Беса Лугичи е Виолета от „Травиата“ на 26 март

Брилянтното сопрано Беса Лугичи от Косово гостува в ролята на Виолета от операта „Травиата” на Джузепе Верди. Спектакълът с нейно участие се отлага няколко пъти заради пандемията от COVID-19. Беса Лугичи идва в Стара Загора след триумфалното си гостуване преди броени дни в Гданск, Полша в ролята на Таис от едноименната опера на Масне. Развълнувана и окрилена, че най-после ще пее отново в Старозагорската опера, която чувства като свой дом.

Драматична история на „Травиата” от Джузепе Верди по романа „Дамата с камелиите” на Александър Дюма-син  ще оживее на сцената на Старозагорската опера от 19.00 часа на 26 март. В ролята на Жорж Жермон зрителите ще се срещнат с изкуството на американския баритон Елиас Моколе, а в ролята на Алфред Жермон ще се представи тенорът Николай Моцов. В останалите роли участват солистите на Старозагорската опера Тереза Бракалова, Ивайло Йовчев, Александър Марулев, Анастасия Алтухова, Игнат Желев, Живко Добрев, Стоян Буюклиев и др., солистите на балета Кармен Демирташ и Фиорди Лоха, оркестър, хор, балет на Държавна опера-Стара Загора. Спектакъла ще дирижира британският диригент Крис МакКракън. Режисьор на спектакъла е Франк-Бернд Готшалк /Германия/, сценографията и костюмите са на незабравимия художник Борис Стойнов, хореографията е на Андреас Песлер /Германия/. Възстановката е на Касандра Томас – британска актриса и оперен продуцент.

Беса Лугичи – трето действие от „Травиата” – видео

Нашите гости:

Беса Лугичи се дипломира през 2008 г. в Университета в Прищина, Косово – Факултет Оперно изкуство при проф. Ахмет Дергути и през 2010 г. защитава магистърска степен по оперно пеене в Македония при проф. д-р. Мария Муратовска. Най-важна роля във формирането ѝ като певица има световно признатата оперна прима Христина Ангелакова, с която работи в продължение на над 5 години. Продължава своята работа върху вокалната техника и интерпретация с Калуди Калудов.
Младата певица участва в много концерти и е гостувала с успех на различни фестивали в Косово, Албания, Македония, Германия, Франция, Хърватия, Австрия и различни страни от Източна Европа.

През периода 2003-2006 печели четири пъти Първа награда от Международния конкурс на фондация “Арс Косова “, както и наградата за „най-добра интерпретация на творби от албански композитори“. През 2009 г. печели първа награда в Международния конкурс „Jorgjia Truja“, а също и тримесечна специализация в Италия. Спечеленият конкурс и дава възможност да се срещне и да работи със световно признати оперни певци и диригенти. През 2009 г. Беса Лугичи е финалист в международния конкурс „Marie Kraja“ .
През 2010 г. участва в изпълнението на „Меса” от Цезар Франк в Австрия и Италия.
През 2011 г. прави първите си стъпки на професионална сцена в ролята на Лиу от операта „Турандот“ от Пучини в Националната опера в Тирана, Албания. През 2013 г. дебютира ролята на Дона Елвира от операта „Дон Жуан” на Моцарт отново на същата сцена. Следва ангажимент за ролята на Лаурета от операта „Джани Скики” на Пучини.
През октомври 2013 година Беса Лугичи печели Голямата награда „Елена Николай” на Първия международен конкурс за млади оперни певци „Елена Николай” Панагюрище 2013. Тази награда ѝ дава възможност за дебют в ролята на Мими от операта „Бохеми” на Пучини в Русенската опера през 2014 година. Многократно гостува на ММФ „Моцартови празници“ в Правец. През 2015 година изпълнява сопрановата партия в музикално-танцовия спектакъл на Русенската опера „Реквием” на Моцарт, представен на ММФ „Моцартови празници”-Правец, България, солист е на същото произведение със Софийската филхармония под диригентството на Найден Тодоров на фестивала през 2019 година.

През декември 2015 година Беса Лугичи прави блестящ дебют и в ролята на Лучия ди Ламермур от едноименната опера на Доницети в премиерния спектакъл на Старозагорската опера /екипът на постановката получи за изключително постижение голямата годишна награда „Стара Загора” в направление „Изкуство” и най-високото отличие в областта на музикално-сценичните изкуства „Кристална лира“ на СБМТД и Класик ФМ/. През септември 2016 година певицата дебютира с голям успех и в ролята на Виолета от операта „Травиата“ на Джузепе Верди отново на сцената на Старозагорската опера. През 2017 дебютира и в ролята на Мими в премиерния спектакъл на Държавна опера-Стара Загора на операта „Бохеми“ от Пучини. Спектакълът на операта „Бохеми“ /гостуване на Старозагорската опера в Народния театър „Иван Вазов“-София/ с нейно участие е заснет от Българската национална телевизия. През март 2019 година прави забележителен дебют в ролята на Таис от едноименната опера на Масне на сцената на Baltic State Opera – Гданск, Полша под диригентството на Жозе Мария Флоренсио. Спектакълът бе представен и на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора. През същата година дебютира и в ролята на Инес в съвместната продукция на Старозагорската опера и Дойче опер-Берлин на операта „Африканката” Джакомо Майербер -/спектакълът е заснет и излъчен по БНТ/. Участва в много концерти и рецитали в Косово и извън страната, прави много камерни концерти и записи с разнообразни камерни програми.

Баритонът ЕЛИАС МОКОЛЕ се чувства в „свои води” както в солови рецитали, музикален театър, оркестрови и камерни концерти, така и в оперните спектакли. Похвален,  както от  Opera News, така и от Washington Post за своя „мощен, наситено топъл баритон” емблематичните за баритона оперни роли са: Риголето от едноименната опера на Верди, Жорж Жермон в „Травиата“, Енрико в „Лучия ди Ламермур“, Шарплес в „Мадам Бътерфлай“, Скарпия в „Тоска“, Форд във „Фалстаф“, главната роля в „Джани Скики“, Хуан Перон в мюзикъла „Евита”, солист на Реквиема на Брамс с различни оперни и симфонични оркестри в САЩ. Моколе има над 800 професионални изпълнения като солист с различни оперни трупи и симфонични оркестри в Африка, Азия, Европа, Северна Америка и Южна Америка. Многократно печели награди в международни певчески конкурси. През целия си живот изучава тънкостите на вокалната техника, усъвършенства своята оперна интерпретация и различните музикални стилове, придобива огромен опит в работата си и това му позволява да има творческо дълголетие и  да радва публиката в САЩ и чужбина.

Паралелно със своята артистична дейност, Елиас Моколе активно работи върху проекти за подобряване на представянето на музиката и приобщаването на младите, основен лектор на конференцията за онлайн и технологично подобрено обучение, проведена в Университета на Минесота Дулут. Създава свой модел Jardins de Paris за творческо съвместно преживяване, свързващо преподаватели, творци и студенти от музика, художествен дизайн, история, чужди езици и науки .

Елиас получава сертификат „Thank a Teacher Program, Fall 2019”, предоставен от заместник-ректора на факултета и академичния център по въпросите за образователни иновации на Университета в Минесота за изключителния му принос в преподаването и всеотдайността му в  подпомагането на студентите. Той също така наскоро беше признат от директора на Ресурсния център за хора с увреждания за създаването на смислен достъп и включване в Университета на Минесота Дулут през учебната 2019-2020 г.

В Сан Антонио, САЩ  Елиас обучава ученици в началното училище Longs Creek за опера, провежда „Оперна работилница” за петокласници в подготовка на тяхното посещение на концерти със Симфоничния оркестър на Сан Антонио като част от програмата „Link Up“, сътрудничи си с Grow with the Arts в Сан Антонио, за да стартира проект за приложение за смарт телефон, което ще свърже изкуството, музиката, културата и историята. Този проект ще бъде от полза за студенти, както и за туризма в града Сан Антонио.

Надареният с глас и сценичното присъствие Елиас Моколе, съчетани със страстта и отдадеността му към образованието и напредъка в областта на изкуствата, му позволяват да сподели своите дарби и творчески опит като преподавател по пеене в Университета на Минесота Дулут.  Основател е на Songfestival, ценен член на Борда и съосновател на Grow with the Arts – сдружение с нестопанска цел, чиито цели са да върне  „The Arts“ /Изкуствата/ в училищата.

Британският диригент Крис МакКракън е победител през  2017 г. на Международния оперен конкурс за оперни диригенти „Blue Danube“ – широко смятан за най-предизвикателното състезание за оперно дирижиране в света. Дирижирал е около 40 оперни заглавия и е работил с огромен брой професионални оркестри в 10 различни страни.

Крис МакКракън е учил пиано и цигулка в музикалното училище „Чедъм” в  Манчестър, Великобритания. Завършва с магистърска степен по музика в „Тринити Колидж” в Кеймбридж. Продължава да учи пиано в Кралския северен музикален колеж, натрупва богат оперен репертоар като корепетитор в Националната студия за опера и дирижиране под ръководството на  Емануел Сифърт –  самият той ученик на Хорст Щайн и Карло Мария Джулини.
Първите му ангажименти са като корепетитор и диригент в Хаген, Германия, където дирижира спектаклите на оперетата „Граф Люксембург” от Лехар, операта за деца „Хензел и Гретел” от Хумпердинк, оперетата  „Една нощ във Венеция” от Щраус и операта „Севилският бръснар” от Росини.
Ангажиран е за подготовката на певците в Кралската опера, Ковънт Гардън. Дирижира оперите „Сватбата на Фигаро” от Моцарт в Шотландската Опера, „Продадена невеста” на Сметана в Държавната опера Котбъс, „Идоменео” на Моцарт в Лайпцигската опера,

През 2018 г. Крис МакКракън дирижира „Дон Карлос” в Аржентина със солисти от Театро Колон и същата година е поканен да дебютира със Софийска филхармония, като дирижира празничния концерт в края на сезона в бившия царски дворец.

През 2019 г. дирижира камерни опери от Курт Вайл и Хиндемит в София, новата  постановка на „Бал с маски” в Острава, Чехия и изключително успешния спектакъл на „Дон Жуан” в Народния театър, Белград.

Той е дирижирал балет и мюзикъли и е изнасял симфонични концерти в Лондон, Германия, Санкт Петербург и Еквадор (както като диригент, така и като солист на пиано) и организира оперни майсторски класове за млади открития в Косово и България.

Крис е постоянен гост-диригент в Държавна опера Стара Загора, България, от ноември 2015 г. След COVID прекъсването той се завръща през септември 2021 г., за да дирижира „Отело”.