Ремонтът на жп гарата в Стара Загора приключва на 5 август т.г.
На 5 август 2022 г. ще бъде пуснат окончателно в експлоатация целият гаров комплекс. Това съобщи в Стара Загора днес министърът на транспорта и съобщенията Николай Събев, след като се запозна на място с ремонтните дейности.
„Още през месец май пътниците ще могат да купуват билети от обновения гаров комплекс, а част от дейностите ще трябва да се довършат до лятото“, уточни министърът. По думите му изпълнителят на проекта е потвърдил, че ще следва ангажиментите си по договора и ще понесе съответните неустойки за забавянето.
На срещата с работници и служители на БДЖ и НКЖИ с министъра присъстваха и двамата старозагорски депутати от „Продължаваме промяната“ Атанас Михнев и Радослав Василев. Визитата на министъра в Стара Загора идва след въпрос от трибуната на Атанас Михнев, провокиран от широката обществена дискусия за съдбата на едно от най-красивите гарови здания в страната. Имаше и гражданско недоволство заради цвета на елементи на сградата, които бяха по проект в жълто, а старозагорци настояха да са в зелено, тъй като този цвят е част от идентичността на града на липите. Отчетено беше, че промяната е направена, макар че борбата с инертността на чиновниците в предишните държавни структури струваше много време, усилия и нерви.
Официално ремонтните дейности на Старозагорската гара започнаха на 28 юли 2020 г. Предвидените по проекта дейности имат за цел пълното архитектурно и функционално преустройство на гаровия комплекс за повишаване на комфорта на гражданите и постигане на оперативна съвместимост на системата – ангажимент, който ДПНКЖИ има като управител на инфраструктура в рамките на Европейския съюз. Конструкцията на приемното здание ще бъде приведена в съответствие със съвременните изисквания към конструктивните елементи. Инсталациите и системите ще бъдат осъвременени, ще се повиши енергийната ефективност на приемното здание, ще се създадат комфортни условия за гражданите. Договорът за ремонта е на стойност 9 726 944 лв. Приемното здание на жп гара Стара Загора е проектирано през 70-те години, влязло е в експлоатация през 1982 г. и оттогава не е извършван основен ремонт.
Новият облик на жп гарата вече се очертава, въпреки че все още остава много работа по нея. Вижда се, че чакалнята ще е с подово отопление. Стените са с дебела топлоизолация от каменна вата.
Министър Събев сподели, че като консултанти за организиране на родния жп транспорт са поканени и ще съдействат на място специалисти от Франция и Германия.