Полезни съвети за родителите на бъдещите първокласници
По-малко от три месеца делят бъдещите първокласници и родителите им от дългоочаквания първи учебен ден. Това е удобно време да се подготви малкият ученик за най-важното- четене, писане и смятане. Като техника това се учи в училище, но любовта към него се възпитава вкъщи още от най-ранно детство. И затова най- голяма роля имат родителите.
Ето някои от съветите, които дават експертите:
Родителите трябва да насърчават първокласниците да четат на глас всичко, което попадне пред очите им. За първокласниците са подходящи книги с едър шрифт и с красиви илюстрации. Ако детето предпочита да чете нещо различно от това, което сте му избрали, не го спирайте. Важно е да получава удоволствие от четенето.
Направете библиотека в стаята му. Нека книгите са му винаги под ръка. Не противопоставяйте четенето на други любими занимания.
Четете приказки в стихове. Римите и ритъмът помагат на детето да запомня текста и лесно да го следи с поглед.
Четенето по двойки – родителите и детето се редуват да четат интересна история. Четете по двойки! Четете всичко, което Ви попадне пред очите -надписи, табели, бил-болдове, рецепти и етикети в магазините. Насърчавайте четенето на глас. Покажете на детето, че електронните устройства не са само за забавление. Намерете различни сайтове и приложения за смарт устройства за четене на цифри и букви, за забавни упражнения, съветват специалистите.
Хубаво е родителите да помогнат на първокласника писането му да се превърне в игра. Родителите трябва да се опитат да превърнат писането в игра. Да накарат детето да измисли колкото може повече думи с три или пет букви и да ги записва. Да напише имената на своите любими герои от филми, от книги, на домашните си любимци, на членове на семейството. Ако въпреки всички усилия детето продължава да не изписва правилно буквите, да ги струпва една върху друга и да се затруднява прекалено много, потърсете консултация с очен лекар, логопед и невролог.
Ако водещата ръка на детето е лявата, място за притеснение няма. Това не е болест нито е нарушение. Насилствената смяна на водещата ръка може да има неблагоприятни последствия върху хармоничното развитие на личността, тъй като прекаленият натиск за ползване на дясната ръка може да доведе до излишен стрес. Ако Вашето дете пише с лявата ръка, предупредете учителя и споделете какво може да прави то добре.
Как детето може да развие математическите си способности?
Често родителите споделят, че детето им не се справя с математиката. Това може да се превърне в сериозен проблем, защото децата се нуждаят от стабилни знания по този предмет, за да успеят в по-горните класове и да имат повече възможности за избор на кариера. Затова намерете начин да превърнете математиката в част от всекидневния живот на детето. Окуражавайте го да използва числата и аритметичните действия в различни дейности от ежедневието: Да преброи чиниите на масата, да напазарува стока за определена сума и др. Така детето започва да разбира смисъла от усвояване на математическите знания. Децата трябва да научат да пишат четливо числата, защото 25% от всички грешки в решаването на математически задачи, се дължат на нечетливото писане. Обяснете на детето да решава задачи. Създайте му навик да прочита условията на задачата няколко пъти. Научете го и в най-сложната задача да разпознава отделните части, с които може да се справи стъпка по стъпка. Научете го как да решава задачи наум . Решаването наум помага за автоматизирането на някои действия. Насърчавайте пространственото и логическото мислене на детето чрез забавни игри като шах, судоку, пъзели и др.
Раницата първокласниците трябва да е удобна, здрава, функционална и съобразена с вкуса на децата. Изборът на ученическата раница, особено когато става въпрос за първокласник, е трудна задача. Тя ще се ползва всеки ден, което значи, че трябва е здрава, да събира доста училищни принадлежности, да е функционална. Ще се налага детето да я носи само, което изисква раницата да е и удобна. Трябва да бъде съобразена и с вкуса и желанията на детето. Най-важно е обаче да не застрашава неговото здраве. Теглото на раницата не трябва да превишава 10-15% от това на детето. Не бива да превишава ширината на раменете, а височината трябва да е до 30-40 см, така че да не достига краката на първокласника, когато е на гърба му. Презрамките на раницата трябва да са широки, меки и с възможност за регулиране, за да може детето да я носи и само по блуза и с дебело яке. Родителите трябва да научат детето да носи раницата с двете презрамки, за да се предотвратят гръбначни изкривявания.
Хубаво е въпросът за джобните пари на първокласниците да се обсъди с родителите на другите деца в класа и с учителя. Чрез джобните пари малкото дете се научава да употребява и използва свои собствени, мака и ограничени финанси, и да поема отговорност за тях. Хубаво би било въпросът за джобните пари дали да се дават и в какъв размер да се обсъди с останалите родители от класа и с класния ръководител още на една от първите родителски срещи. Така има възможност да се постигне общо съгласие по тази тема и да има правила, които да важат за всички деца в класа.
Какъв мобилен телефон трябва да купят родителите на своите първокласници?В реда на нещата е родителите да искат да имат информация за това което се случва с детето докато е в училище. Мобилният телефон е един от възможните отговори на тази нужда. Важно е да се преценят плюсовете и минусите, когато се взема решение относно това дали и какъв телефон да дадете на детето. Едно от предимствата то да има телефон в първи клас е, че така имате връзка и знаете как и къде е и какво се случва с него. Имайте предвид, обаче, че по правило, използването на телефон по време на час е забранено. Така че трябва да се съобразявате с графика на междучасията, за да звъните на детето. Рисковете от това детето да има „умен“ телефон в първи клас са устройството да бъде изгубено, повредено и откраднато. Ако устройството е ценно, то това повишава страха и притеснението на детето и на родителите. Ако все пак решите да дадете „умен“ телефон на първокласника, добре е това да бъде най-евтиният модел. Децата в тази възраст все още лесно се разсейват, което прави загубата на вещи по-вероятна. Не забравяйте, че достъпът до Интернет е допълнително изкушение за децата, което разпилява вниманието им в час. Ето защо, ако устройството позволява, препоръчва се поне в първи клас, то да е с ограничено ползване и детето да няма реален достъп до Интернет.