Старозагорецът Мирослав Минчев: „Да имам високи постижения в науката е цел и смисъл в живота ми“
16-годишният Мирослав Минчев е старозагорец. Ученик е в ППГМ „Гео Милев“ от пети клас. От новата учебна година ще бъде в 11 клас. Баща му е преподавател в НПГВМ „Иван П.Павлов“, а майка му е мениджър в старозагорска фирма. Има две сестри. Носител е на високи отличия от национални и международни олимпиади по математика, физика, химия и природни науки. През 2021 г. стана носител на най-високото отличие на Община Стара Загора в областта на науката и образованието за ученици и студенти „Млада Загора“. Като член на Националния отбор по природни науки, преди дни стана носител на златен медал от Международния турнир на младите естествоизпитатели (International Young Naturalists Tournament – IYNT).
Откога е интересът Ви към точните науки? Какво Ви провокира?
Майка ми много обича да гледа криминални сериали. Още като съвсем малък – 3-4 годишен, гледах с нея „От местопрестъплението Маями“. Сюжетът на поредицата се развива в една криминалогична лаборатория, където правят анализи на пробите, които успеят да извлекат при анализа на конкретния случай. Винаги ми е било интересно какви уреди се използват. Това вероятно най-много ме провокира да се занимавам сериозно с природните науки – химия и физика. Математиката дойде по-късно, когато бях приет в пети клас в Математическата гимназия. Тогава започнах по-сериозно да се занимавам с нея. Математиката е много използваем инструмент, когато човек се занимава с наука.
Защо избрахте Математическа гимназия „Гео Милев“?
Първо защото, според мене, нашата математическа гимназия е най-реномираното и престижно училище в Стара Загора. Винаги съм си задавал въпроса какво щеше да стане с мене, ако не бях приет именно в тази гимназия след четвърти клас. Може би нямаше да имам достатъчно голямата амбиция да се занимавам с наука.
Още в пети клас попаднах в изключително конкурентна среда. Всеки мой съученик беше амбициран да бъде най-добрият. Това помага за развитието ни в класа и за гимназията ни като цяло. През последните три-четири години все сме в топ 10 по резултати .
Сега средата, в която учите, как Ви въздейства?
Според мене, след 7-ми клас, тази амбиция, която имахме в началото, малко понамаля. В гимназиалния курс пристигнаха ученици и от други старозагорски училища. От моя випуск
след 7-ми клас, останахме 20-ина ученици, които влязохме в паралелка „Софтуер и хардуер“. В момента, може би, това е най-добрата паралелка от всички паралелки на випуска, според средния успех на класа. И като че ли стандартите малко се понижават, поради много фактори.
Не питам дали всички във Вашия клас сте отличници?
Общо взето не! Що се касае за мене, никога не съм имал проблеми с предметите, които изучаваме. Бих казал, че съм пълен отличник, стига това да не звучи прекалено префърцунено.
Кога започнахте да се състезавате?
Може би още в четвърти клас. Тогава беше наложително. За да влезеш в ППМГ „Гео Милев“ трябваше да си участвал успешно в редица състезания по математика. От шести клас започнах да се занимавам с олимпийска математика. В един момент ми омръзна, защото не виждах пълното й приложение. При нея има някои аспекти, които според мене, не са приложими, както за индустрията, така и за някои теми от олимпийската математика.
Какво изучава „Олимпийската математика“?
Олимпийската математика включва няколко математически дисциплини: Алгебра, Аритметика или теория на числата , Геометрия и Комбинаторика. Според мене от тях най-приложима е Комбинаториката, защото се използва за информатика, компютърни мрежи и т.н.
От 7-ми клас започват Вашите успехи по състезания, олимпиади и конкурси. Първата награда е от конкурса на списание „Математика“.
Списание „Математика“ и списание „Математика+“ са двете издания, които отразяват състезанията по математика, научната дейност на българските математици от БАН, от университетите и т.н. Списание „Математика“ провежда конкурс за ученици от прогимназията със състезателни задачи по математика. Конкурсът се проведе в БАН и аз спечелих състезанието в моята възрастова група.
В 8-ми клас участвате в Национална конференция по физика на тема „Периодичната таблица- някои нейни реконструкции и математическо моделиране“.
Историята е интересна. Беше обявен конкурс от Съюза на физиците в България за написване на есе. Една професорка ми беше прегледала есето. Бях го написал по-скоро като разработване на научна теза. Бях развил тезата за репрезентация на Периодичната система с приложение при генериране на нова периодична таблица при откриване на преки критерии за
схематизатор на елементите. На тях им допаднаха моите разсъждения и ме поканиха на конференцията , която се проведе във Велико Търново. Конференцията се оказа конкурс, който спечелих.
Вие участвахте и в азиатските състезания по математика?
Това беше преди 4-5 години. В Сингапур станах вицешампион. Според мене, азиатските състезания не са с много висока степен на трудност на задачите, но пък има невероятни аспекти, човек да участва на такива форуми. На първо място поставям създаването на контакти. Може би с повечето математици, които познавам, се познавам от олимпиадата в Сингапур. Другият изключително важен аспект е удоволствието човек да попътува из света и да види друга култура, организация на живота и т.н.
В какви състезания участвахте в 9-ти и 10-ти клас?
През 2020 г., когато бях в 9-ти клас се класирах на Националната олимпиада по физика, на второ място. Това, може би е едно от най-значимите ми научни постижения. При националните състезания по природни науки, най-важен е националният кръг на олимпиадите. Това беше първата национална олимпиада, на която спечелих медал. Беше си доста голямо нещо за мене и за моето училище, тъй като до момента нямахме значими постижения на национално ниво. Основно се подготвях сам, но много ми помогна и учителят ми по физика Стоян Тодоров.
Същата година се бях класирал и на Националната олимпиада по химия. Бях близо до топ-3. Тогава ми преподаваше Мая Найденова. Беше жестока подготовката. Нон стоп си кореспондирахме с нея по някои важни въпроси относно физико-химията, органичната химия, неорганичната химия, но…не се случи. Тази година успях и вземах медал.
Преди една година Вие получихте едногодишна стипендия на Американска фондация за България за успех в сферата на природните науки. Как Ви забелязаха и оцениха?
Това се случи през 2020 г. Подадох си документите. Всъщност само няколко училища могат да подкрепят учениците си да кандидатстват, които учат по тази програма. Стипендията е парична награда, която се връчва за постигнати успехи на състезания по природни науки. Основният критерии е националната олимпиада. Такава стипендия получават медалисти от олимпиади. Като стипендиант трябва да продължи да се развива в същата научна област и накрая на годината да представи отчет за извършената работа.
На 24 май 2021 г. на общоградското честване на Деня на българската писменост, просвета и култура, кметът Живко Тодоров Ви връчи най-високото отличие в направление „Образование и наука“ за ученици и студенти „Млада Загора“.
Да, тази година ме номинираха от Математическата гимназия за наградата „Млада Загора“ и взех, че я спечелих. Разбира се, това е висока чест , но и много голяма отговорност и задължение да продължа по същия възходящ път на развитие.
Как попаднахте в Националния отбор на младите естествоизпитатели?
Тази година за втори път кандидатствах за Националния отбор. Миналата година стигнах до разширен отбор, но не ме селектираха. Тази година, заради пандемията, бяхме доста по-малко кандидатстващите. Селекцията беше онлайн на 4 април 2021 г. Трябваше само да си представим идеята по някои от задачите, да посочим каква теория ще използваме и какъв експеримент ще проведем.
Задачите получаваме преди провеждане на турнира и всеки от кандидатите трябваше да си избере по една от тях. Аз работих по задачата за топене на ледовете с използване на сол. Идеята ми беше да дефинираме ефективност на топене на лед чрез сол. За целта предложих вариация на различни соли. На националния кръг пробвахме със стипца, цинков хлорид, магнезиев хлорид, калиев хлорид и др. Задачите не винаги са с някакво голямо практическо приложение, но в случая, приложението беше доста голямо, тъй като всички знаем използването на солта, когато улиците се обледенят през зимата. Тук не е толкова важно практическото приложение, колкото разбирането на проблема и методът за разрешаването му.
След селекцията, започна много сериозна подготовка за отбора ни. По няколко часа на ден разработвахме експериментите, теориите, следяхме резултатите и т.н. Тъй като аз съм от Стара Загора, беше ми неудобно да ходя нон стоп до София да си провеждам експериментите и затова голяма част от тях направих у дома и в лабораторията на Математическа гимназия. Ходих няколко пъти до София. Цялата подготовка се провеждаше в новосъздадено училище.
Състезанието се състоя от 11 до 15 август 2021 г. Първоначалната идея беше да се проведе на живо в Алмати, Казахстан. Но поради пандемичните условия, а в Казахстан бързо нарасна броят на новозаразените от Ковид-19, състезанието се проведе онлайн. Участваха 13 отбора от 9 държави. Целта ни беше да стигнем до финала на съответното състезание.
Бяхме доста добри. Във всеки от дните след конкретната научна битка , бяхме с критерий на победа 1 и вземахме първи ранг от всички отбори.
Проведоха се четири научни битки, на които участваха всички отбори. На полуфинала участваха 9 отбора, които получиха бронзов медал. На финала водихме битка с отбора на Нова Зеландия, който се класира на второ място и получи сребърните медали. Те допуснаха доста технически грешки.
Отборът ни беше от шест души. Това са едни от най-добрите състезатели по химия, физика и биология в България и с право станахме златни медалисти.
От тук нататък какво следва?
Следва да продължа теоретичната работа с олимпиадите, да си прочета задължителните книги за лятото, защото се очаква новият ни класен да бъде преподавател по български език и литература…Предстои ми сериозно занимание по английски, подготовка за кандидатстване в университет и т.н.
Какви са амбициите Ви?
Първо успешно да завърша училище и да продължа висшето си образование. Най-вероятно ще уча химия, по-скоро в чужбина.
Как минава лятото?
Доста добре. Докато бях в София се запознах с други състезатели и създадох приятни контакти. Бях на море на общинския лагер на Каваците. Ходя от време на време на хижи и др.
С какво се занимавате извън училище?
Вицепрезидент съм на общинския клуб по дебати към Центъра за подкрепа на личностното развитие. Това е едно от най-приятните ми занимания. Извършваме много дейности, ходим на състезания и т.н. Хобито ми е да готвя. Чета книги.
Имате ли момиче до себе си?
Не, нямам! Това е голям ангажимент, за какъвто нямам време.
Как се виждате след 10 години?
Виждам се в някоя лаборатория да бъркам разтвори, да развалям концентратите на разтворите и да започвам отново, да чупя мерителни колби …
Какво харесвате и не харесвате у себе си?
Харесвам в себе си, че обичам да правя нещата, които обичам и гледам да се абстрахирам от всичко, което или не ме занимава или не харесвам. Не харесвам у себе си, че понякога ме домързява да завърша някоя задача и съм по-склонен да я оставя за следващ ден.
На 16 години имате толкова много успехи зад себе си. На кого искате да благодарите, Мирослав, защото колкото и да сте организиран млад човек, сам, без подадена ръка, надали бихте могли да стигнете до тук?
Най- вече на семейството ми, защото винаги е заставало до мене във всичките ми начинания. Благодаря на всичките ми учители, които са ми помогнали в реализиране на научните ми
интереси. Не на последно място, благодаря на приятелите си. Ако не бяха те, може би щях да съм изперкал, защото с много напрежение, работа и стрес са свързани всички състезания.
Благодаря Ви за интервюто! Желая Ви здраве и нови успехи!
Росица Ранчева