задоволство откривам изложбата на Мичо Димитров, която ще съпътства през всичките 16 дни нашия фестивал“

 

За изложбата говори професионалният художник от Стара Загора Иван Арабаджиев. Според него, създаването на живописните платна от проф. Димитров става на един дъх, с изострена чувствителност към материала и темата. „Той обича материалът „да му отговаря“, както му отговарят струните на неговата цигулка – каза Арабаджиев. – Картините му звучат. Мичо обича сцената и може би затова, картините му обичат светлината на прожекторите и показват неговото лично звучене“.

Ето какво допълни цигуларят-художник специално за читателите на Dolap.bg:

Кога открихте таланта и потребността си да рисувате, проф. Димитров?

Талант да рисувам имах от детските си години. Рисувах при много големия пловдивски художник Иван Поповски, който си отиде на 93 г.

Рисувах първите 5-6 години, колкото се учеше в училище. След това цигулката беше фокуса. С нея продължих да се занимавам сериозно.

Бях на 56 – 57 години и получих сериозен проблем със зъбите. Последваха операции, усложнения, два месеца не можех да сложа цигулка от лявата си страна. Моя приятелка ме провокира:“Защо не вземеш да рисуваш?“ Искам да отбележа, че знаех историята на изкуството и на художниците по имена, картини, къде са изложени. Т.е. изобразителното изкуство винаги ме е интересувало. Приятелката ми ми донесе хартия и бои, на които първоначално не обърнах внимание. На третия ден се заиграх нещо с тях и от тогава не съм спирал. В един момент усетих, че имам още една възможност да изразя това, което чувствам.

Когато свиря на цигулка, трябва да изпълнявам произведението абсолютно така, както е написано. Не мога да променя нито едно крещендо в Моцарт или в Бах, а тук имам свободата да интерпретирам това, което ме вълнува, да давам материален израз на моите видения.

Какви са виденията на цигуларя, маестро?

Всичко ме вълнува, това което става в живота. Това ,че преживяхме тежка пандемия и всички бяхме затворени вкъщи. Сега тази война, която се случва недалеч от нас. Това са много силни „дразнители“. С музиката мога да ги изразя с емоция, но на картините мога да ги нарисувам и да ги кръстя например „Страшният съд“, „Танц със смъртта“…Това е все емоция, свързана с това, което става на Земята през последните години. Имам надеждата, че изкуствата могат да допринесат нещастията да намалеят и да се развият към по-добър начин.

Живописните Ви платна са огледало на душата Ви? Те са свежи, многоцветни, завладяващи. Доколко музиката Ви рефлектира в тях.

Опитвам се в картините си да залагам на светлина и цветове като противодействие на заобикалящата ни действителност. Основното, което искам да направя е повдигане вибрацията на хората. И с музиката, и с живописта търся да провокирам радостта, добротата и усмивката на публиката ми.

За колко време нарисувахте тези 37 картини?

На година рисувам около 40-50 картини. Изложбата ми в Стара Загора в момента е трета. Имам още две с 65 мои работи в Пловдив. Понякога картините ми се раждат така импулсивно, както се ражда едно свирене и импровизация.

След официалното представяне цигуларят изсвири две музикални пиеси. Той имаме шанса изложбата да посети президентът на Република България и неговата съпруга, главният диригент на Старозагорската опера проф. Ивайло Кринчев, световноизвестният тенор и колега по перо Калуди Калудов и др.

Именитият български цигулар Мичо Димитров е роден в Пловдив. Там завършва музикално училище, а по-късно Националната музикална академия „Панчо Владигеров” в класа по цигулка на проф. Боян Лечев и в класа по камерна музика на проф. Владимир Аврамов. Финалист е на конкурса „Чайковски“ в Москва, лауреат на конкурса „Фриц Крайслер“ във Виена. Специализира при проф. Ифра Нийман в „Гилдхол Скуул” в Лондон. Концертмайстор на Пловдивската филхармония, с диригент Добрин Петков до 1988-а.

33 години живее и концертира в Холандия, след спечелване на конкурс за концертмайстор на Симфоничния радиооркестър в Хилверсум, Холандия. От 2017 г. е концертмайстор на Държавна опера – Пловдив.

Росица Ранчева