Над 300 костюма се подготвят за премиерата на „Фауст“
По традиция с премиера Държавна опера Стара Загора и тази година ще открие 52-то издание на Фестивала на оперното и балетното изкуство. След 66 години публиката ще види отново на 17 ноември 2022 г. голямата френска романтична опера „Фауст“ от Шарл Гуно. Според директора на операта Огнян Драганов, който е и режисьор на постановката, стремежът е за висококачествена продукция, без никакви компромиси .
„Подготвяме събитие не само за Стара Загора, а и за музикалния живот на България, – категоричен е Огнян Драганов.- Има много голям интерес към това представление. Преди седмица бях в Миланската скала. Благодарение на моя приятел Клаудио Мораци, който в момента е директор на операта в Генуа, там се срещнах с Доменик Майер. Споделих с него идеята ни за „Фауст“ и той ни поздрави, че правим такъв спектакъл. Онова, което успях да договоря с него е, да вземем декорите и костюмите на операта „Адриана Лекуврьор“- едно заглавие, което дълги години е липсвало от афиша на Старозагорската опера. Както и „Фауст“. Това за публиката е предизвикателство, защото публиката на Стара Загора припознава оперното изкуство и балета през неголям брой заглавия.
Операта „Фауст“ ще бъде представена по необичаен алегоричен начин: Ще покажем човешката суета, която е най-големият ни дар от Дявола, и чрез куклите на Държавен куклен театър Стара Загора“- каза г-н Драганов.
„Фауст“ наистина е сложно заглавие и аз се радвам, че се качва на Старозагорска сцена след 66 години отсъствие, уточни Денис Иванов – сценограф и костюмограф на представлението. – Това наистина е много тежка опера, не само от музикална, но и от драматургична гледна точка. Това е един от най- философските трудове в света на Гьоте, който разглежда основни човешки проблеми. Освен това, тя има невероятен мащаб. И от към визия, и откъм участници, и откъм смели режисьорски решения“.
Денис Иванов разказа, че спектакълът е разгледан във футуристична посока, каквато са много модерна на Запад. Това зарежда с творческия екип с хъс и високи амбиции.
„Декорът е силно футуристичен и милималистичен. Моят стил, който се опитвам да налагам през последните години е, да не се бяга от красивото, което забелязваме в много западни театри, а да се остави тази красота и романтизъм, които има класическата опера, но да се търсят нови форми и нов начин на изказ на художника. Трудно се постига така високо естетическо ниво, на което да имаме и красота, и в същото време да не стои като постановка от 30-те години, обясни Денис Иванов. – Декорът представлява безкраен коридор, който можем да смятаме, че всеки вижда по време на своята смърт. Това е пътуване към отвъдното, в което всеки си прави равносметка за изминалия живот. Там той среща създание – Бог, Дявол, или просто Сила, благодарение на която прави равносметка на живота си. В случая това касае Фауст, главният герой на представлението. В това пътешествие ние попадаме в различни светове. Тук трябва да се отбележи решението на сценографите на куклите Силва Бъчварова и Васил Рукоманов. Присъствието на куклите са едно от основните режисьорски решения. Тук те представляват чудовища или симпатични създания, които са инсперирани от приказния свят на немската митология. Тези същества много умело съпровождат героите в тяхното личностно израстване и в пътя им към себе си.
В костюмите съм следвал линията на късното средновековие. Силуетът изцяло следва историческия костюм, но при пълното му изчистване. Старал съм се да предам на костюмите максимална съвременна визия.
Интересен е образът на Мефистофел като истински изкусител. Виждаме го във всяка картина в различно облекло. Той е хамелион, който в срещата си с всяка социална група хора се представя по различен начин. В началото , може би с неговото истинско лице, после като един от войниците на площада, като един от младежите, когато се среща с Маргарита, после като свещеника, който изповядва Маргарита и така разбираме, че си имаме работа с много опасно същество, което всеки път виждаме различно.
Костюмите са изключително много. Само хорът, например, от 50 човека, сменя три пъти костюмите си. Същото се отнася за балета, за солистите и пр. За нашият театър това е изключително смело решение“- сподели Денис Иванов.
С нетърпение очакваме 17 ноември 2022 г.
Росица Ранчева