Клавирните вариации на Моцарт представя в Стара Загора пианиста Ромео Смилков
Първият рецитал-лекция от трилогията Клавирните вариации на Волфганг Амадеус Моцарт изпълни в Стара Загора пианистът проф. д-р Ромео Смилков.
На матине във фоайето на операта той представи 8 /осем/ Вариации по холандска песен от Кр.Е. Граф „Laat ons Juichen Batavieren” –G dur, KV 24 /1766/; 7 /седем/ Вариации по холандския химн “Willem van Nassau”- D dur, KV 25 /1766/; 6 /шест/ Вариации по финал „Mio caro Adone” от операта на Антонио Салиери „Венецианският панаир“ – G dur, KV 180 /1773/; 12 /дванадесет/ Вариации по Менует от Концерт за обой и оркестър на Йохан Кристиан Фишер – C dur, KV 179 1774; 12 /дванадесет/ Вариации по романс „Je suis Lindor” от Антоан – Лоран Бодрон от комедията на Бомарше „Севилският бръснар“- Es dur, KV 354 /1778/.
Освен виртуозен пианист, маестрото е и великолепен разказвач. Той обясни на публиката, както историята на вариациите, така и пикантни случки около написването и изпълнението им.
Двата биса бяха от Лист и „Приказка“ от Димитър Ненов.
Ценителите ще могат да се насладят и на останалите части на цикъла на 26 февруари и 26 март т.г. в същия час и на същото място .
Уважаеми професоре, защо избрахте точно с Вариациите на Моцарт да отбележите 60-годишнината си, преди една година.
Отдавна се интересувах от тези Вариации и защото Моцарт е Моцарт. Винаги казвам на моите ученици и студенти, че според мене има пет гениални композитори и пианисти. Това са Бах, Моцарт, Бетовен, Шопен и Лист. Към тях мога да прибавя само Фриско Балди – от барока и Сергей Рахманинов от ХХ век. Говоря за хора, които до последния си ден са изкарвали хляба си със свирене на пиано. Те са пианисти от началото до края. Това са гениални пианисти и композитори. Това се случва много рядко.
Вярно ли е, че някои от тези Вариации Вие за първи път изпълнявате в България ?
Едва ли за пръв път. Има издания от ХІХ век от Петерс и сега има нова ревизия от 2005 г. Работих и по двете. Някои вариации са по руски издания.
Какво открихте в тези Вариации на Моцарт?
Много красота, съвършенство и голям баланс между съвършена форма и импровизационен талант, между съвършена форма и гениален композитор и гениален импровизатор. Рядко се среща такова съчетание. Върху него продължават да изграждат това изкуство. Шопен пише вариации върху Моцарт. Пише ги 1819 г. ,т.е. 20 години след това, базирайки се на Моцарт. Менделсон пише своите сериозни вариации, базирайки се на Моцарт. Бетовен често пъти, дори и текстуално, се базира върху Вариациите на Моцарт. Той също продължава традицията на импровизатор и композитор.
Много сложно ли е изпълнението на Моцартовите вариации?
Сигурно. Има два записа, но са правени дълго време от колегите. Като че ли няма традиции за изпълнение на всичките. Досега не съм попадал на цялостно концертно изпълнение на Вариациите на Моцарт.
Колко са общо Моцартовите вариации?
15 са оригиналните. Даже са 14 и една недовършена. Водят ги 19. Някои се оказват, че са от псевдо Моцарт. В края на ХVІІІ и началото на ХІХ век се оказва, че много композитори започват да крадат от Моцарт…То и сега широко се използва дори в бизнеса – бонбони Моцарт, сладкиши „Моцарт“ и пр.
Каква е историята на вариациите, от кога започват те?
От първобитния човек. Още щом е изпял нещо, повтаряйки го – иска или не, той прави вариации. Както казва Хeраклит, втори път не можем да влезем в една река. Буквално никога не можем да повторим нищо. Повторението на дадена тема е вече вариация. В цивилизования свят тръгва още в Ренесанса. Правят танци – павиана с вариации. Павиана 1 и 2. Сарабанда 1 и 2. По-късно става ясно, че вариациите са много удобни и за вокални интерпретации. Органът е влязъл още ІХ век при богослужението на католицизма. Отначало е бил само за поддръжка на хора. Но изведнъж са осъзнали, че може да върши прекрасна работа и като интавелантура, като прехвърляне на музиката за инструмент. И още тогава забелязали, че органистът може да замени скъпия хор, някои номера в службата да бъдат чисто инструментални, което много по-удобно.
На 27 януари тази година се навършиха 266 години от рождението на Моцарт. С какво той е уникален и толкова актуален и днес?
Защото е гений.
Маестро, Вие имате огромен репертоар, но какво все пак е предпочитанието Ви?
Труден въпрос. Едно време не свирих много Моцарт. Моите учителки в Консерваторията проф. Люба Енчева ми казваше, че колкото повече остарявам, толкова повече ще започна са свиря Моцарт, Хайдн и Бетовен. С възрастовите преминавания и натрупвания, ние все повече се отдалечаваме от началните темпераменти и импулси и отиваме към логичните конструкции. Затова е класицизъм. Защото има пропорции, които са съвършени. И всички имитират този класицизъм, независимо дали става дума за парламент, за театрална сграда, община, златно сечение…Всичко е едно и също, още много преди Марк Витрувий Полион, който ги е забелязал.
РОМЕО СМИЛКОВ е роден на 7 юли 1960 г. в Чирпан. Завършва ДМА, сега НМА“Проф.Панчо Владигеров“ – София при проф.Люба Енчева и проф.Милена Моллова. През 1986 г. специализира в Майсторски клас на проф.Вера Горностаева. Работи в 5 музикални институции: НУМСИ-Стара Загора, НМА-София, СМУ-Пловдив, НБУ-София. Диктор по музикознание – 2012 г. за клавирното творчество на Николай Стойков. Доцент в ААМТИ-Пловдив от 2008 г., професор от 2014 г. Ромео Смилков е лауреат на наши и международни конкурси. Концертира в страната и в 17 страни от Европа и Азия с над 930 концертни изяви /солистични и партниране с камерни и симфонични оркестри/. През 2016 г. поднася Рецитал Клавирни вариации от „Виенския период“ /1781-1791/ на Волфганг Амадеус Моцарт /първо цялостно изпълнение/. Трилогията подчертава интереса на пианиста към творбите на гения и е във връзка с теоретична студия Клавирните вариации на Моцарт. Ромео Смилков е носител на Златна лира на Съюза на българските музикални и танцови дейци през 2021 г.
Организатор на събитието е Държавна опера – Стара Загора със съдействието на Община Стара Загора..
Росица Ранчева
Сн. Рад Димитров