Награда „Мисия учител“ за Владимир Илиев, преподавател в ТГ „Княз
На 15.12.2020 година, в навечерието на коледните празници, председателят на СБУ при КНСБ, град Стара Загора – Иван Поров посети Търговска гимназия „Княз Симеон Търновски“, за да връчи отличия на учителя по информационни технологии г-н Владимир Илиев.
Лауреатите на XXIX Национален конкурс на НК „Родолюбие“ бяха обявени в края на 2021 г. Конкурсът е включен в Националния календар за извънучилищни дейности на МОН, с участници от страната и чужбина.
С първо място в раздел „Мисия учител“ бе отличен Владимир Илиев за „Уеб базирани образователни продукти“. Учителят получи и Грамота като ръководител на отличени ученици в ученическия раздел на конкурса. Отличието бе връчено в присъствието на Снежана Танева – директор на Търговска гимназия „Княз Симеон Търновски“ – Стара Загора и Здравка Христова – председател на училищната организация на КНСБ.
От името на Янка Такева Поров връчи на г-н Илиев и книгата „Античният и средновековен град Перперикон“, в знак на признание за постиженията му и с пожелание за вдъхновение за бъдещи проекти.
Конкурсът се организира със съдействието на Министерството на образованието и науката, Синдиката на българските учители, Историческия факултет на СУ „Св. Климент Охридски“, ТАНГРА ТанНакРа общобългарска фондация, Националния дворец на децата, Сдружението на преподавателите по история в България, Националния исторически музей, Националния военноисторически музей, вестник „Учителско дело“ и вестник „Аз Буки“.
Ето как коментира престижното отличие Владимир Илиев в интервю специално за Долап.бг:
Писали сме много за успехите Ви с учениците във Второ основно училище? Нека ги припомним за нашите читатели.
През последните четири години бях ръководител на направление „Информационни и комуникационни технологии“ в основно училище „Петко Р. Славейков“ – Стара Загора. Започнах амбициран да реализирам много проекти и увлякох талантливи и способни деца. Взех дейно участие в юбилейното честване, въвеждането на облачни технологии и електронен дневник. Втората година опитах да проверя какъв е абсолютният ми максимум като ръководител. Подготвих ученици за състезания по ИТ, литература, фотография, филмово изкуство и други, като 95% от участията им приключваха с отличие, а в повечето случаи дори повече от едно. За Второ ОУ завоювах над 160 национални и международни отличия от конкурси, състезания, викторини, конференции, фестивали и проекти. Най-много бяха първите места. За целта създадох своеобразна школа, в която подготвях ученици 300 часа годишно в извънработно време. Така работният ми ден продължаваше 12 астрономически часа, но целеустремеността и вдъхновението ми ми даваха сили да продължа и вкъщи. Понякога ми оставаха по три часа сън в продължение на месеци, но тъкмо това ми напомня, че съм надвил онова скучно движение по течението, в което ежедневието често ни обримчва.
Вярвам, че успехът се дължи на това колко си готов да жертваш за него. През годините подготвях ученици за изява на техните възможности, но най-важните уроци, които им преподадох са ценностите и трудолюбието, в които възпитавам. Убедих се, че всяко дете притежава някаква супер сила, нещо специално, което наричаме талант. Това са нагласи и сетивност, които всеки би приел за даденост, когато се отнасят до него самия, и е нужна външна намеса, за да се осъзнае техния реален потенциал.
Добра метафора за човешкия живот са растения, наречени „възкръсващи растения“. Такъв сорт – сирийски хибикус, закупих и посадих в жив плет пред входа на Второ ОУ. Още с „рождението си“ свали кожата от ръцете ми, защото на това място се оказаха само четири пръста пясък, под които заварих цимент. Но растението устоя на лошите условия и вече четвърта година цъфти обилно. Такава е историята и на града ни – „унищожаван, но неунищожим“, както го назовах в един от филмите ми. Защото най-доброто оцелява не защото не среща препятствия, а защото умее да ги надмогва. Искам учениците да осъзнават ползата от учебния процес, за да не го възприемат като задължение. Това е инвестиция в техния собствен живот, която ще има възвращаемост, когато ще настане времето да разчитат сами на себе си.
Още в първите Ви месеци в новото училище отново почнахте „маратона“ от награди…Явно е, че продължавате в същия дух.
В новото си училище получих добър прием, спокойствие и уважение, от които всеки се нуждае. Ценя гласуваното ми доверие и се старая да го оправдая. Търговска гимназия „Княз Симеон Търновски“ – Стара Загора е елитно училище с традиции от 100 пълни години, от което се очаква само най-доброто образование. Областта на информационните технологии предоставя разнообразни форми за реализация. Учениците от специалност „Електронна търговия“ придобиват сериозни познания за графичен дизайн, програмиране и проектиране на уебсайтове. Разбирам техните амбиции и целеустременост. Вероятно с това ще изненадам и директора на училището, г-жа Снежана Танева, защото го пропуснах на интервюто за работа, но аз съм завършил с отличие паралелка с профил „Мениджмънт“. Бях в пилотна програма, в едно от шестте училища в България, които стартираха тази нова специалност в родината ни.
През годините реализирах доста мои идеи в образователната система. Преди 11 години създадох училищно радио, по това време въведох електронен дневник и облачната платформа на Google сред учителския колектив. Създавал съм и администрирал училищни сайтове и форуми, имах общи проекти с БАН, Сдружение „Българска история“, образователни общности, даровити български художници и фотографи. За първото ми училище написах училищния химн, създадох 360-градусови интерактивни панорами, изградих триизмерен проект на училищната сграда, който рендирах във видео от „птичи поглед“. Създадох и дори продадох немалко късометражни филми, които бяха излъчени по няколко национални телевизии, но това е убийствено за сам човек. Последната ми страст бе писането на статии в Уикипедия. На моята сметка вече имам над 940 статии. Целият процес оприличавам на колекциониране, в което пиша за това, което обичам или за напълно нови за мен неща, които ме удивляват. Голяма част от тези статии са за образователната система в България, други са свързани с българската история и култура. Уикипедия е израз на заложената във всеки от нас жажда за знание. Общото между всичко изброено е, че няма нищо общо. Харесва ми да опитвам нови неща и не се страхувам от трудностите, вероятно защото са репрезентация на живота ми.
Има ли територии, към които се стремите, за които мечтаете?
Има неща, за които вече е късно за мен. Свиря на пиано и можех да бъда добър композитор. Мисля, колкото и странно да прозвучи на фона на всичко изброено, че в мое лице България изпусна най-вече един талантлив спортист. Затова съзнавам колко важно е за една формираща се личност да получи реална оценка и подкрепа. Помня, че думите, които споделих на Международния фестивал за детско кино „Златната липа“ бяха, че децата са способни на невероятни неща и понякога всичко, от което се нуждаят, е в тях да повярва дори само един човек.
Харесва ми да преподавам знания на учениците и да формирам правилните ценности, които ще им помогнат в бъдещето. Опитвам да ги науча, че ако искат да постигат целите си, трябва да ги преследват неотлъчно. Техният потенциал е безграничен.