Български ученици реализираха австралийска математическа идея в книга
23 – ма български ученици са сред авторите на книга по идея на Peter J. Taylor , сред тях и двама ученици от Стара Загора.
Една задача – няколко решения
е проектът, който бе реализиран през 2021 г. с участници в турнира „Математика без граници“ и клуб „Математически таланти“ под ръководството на Любомир Любенов, учредител на фондация „Математика без граници“.
Идеята е на проф. Питър Тейлър от университета в Канбера
През 1991 година Peter J. Taylor, професор по математика от университета в Канбера, Австралия, издаде книга със задачи от математическия Турнир на градовете по математика.
В нея бяха публикувани задачи от Турнира на градовете и за всяка от тях имаше решения по няколко начина, представени от математици от различни страни. България имаше представителство от проф. Йордан Табов, проф. Светослав Билчев и Любомир Любенов.
През 1994 г. Питър Тейлър получи световно признание – наградата на името на Paul Erdös, връчена му лично от Paul Erdös (1913 – 1996) (на снимката).
Наградата Пол Ердош е създадена, за да отбележи приноса на математиците, които са изиграли значителна роля в развитието на математическите предизвикателства на национално или международно ниво и които са били стимул за обогатяване на обучението по математика.
Носителите на наградата се избират от Изпълнителния и консултативен комитет на Световната федерация на националните математически състезания – WFNMC.
Идеята на Peter J. Taylor бе продължена и в проект, в който се търсеха алтернативни решения на задачи от международния турнир „Математика без граници“.
Посланието на Peter J. Taylor
Специално за участниците в проекта Peter J. Taylor изпрати следното послание:
„Mathematics is a precise science. As a result one would expect there is always a single outcome to a properly formulated problem. But this outcome can, as I would expect, always be found by more than one independent solution path. The fact that multiple independent solution paths to the one outcome adds to the beauty of the mathematics discipline.“
„Математиката е точна наука. Следователно би било очаквано, че на един правилно формулиран въпрос винаги би имало един единствен точен отговор. Истината е, че този отговор винаги може да бъде достигнат по повече от една независима пътека. Фактът че има множество независими начини за достигане до едно решение допринася към красотата на математическата дисциплина.“
Книгата с алтернативни решения е вече факт.
23 – ма български ученици са автори и част от вече реализирания проект по идея на Peter J. Taylor .
Това са: Алиса Илиева (Благоевград), Борис Бобев ( Шумен), Боян Димитров (Стара Загора), Владимир Андонов ( Шумен), Вячеслав Рупски (Пловдив), Георги Красимиров ( Пловдив), Даниел Узунов (Пловдив), Иван Дочев (Бургас), Иван Стоянов (Ямбол),
Ивет Парашкевова (Русе), Ивона Русева (Горна Оряховица), Константин Червинский (Русе), Лъчезар Томов (Бургас), Мария Донева (Шумен), Марияна Димитрова (Сливен),
Мартин Митрев (Ямбол), Никола Иванов (Божурище), Николай Радев (Русе), Ния Парушева (Сливен), Ния Казакова (Стара Загора), Панайот Иванов (Бургас),
Светослава Колева (Казанлък) и Симона Маринова (Пловдив).
Peter J. Taylor разгледа проекта за книга с алтернативни решения и написа следното до писмо до ръководителя на проекта Любомир Любенов:
„Благодаря ти много, Любомир. Това е много приятна изненада и голяма чест. Особено много ми допада, че сте включили всички детайли за учениците. Надявам се всичко да е наред с теб и колегите ти тези дни. Аз съм в добро здраве. С най-добри пожелания, Питър“
Thank you so much Lyubomir. This is a very pleasant surprise and a great honour. I particularly like the inclusion of all the student details.
I hope things are going very well with you and colleagues these days.
I am in good health.
With very best wishes
Проектът продължава в търсенето на нови алтернативни и красиви решения на математическите задачи от азиатските турнири по математика от златните медалисти и шампионите в тях.
През 2021 г. бе издадена книга с авторски задачи на български ученици, част от които са участници и в проекта с алтернативни решения.