За 52. път Стара Загора е столица на оперното и балетното изкуство

                              Нов шедьовър сътвори Държавна опера Стара Загора

От 17 ноември до 2 декември 2022 г. в Стара Загора се провежда 52. Фестивал на оперното и балетното изкуство. Почитателите и гостите му  от страната и чужбина ще видят непознати или по новому прочетени заглавия на великото изкуство, ще присъстват на концерти, на изложби, на премиери на книги, на срещи с именити творци.

За първи път в повече от половинвековната си история, музикалният форум беше уважен от държавния ни глава.

Преди да се вдигне завесата публиката посрещна с аплодисменти президента на Република България Румен Радев, кмета на Община Стара Загора Живко Тодоров и директора на Държавна опера Стара Загора Огнян Драганов.

За мен е особена чест да открием заедно този фестивал, защото ръководството на операта и целият екип, създават невероятна атмосфера, каза Живко Тодоров.-  Затова съм днес тук: да благодаря на това ръководство, да му дам кураж. Прекарахме много тежки години в условията на Ковид. Знаете, че културата пострада много. Факт е, че материалното много често доминира над духовното. Но хора като Вас – на изкуството и културата са на поста си, за да минем през трудните времена и да направим така, че моралът и ценностите да бъдат на първо място.

Затова искам да Ви поздравя, да пожелая успех на фестивала и да заявя, че операта ни винаги ще има подкрепата на Общината, защото заедно можем и постигаме повече.

Искам да благодаря на президента Радев, – каза градоначалникът. – Ще го направя по две причини. Миналата година, благодарение на служебното правителство, назначено от президента Радев, на Стара Загора бяха отпуснати средства, които виждате, че тази година се разкопават от В и К и е доста неудобно. Но с наличните отпуснати средства следващата година ще ремонтираме тези улици и ще ги направим още по-добри за ползване от Вас, гражданите на Стара Загора.

В началото на тази година, редовното правителство обяви, че ще набира проекти, с които да бъдат подкрепени общините. Ние подадохме 20 проекта. Знаете ли колко бяха одобрени? Нула!!! Благодарение на служебното правителство, тази несправедливост спрямо Стара Загора беше поправена и всички общини в България получиха средства от държавата от Министерство на регионалното развитие. По този начин цялостно ще реновираме квартал „Три чучура -север“. Този наш проект беше одобрен, за което Ви благодаря, господин президент“.

Кметът връчи на президента символа на Стара Загора – Лъвицата с лъвчето. Той пожела на всички участници успех и творческо вдъхновение, а на публиката – много вълнуващи мигове.

За екипа на Държавна опера Стара Загора като съорганизатор на този фестивал, никога провеждането му не е било самоцел, а важна цел, в която като на една своеобразна витрина, да покажем най-новите постижения в областта на операта и балета. Смисълът на подбраните спектакли е да се даде нова идея на онези, които го гледат, както и на артистите, които участват в тях, за да могат да оплодят следващи идеи за нови продукции. Тук си дават среща представители на различни поколения, което също е много важно за нас.

Тази вечер откриваме 52. издание на нашия фестивал със знаковото заглавие на великия Шарл Гуно  -„Фауст“. Нека изкуството дарява всички ни с повече любов, с повече откровеност и да ни приближава до по-голямата истина. Защото именно изкуството ни прави по-добри и ни дава любов.

От името на операта благодаря на Община Стара Загора за тези 52  години подкрепа. Благодаря за осигурения комфорт на Вас публиката и на нас, като заплаща голяма част от разходите на театъра. Благодаря, че ни подпомогна със средства, за да организираме фестивала. Пожелавам следващата година да имаме на ФОБИ международно участие“- сподели директорът на операта Огнян Драганов.

Най-напред бързам да благодаря на г-н Тодоров за връчената ми символична награда. Искам да Ви уверя, че всички проекти, които трябва да се финансират от държавата, ще бъдат зачетени. Това са Вашите пари, изработени от Вас, и затова трябва да се върнат при Вас, за да има възможност Стара Загора да продължи да се развива като водещ индустриален, енергиен и духовен център на България, – каза президентът Румен Радев.

Връщам се за малко в ученическите си години. Признавам си, че за мене градът беше само квартал Кольо Ганчев. Рейсът беше Хасково, Димитровград, Кольо Ганчево. Първият ми поглед към Стара Загора всъщност е бил отгоре. От тогава нося впечатлението за правите улици. Това е история, знае се защо улиците са прави. Това е Стара Загора – и с липите, и с духовността и културата. Затова благодаря за поканата да открием заедно с Вас, този празник на оперното и балетното изкуство и да се насладим на операта „Фауст“- каза президентът. Той подчерта, че усилията за организирането и провеждането на такъв форум са важна част от цялостното духовно и културно развитие на България. Президентът специално благодари на старозагорската публика затова, че винаги е подкрепяла операта си и нейните артисти, които разнасят славата на града в страната и чужбина.

На всички участници във ФОБИ той пожела успех и творческо вдъхновение, а на публиката – много вълнуващи мигове.

Премиерата на „Фауст“ е пореден шедьовър в биографията на Старозагорската опера

Всеки изкушен от операта знае, че това е консервативно изкуство. Не може нито една нота от партитурата да се подмине или промени. Освен това либретото е „заковано“. Няма как артистът за изпее нещо, което не е записано в щимовете. Тогава се събират режисьорският и сценографският таланти, и откриват и развиват своите идеи заложени в класическото произведение.

Още в училище сме изучавали много сложното философско съчинение на Гьоте за възрастния немски учен, който в края на житейския си път, все още няма отговор на вечните въпроси – за целта и смисъла на човешкия живот, за доброто и злото, за любовта и омразата…Преди да изпие чашата с отрова, загубил вяра в Бога, д-р Фауст призовава Дявола, който на мига се появява. Двамата сключват сделка: Дяволът ще върне на Фауст младостта и тук, на земята ще му стане слуга, а когато дните на учения свършат и се отзове в Ада, душата му ще служи на Дявола.

Тази история е разработвана от над 30 музиканти. Сред тях е и Шарл Гуно. В средата на 19 век той написва операта в пет действия по либрето на Жул Барбие и Мишел Каре.

Партитурата е изпълнена със запомняща мелодика и е пример – подобно на Кармен от Бизе, за лирична опера френски тип, – обяснява диригентът на операта проф. Ивайло Кринчев.- Несъмнено е, че Гуно познава прекрасно човешкия глас и е изключително умел оркестратор. Въпреки че понякога е критикуван за чувството му за музикална характеристика на образите, те са написани с такава сантиментална отдаденост, че мелодичната дарба, с която са изградени има като че ли хипнотично въздействие до финала. За това спомага и правилното пренасяне на звуковата обагреност, характерна за френския език.

Мисля, че в партитурата могат да се открият най-типичните и ярки черти на романтизма, мекота и свързаност в музицирането, гъвкаво фразиране, тембри, характерни за звуковата естетика на импресионизма“, споделя проф. Кринчев.

Иновативният режисьор Огнян Драганов се готви за своя „Фауст“ от Гуно повече от 20 години. Презпоследните четири концепцията му вече е осмислена и облечена в образи. В интерпретацията на операта той също търси отговор на въпроса до каква степен човек е божие създание и до каква степен той управлява всички процеси. За да отговори на тези въпроси Драганов обединява работата на два екипа – оперния и кукления.

Темата, конфликтът между Дявола и Божественото вълнува всеки човек от най-ранна възраст. В нашия изкривен свят Доброто понякога не се възприема с положителен знак, а човек обръща внимание на това, което може да му осигури Злото, – разсъждава режисьорът Драганов.- Светът не е достатъчно добър, за да живеем всички в него добре. На един ще му е добре, на друг ще му е зле. В този свят, в който ние се срещаме непосредствено дори и пред Божественото с грозното и зловещото, именно това е според мене изкривеното разбиране на човека в 21 век за доброто. И затова ние решаваме да пренесем целия спектакъл в среда на най-голямата правда, която би трябвало да съществува на нашата планета , а именно Правосъдието. Измисленият свят, който ни предлага Мефистофел, е изпълнен именно с такива критици, с такива люде, които обграждат и младия вече Фауст“. Между тях , в храма на Темида, той разпознава своята любов Маргарита. Всичко, което искаме да покажем на публиката е , че това е една изкривена реалност. Точно тук ни помагат куклите, които са олицетворение от една страна на грозното и от друга на красивото.“

Сценичният разказ започва като пътуване на душата в отвъдното. В търсенето на този нематериален свят, лишен от човешки облик и асоциации, се роди решението за безкрайния коридор, който отвежда към Чистилището и Върховния съд, – обяснява фантастичният сценограф и костюмограф Денис Иванов.-

Костюмографското решение следва модните силуети на късната готика, крайно осъвременен и представен в съвременна модна линия. Балетът от Валпургиева нощ присъства по протежения на цялото сценично действие и представлява отражение на волята на Дявола. При появата му в началото, в напълно съвременен облик, „адските души“ са греховете и плътските желания на героите, както и главни провокатори по протежение на фабулата.

Пътуването във времето е търсен ефект: В началото на спектакъла пред публиката се разкрива света на стария Фауст, живеещ днес, в 21 век. Мефистофел с пътуването към младостта му, подарява и пътуването в минал свят, който той не познава, свят където всички са вечно млади и красиви. Но и напълно еднакви и сякаш също кукли – без душа и чувства.

Хористите, които главно отразяват тази режисьорска тенденция, имат три облика: в началото са експозирани като младежите от площада, като всички са визуални копия на Фауст и Маргарита; после еволюират в свещенослужители от катедралата и накрая ескалират до съдии във финалната сцена, която ни отвежда в огромна съдебна зала, където предстои да се изправят Маргарита и Мефистофел. Идеята за радикалното унифициране и обезличаване на хора е провокирана от актуалния днес проблем на човечеството за изчезване на личността. Всички в спектакъла са клонинги и се движат като хомогенна безлична маса, ръководена от Дявола“- обяснява Денис Иванов.

Посланието на спектакъла е, че всеки човек в съществуването си, е принуден да намества основни морални и житейски ценности и да превъзмогва изкривените разбирания за света, които му предлага стихията на живота.
Над 300 души са ангажирани в създаването на това много красиво, вълнуващо, емоционално, модерно и поучително естетско произведение – „Фауст“. В постановъчния екип освен диригентът Ивайло Кринчев, режисьорът Огнян Драганов, сценография и костюми – Денис Иванов участват още асистент-диригентите Виктор Крумов и Пиер Валтер, режисьор на куклите е Цвети Пеняшки, сценографията на куклите е на Васил Рокоманов и Силва Бъчварова, изключителната хореография е на Ангелина Гаврилова, хормайстор е Младен Станев, а за френската дикция е причина Снежина Здравкова.

В премиерата на 17 ноември 2022 г. участваха солистите Доктор Фауст, доктор по философия – Габриел Арсе, Старият Фауст – Николай Моцов, Мефистофел -изкусител – дявол- Юлиан Константинов, Валентин – войник, брат на Маргарита – Валери Турманов, Маргарита – Беса Лугичи, Зибел – млад мъж, влюбен в Маргарита – Петя Петрова, Марта – съседка на Маргарита – Тереза Бракалова, Вагнер – студент -Иван Кабамитов.

Актьорите от Държавен куклен театър Стара Загора са Любен Чанев, Янчо Иванов, Станислав Матев, Калоян Георгиев, Татяна Андреева, Златина Караенева, Биляна Райнова и Мария Джойкева.

Хор, балет и оркестър, Прабългарска школа за оцеляване Бага-Тур, Детско-юношеска студия за опера и балет на Държавна опера-Стара Загора.

Звездата на спектакъла беше брилянтната Беса Лугичи в ролята на Маргарита. Надарена свише с божествен глас и земна красота, тя успя да разгърне напълно образа на бедното скромно смирено сираче, което за първи път среща любовта. Макар и измамна, тя й се отдава всецяло и за нея е готова да умре. После идва срамът от незаконното зачатие и раждане на бебето на Фауст, унижението, отритването й от всички, дори от брат й, присъдата на обществото за смърт. И при тези незаслужени мъки, обиди и страдания, тя моли прошка от Бог, защото е невинна и по-слаба от любовта, която всецяло я завладява.

Мисля, че всеки европейски и световен театър би се гордял с певица и актриса като очарователната Беса.

Аржентинецът Габриел Арсе е забелязан от Огнян Драганов на конкурса „Камен Чанев“ и поканен за участие във Фауст. Много красив и мощен лирико-драматичен тенор, който покри ролята на младия търсач на силни усещания.

Големият Юлиан Константинов успешно изпълни ролята на хамелиона Мефистофел. Навсякъде той се представя като един от всички останали, от масата, за да й се хареса. В това е неговата гениална изобретателност и провокация. (Защо толкова много ми напомня на наши политически и държавни съвременници?!) Мощният му бас допълваше актьорското му присъствие.

И останалите солисти – актьорски и гласово защитиха героите си.

Отново на изключително ниво се представи балетът и солистите Елена Чекети и Марсело Молина.

Операта се изпълнява на френски език, с титри за публиката.

На добър час на „Фауст“! Пожелавам дълъг творчески живот. Нека много публика -у нас и в чужбина, има възможност да се докосне до това високо европейско изкуство!

Росица Ранчева