Хормайсторът Младен Станев:“Хорът на Държавна опера Стара Загора е във върхова форма сред професионалните състави“
Младен Станев е хормайстор и диригент в Държавна опера Стара Загора. Роден е на 30 юни 1974 г. в град Котел, където през 1993 г. завършва с отличие Средно музикално училище „Филип Кутев“, специалност „кавал“. По време на ученето получава специалната стипендия на министъра на културата. Следва специалност „дирижиране на хор“ в теоритико-композиторски и диригентски факултет на Държавната музикална академия „Панчо Владигеров“. През 1998 г. защитава магистърска степен с отличен успех. По време на студентството си е диригент на смесения хор „Планинарска Песен“ в София. Дирижира многобройни концерти в столицата, страната и чужбина. През 2006 г. изкарва майсторски клас по дирижиране при проф. Ервин Ортнер (Виена) в Международна музикална академия „Проф. Саша Попов“ по време на Международен фестивал „Мартенски музикални дни“ – Русе. От края на 1999 г. е хормайстор на Старозагорската опера. Изработва и поддържа текущ репертоар, премиерни постановки, концерти, кантатно-ораториални творби; участва в местните, националните и международни прояви на операта, както и в копродукции с други компании. Пътува с трупата в Германия, Австрия, Франция, Швейцария и Португалия, Испания, Люксембург, Дания, Гърция, Холандия, Италия, САЩ и др. Диригент-постановчик е на спектаклите за деца на Старозагорската опера „Патиланци“, „Мечо Пух“, „Малкият принц“ и др.
Ръководител-диригент е на смесения хор „Петко Стайнов“ при Народно читалище „Искра“ – град Казанлък от 2003 г. Председател е на творческия колегиум към Международната детска фондация „Стелетой“ – София и диригент на обществени начала на детски хор „Звездици“ към фондацията. Диригент и артистичен директор е на Културния център към Фондация „Миню Балкански“ и ръководител на Пролетна школа по музикални изкуства и култура . Прави множество аранжименти за хор, както и обработки на български и славянски фолклорни песни. Член е на журита на национални певчески и хорови фестивали и конкурси, също и на Международен хоров фестивал в Истанбул.
На 1-ви ноември 2021 г. хорът на Държавна опера Стара Загора с диригент Младен Станев получи „Кристална лира“- най-високото отличие на Съюза на българските музикални и танцови дейци и Класик ФМ радио за ярки постижения в музикално-изпълнителското изкуство и принос в развитието на българското хорово изкуство.
Господин Станев, най-напред честито на хора и на Вас най-високото заслужено отличие „Кристална лира“. Какво е усещането за това национално признание?
Считам, че „Кристалната лира“ е една от малкото истински професионални музикални награди, които се дават. И ние много сме горди за това, че хорът на операта заслужи такова високо отличие. Това несъмнено е признание за цялостната дейност на този състав и за приноса му не само към Старозагорската опера, но за цялостния културен живот в Стара Загора и в България.
За какви творчески резултати получихте Кристалната лира?
За премиерното изпълнение на ораторията „Страсти по Матея“ по музика на Митрополит Иларион Алфеев на 28 август 2020 година, под диригентството на Негово Високопреосвещенство Старозагорския митрополит Киприан, както и за концерта „Класика и джаз от Великобритания“ от цикъла „Музика без граници“ на 12 март тази година. В този концерт представихме две много особени произведения – рядко изпълняваната кантата на Бенджъмин Бритън „Радвайте се на Агнеца“ и джаз-месата на английския композитор Боб Чилкот.
Извън тези произведения имахме още редица самостоятелни изяви. Такова е участието ни през това лято в изпълнение на музиката към филма „Властелинът на пръстените“ в Античния театър в Пловдив, в премиерния балетен спектакъл „Сънят на Пилат“ по музика на Стефан Димитров на сцената на НДК. Може би трябва да припомня и участията ни на общоградски тържества и чествания, което за нас е чест и гордост.
Може ли, според Вас, хорът на операта да се счита като наследник на първото певческо дружество „Кавал“ в Стара Загора, което е създадено преди 100 години?
Да, носим тази отговорност и се гордеем, че имаме признанието на заслужена национална награда. Смятам, че както ние сме проекция на това, което е станало преди 100 години, така и след 100 години ние ще сме част от историята на хоровото изкуство в Стара Загора.
Какъв е днес съставът на хора, който Вие ръководите?
Преди 8-10 години имахме периоди, в които хористите се брояха на пръсти и треперехме какво ще се случи на спектаклите. Недай Боже да дойде грипна епидемия и да се чудим как да оцелеем, дали ще има хора които физически да изпеят спектакъла…
Сега, въпреки сложните времена, става нещо което не можех да си представя като осъществимо, хорът се увеличи. Сега сме 46 човека и то предимно млади певци. При нас идват млади професионалисти, завършили Музикалната академия със специалност „Класическо пеене“ и търсещи пълноценна изява. Те знаят, че при нас могат да намерят такава възможност, да бъдат пълноценни участници в продукциите на операта. Радваме се и на голям интерес от чужденци. Сега ще увеличим състава с още няколко човека. Очакваме да дойдат одобрени кандидати от Япония и от Русия. И досега имахме чуждестранни хористи. Има и текучество сред тях, но има и такива, които проявяват траен интерес. Очакваме и старозагорци да се завърнат от далечни континенти.
Господин Станев, Вие сте доказан музикант от най-високи национални нива. Какво е определението Ви за качествата на хора на Държавна опера Стара Загора?
Мога честно да кажа, че сред професионалните състави сме във върхова форма. Това е балансиран, прецизен и хор с много добра ансамбловост. Винаги има още какво да се желае. В изкуството няма предели и ще продължаваме да надграждаме и да вървим напред.
Каква е ролята на митрополит Киприан за музикалното израстване на състава?
По отношение на разбирането на ортодоксалната музика, която той дирижира, е много ценно за състава, защото всяко нещо, което е различно от това, което постоянно работи, му дава нови знания и усилия, особено свързани с духовната същност. Освен това Митрополитският хор при катедралния храм „Св. Николай“ е почти изцяло с наши хористи. Целият оперен хор участва в Поморие на фестивала на духовната музика и т.н.
За израстването на формацията голяма е ролята и на Стефка Минева – големият наш мецо сопран, която работи индивидуално с хористите. Това им дава и самочувствие, и нови творчески познания, и решения за да се усъвършенстват професионално.
Господин Станев, какви личности са хористите , с които всеки ден работите ?
Напоследък съставът доста се професионализира и основното, с което се занимават всички е пеенето. През последните години преди пандемията работата беше толкова много и толкова мащабна, че нямаше възможност някой да се занимава с нещо странично. Сред нас имаме една художничка, която е и много добър музикант. Имаме естрадни певци, които култивираме успешно да навлязат в оперното пеене. Имаме различни малки формации – дуети, триа, митрополитският хор…Ще се опитаме да подготвим концерт, в който отделни хористи да съставят малки ансамбли и да представят разнообразна жанрова програма. Голяма част от младите хористи участват с много ентусиазъм и отдаденост в детските представления. Те са основни изпълнители и в камерните постановки.
Едно от големите постижения на хора е актьорското майсторство, което демонстрира време на представления. Това е в резултат на допълнителни часове, режисьорска работа или си носят актьорлъка у себе си?
Това е нещо, което се учи в академията – актьорско майсторство. Много от студентите от Музикалната академия, участват в наши постановки и в хора и придобиват актьорски умения. Хорът е нещо изключително ценно. В него може по много предпазлив и истински начин да се научат много уроци за сцената и за актьорското поведение.
От много години оркестърът на операта често се изявява като самостоятелна структура със самостоятелна концертна програма. Преди 3-4 години Силвия Томова създаде, изгради и наложи балета като отделна формация към операта. Има ли такава тенденция и за хора?
За нас основен ангажимент е да бъдем една от базисните формации, които поддържат структурата на оперния театър. В него задължително трябва да има хор и оркестър, като хорът получава все повече индивидуални задачи и форми за изява.
В най-скоро време с какво ще ни зарадва хорът на Старозагорската опера?
Ще участваме в традиционния Коледен концерт, който е като продължение на миналогодишния. Още в началото на 2022 г. ще поднесем на публиката цикъл от концерти, ако ,дай Боже, условията позволяват.
Как хористите приеха наградата „Кристална лира“?
Те винаги са очаквали да получат признание за положения труд, защото в техните очи стоят някъде в ъгъла и не им се обръща заслуженото внимание, което не е точно така. Но сега наистина се зарадваха искрено, защото усилията им са оценени на най-високо ниво.
Вие от колко години сте в операта и ръководите тази основна формация?
В операта работя от края на 1999 г. Дълго време бях с Богдана Попова. От нея съм научил много важни детайли в нашия занаят. От Емил Минев също. В един момент останах сам и вече 20 години съм хормайстор. Амбициите ми са хорът да става все по-голям, по-сериозен, конкурентно способен и да изпълнява все по-успешно отговорни творчески задачи.
На кого искате да благодарите, господин Станев?
Благодаря на всички, които по някакъв начин ни помагат – ръководството на операта, митрополит Киприан, вокалния ни педагог Стефка Минева, към институциите в града – Общината и областната управа, които винаги ни подкрепят и най-вече към колегите хористи. Желая на всички здраве и вдъхновение за добри дела.
Росица Ранчева